Budgetresenär
Medlem
Detta forum ju heter som bekant Businessclass, men jag tror jag har läst någonstans att forumet inriktar sig på medvetet resande och då tycker jag att den här varningstråden hör hemma på forumet. Jag har t ex läst att vissa BC-medlemmar flyger med SAS, bokat med Mastercard Fly Premium, till hubbar och därifrån bokar något lågprisbolag för att ta sig till slutdestinationen. Själv ska jag snart åka till Koh Samui och har bokat bonusresa till Bangkok och därifrån har jag bokat Thai Lion Air till Surat Thani för att därifrån ta färjan. Det är inte direkt första gången jag flyger med ett lågprisbolag och det har aldrig förr varit några problem att köpa till incheckat bagage på internet i förväg för en eller ett par hundringar, men den här gången blev det problem. Jag kan inte köpa till incheckat bagage på Thai Lion Air's hemsida för att jag har köpt biljetten via en resebyrå, men även om jag hade köpt den direkt hos Thai Lion Air så hade jag behövt ett Thailänskt kreditkort för att kunna betala för det. Upp till 4 timmar före avgång går det att köpa incheckat bagage på flygplatsen för humana priser, men vem vill sitta på flygplatsen i 4 timmar (fast förresten, Priority Pass-loungerna på Don Mueang flygplats är ändå ganska trevliga... ) innan avgång? Ska man köpa till det incheckade bagaget vid incheckningen så kostar det, hör och häpna, 300 bath (ca 93 SEK) per kg!!! Det finns en hemsida (buybaggage.com) som säger sig vara på passagernas sida och som säljer incheckat bagage till vem som helst, med det står att de bara lägger till $10 som avgift men jag i mitt fall verkar de lägga till betydligt mer än så jag tror att snubben som driver webssajten gör det i maskopi med flygbolagen.
Ju mer jag läser om detta på bloggar, tripadvisor, etc, desto mer övertygad blir jag om att detta är något systematiskt och det är nästa trend inom lågprisflyget för att de ska kunna ha ännu lägre lockpriset för att sedan tjäna ännu pengar på bagaget. I mitt fall betyder det här att jag kommer att få resa utan incheckat bagage och pengarna jag sparar får jag istället lägga på tvättservice och inköp av t ex solkräm och deodorant på plats, men i slutändan borde jag spara några kronor. Så för mig är det ingen katastrof, men jag lider verkligen med t ex barnfamiljer, som ofta lever hektiska liv och inte hinner sätta sig ner och läsa forum och bloggar, som får betala flera tusen kronor (dessutom per segment!) vid incheckningen för bagage.
Ju mer jag läser om detta på bloggar, tripadvisor, etc, desto mer övertygad blir jag om att detta är något systematiskt och det är nästa trend inom lågprisflyget för att de ska kunna ha ännu lägre lockpriset för att sedan tjäna ännu pengar på bagaget. I mitt fall betyder det här att jag kommer att få resa utan incheckat bagage och pengarna jag sparar får jag istället lägga på tvättservice och inköp av t ex solkräm och deodorant på plats, men i slutändan borde jag spara några kronor. Så för mig är det ingen katastrof, men jag lider verkligen med t ex barnfamiljer, som ofta lever hektiska liv och inte hinner sätta sig ner och läsa forum och bloggar, som får betala flera tusen kronor (dessutom per segment!) vid incheckningen för bagage.