Senaste nytt

Lågprisbolagen gör det svårare att köpa incheckat bagage till humana priser

Detta forum ju heter som bekant Businessclass, men jag tror jag har läst någonstans att forumet inriktar sig på medvetet resande och då tycker jag att den här varningstråden hör hemma på forumet. Jag har t ex läst att vissa BC-medlemmar flyger med SAS, bokat med Mastercard Fly Premium, till hubbar och därifrån bokar något lågprisbolag för att ta sig till slutdestinationen. Själv ska jag snart åka till Koh Samui och har bokat bonusresa till Bangkok och därifrån har jag bokat Thai Lion Air till Surat Thani för att därifrån ta färjan. Det är inte direkt första gången jag flyger med ett lågprisbolag och det har aldrig förr varit några problem att köpa till incheckat bagage på internet i förväg för en eller ett par hundringar, men den här gången blev det problem. Jag kan inte köpa till incheckat bagage på Thai Lion Air's hemsida för att jag har köpt biljetten via en resebyrå, men även om jag hade köpt den direkt hos Thai Lion Air så hade jag behövt ett Thailänskt kreditkort för att kunna betala för det. Upp till 4 timmar före avgång går det att köpa incheckat bagage på flygplatsen för humana priser, men vem vill sitta på flygplatsen i 4 timmar (fast förresten, Priority Pass-loungerna på Don Mueang flygplats är ändå ganska trevliga... ) innan avgång? Ska man köpa till det incheckade bagaget vid incheckningen så kostar det, hör och häpna, 300 bath (ca 93 SEK) per kg!!! Det finns en hemsida (buybaggage.com) som säger sig vara på passagernas sida och som säljer incheckat bagage till vem som helst, med det står att de bara lägger till $10 som avgift men jag i mitt fall verkar de lägga till betydligt mer än så jag tror att snubben som driver webssajten gör det i maskopi med flygbolagen.

Ju mer jag läser om detta på bloggar, tripadvisor, etc, desto mer övertygad blir jag om att detta är något systematiskt och det är nästa trend inom lågprisflyget för att de ska kunna ha ännu lägre lockpriset för att sedan tjäna ännu pengar på bagaget. I mitt fall betyder det här att jag kommer att få resa utan incheckat bagage och pengarna jag sparar får jag istället lägga på tvättservice och inköp av t ex solkräm och deodorant på plats, men i slutändan borde jag spara några kronor. Så för mig är det ingen katastrof, men jag lider verkligen med t ex barnfamiljer, som ofta lever hektiska liv och inte hinner sätta sig ner och läsa forum och bloggar, som får betala flera tusen kronor (dessutom per segment!) vid incheckningen för bagage.

Har du några mer exempel än Thai Lion Air? Annars låter det som att detta gäller specifikt detta bolag? Jag har samma erfarenhet som dig, det brukar gå att betala för extra (bagage, sittplats etc) på de flesta bolag, oavsett hur man bokat biljetten.

Alltså, jag fattar det är irriterande att du inte hade koll på vad du köpte. Men det är inte bolagens fel, bagageavgifter är inget nytt.

Har du övervikt i bagaget på Lufthansa kostar det 300 dollar om du ska till USA med en överviktig väska. Det är 30 dollar per kg. Dubbelt om du inte bokat väskan i förväg. Flyger du med United tar de 200 dollar.

Detta är ett vanligt sätt för bolagen att tjäna pengar. Du tror väl inte att det bolag du valt att resa med valt att inte ta utländska kort på webbplatsen av en slump?

Att sen köpa billiga grejer utan att ha koll på den egentligen kostnaden är ju en klassiker. Även om man har barn och låga inkomster har man enligt mig ett eget ansvar att dela veta vad man behöver, och dels ta reda på vad det kostar. Om man inte pallar vara på flygplatsen i god tid för att köpa bagage för rimliga priser och spara pengar, så får man helt enkelt betala för privilegiet att komma i sista sekund. Det är ett val man gör, inget man kan skylla flygbolaget för. Vi värderar alla vår tid och pengar olika.

Alltså, jag fattar det är irriterande att du inte hade koll på vad du köpte. Men det är inte bolagens fel, bagageavgifter är inget nytt.

Har du övervikt i bagaget på Lufthansa kostar det 300 dollar om du ska till USA med en överviktig väska. Det är 30 dollar per kg. Dubbelt om du inte bokat väskan i förväg. Flyger du med United tar de 200 dollar.

Detta är ett vanligt sätt för bolagen att tjäna pengar. Du tror väl inte att det bolag du valt att resa med valt att inte ta utländska kort på webbplatsen av en slump?

Att sen köpa billiga grejer utan att ha koll på den egentligen kostnaden är ju en klassiker. Även om man har barn och låga inkomster har man enligt mig ett eget ansvar att dela veta vad man behöver, och dels ta reda på vad det kostar. Om man inte pallar vara på flygplatsen i god tid för att köpa bagage för rimliga priser och spara pengar, så får man helt enkelt betala för privilegiet att komma i sista sekund. Det är ett val man gör, inget man kan skylla flygbolaget för. Vi värderar alla vår tid och pengar olika.

Finns fler "vanliga" exempel, SQ tar 21 USD/kg för extra baggage - går inte köpa till extra väskor på annat sätt.

Alltså, jag fattar det är irriterande att du inte hade koll på vad du köpte.
Nu råkar ju i det här fallet just @Budgetresenär vara synnerligen insatt och precis som du själv en av forumets mest bidragande medlemmar - båda otroligt kunniga och välberesta! I just hans fall verkar det ju dessutom ordna sig galant ändå - jag kan bara föreställa mig nesan för alla de som inte är medvetna om detta, som helt sonika snällt får langa upp plånboken och betala för sig.

Alltså, jag fattar det är irriterande att du inte hade koll på vad du köpte. Men det är inte bolagens fel,
Har jag hintat om att jag startade denna tråden för att jag sökte sympati? Vill du peka ut var det står på Thai Lion Air's hemsida att
1) man kan inte köpa incheckat bagage på deras hemsida om man har bokat via en resebyrå?
2) om man ska köpa incheckat bagage på deras hemsida så måste man betala med ett thailändskt kreditkort? Du får en hint, du kan börja leta här, How-to-Book-and-Pay där det finns en kategori som heter "Credit Card" med inga som helst angivna restriktioner. Du kan även titta här: Purchase additional baggage allowance (Lion Baggage) | Thai Lion Air

bagageavgifter är inget nytt.
Det är ganska uppenbart att du inte har läst mitt första inlägg, men var det för jobbigt att läsa rubriken också, där framgår det vad tråden handlar om?

Har du övervikt i bagaget på Lufthansa kostar det 300 dollar om du ska till USA med en överviktig väska. Detta är ett vanligt sätt för bolagen att tjäna pengar.
Varför drar du in övervikt i diskussionen? Ja visst ja, du har varken läst rubriken eller mitt inlägg men du var bara tvungen att svara i tråden ändå.

Du tror väl inte att det bolag du valt att resa med valt att inte ta utländska kort på webbplatsen av en slump?
Flygresor, i synnerhet med flygbolag flyger internationellt, är internationella till sin natur. Ryanair accepterar andra kort än irländska på sin hemsida, WizzAir accepterar andra kort än ungerska, Frontier accepter mer än amerikanska kort, o s v.

Att sen köpa billiga grejer utan att ha koll på den egentligen kostnaden är ju en klassiker. Även om man har barn och låga inkomster har man enligt mig ett eget ansvar att dela veta vad man behöver, och dels ta reda på vad det kostar.
Ja, Thai Lion Airs hemsida skriver väldigt tydligt vad det kostar att köpa incheckat bagage ( Purchase additional baggage allowance (Lion Baggage) | Thai Lion Air ), men tyvärr "glömde" de bort att nämna att det inte går att köpa om man har köpt biljetten via resebyrå och att man måste betala med thailändskt kreditkort. VILKET TRÅDEN FAKTISKT HANDLAR OM, DVS ATT LÅGPRISBOLAGEN BÖRJAR GÖRA DET SVÅRARE ATT KÖPA INCHECKAT BAGAGE UTAN ATT BETALA ORIMLIGA EXTRAAVGIFTER (EN FAKTOR 10 X FÖR JUST THAI LION AIR)!!!!

Om man inte pallar vara på flygplatsen i god tid för att köpa bagage för rimliga priser och spara pengar, så får man helt enkelt betala för privilegiet att komma i sista sekund.
Om man inte vill dyka upp 4 timmar innan avgång på ett inrikesflyg så är man lat enligt dig, du är ju bara för skön...

Finns fler "vanliga" exempel, SQ tar 21 USD/kg för extra baggage - går inte köpa till extra väskor på annat sätt.
Ja, men i biljettpriset ingår det redan incheckat bagage som är tillräckligt för genomsnittsresenären.

Res med bara handbagage?

I mitt fall betyder det här att jag kommer att få resa utan incheckat bagage och pengarna jag sparar får jag istället lägga på tvättservice och inköp av t ex solkräm och deodorant på plats, men i slutändan borde jag spara några kronor.

Toppen