Senaste nytt

Länder i Världen där man kan köpa sig uppehållstillstånd

Ubbe

Medlem
Vet att det tidigare gått att köpa sig samma rättigheter som en infödd Khmeer har i Cambodia men inga skyldigheter (!) om man ger en "gåva" till "Cambodianska staten" på 30 000 US$.
Hittar inte den lagen nu men letar vidare.
Det finns du dock andra länder som man kan köpa sig ett uppehållstillstånd och/eller medborgarskap i tex Fiji, Dominica, Panama,Saint Lucia och Grenada med flera.
Här är en länk till en artikel om detta. 30 länder där man kan köpa sig till ett medborgarskap

Vet ni om fler länder har något liknande?

• Gilla
Reactions: Gus
Det som är intressant är att vissa länder gör det väldigt publikt. När jag såg tråden tänkte jag direkt på St. Kitts & Nevis eftersom deras reklam har jag sätt ofta.

Att tropiska öar i Karibien har sådana möjligheter visste jag, men att det är så pass många Europeiska länder som erbjuder detta med "enkla" grepp var nytt. Schweiz och Cypern har hårda krav men Irland var väldigt enkelt.

Det som är intressant är att vissa länder gör det väldigt publikt. När jag såg tråden tänkte jag direkt på St. Kitts & Nevis eftersom deras reklam har jag sätt ofta.

Att tropiska öar i Karibien har sådana möjligheter visste jag, men att det är så pass många Europeiska länder som erbjuder detta med "enkla" grepp var nytt. Schweiz och Cypern har hårda krav men Irland var väldigt enkelt.

Förr fanns det en ”enkel” genväg till Schweisiskt medborgarskap men vet inte om det ännu gäller iom den budgetproblematik som föranledde begränsningar av den tidigare autonomin för den exklav det berör.

Ägande av fastighet i den Italienska exklaven Campione d’Italia betydde att personen räknades som fullvärdigt skriven i både Italien och Schweiz men man var endast skatteskyldig i exklaven (då 6.25%).
Inga gränspassager finns/fanns så man behövde bara bo där under en 8 veckors kontrollperiod för att därefter räknas som permanent boende.

Iprincip kunde man därefter bo varsomhelst inom EU och ändå anses bo heltid i Campione.

Efter 8 år hade man som EU-medborgare rätt till Schweisiskt medborgarskap, egentligen utan att ha varit där mer än 8v.
Lång men smärtfri process. Om detta fortsatt gäller så finns bostäder att tillgå från 800.000SEK.

Det fanns ett erbjudande om detta när jag besökte Seychellerna. Ett land som inte fanns i listan. Jag minns inte villkoren men det var långt ifrån billigt.

Den länkade artikeln är ju ganska kortfattad per respektive land men vad som skrivs för vissa länder är ganska missvisande i fråga om att få pass och medborgarskap i landet. Vad gäller flera länder står att man "har rätt till medborgarskap efter x års vistelse" etc. Vad som menas är att man uppfyller det s.k. hemvistkravet efter ett visst antal år med uppehållstillstånd (som kan "köpas") men det medför inte att man har rätt till något medborgarskap när dessa år har gått. I flera fall måste man uppfylla krav på goda kunskaper i det nationella språket (lettiska, bulgariska etc.) och dessutom klara ett prov vad gäller kunskaper om landet i fråga. I många fall ställs också krav på att man måste avsäga sig sitt nuvarande medborgarskap för att få bli medborgare i den nya staten - t.ex. fallet vad gäller Monaco. Visst vore det kul att bli medborgare i Monaco och fått ett pass därifrån men om det samtidigt innebär att du inte längre är svensk medborgare och inte heller EU-medborgare för den delen så kanske det inte är lika roligt längre...

Den länkade artikeln är ju ganska kortfattad per respektive land men vad som skrivs för vissa länder är ganska missvisande i fråga om att få pass och medborgarskap i landet. Vad gäller flera länder står att man "har rätt till medborgarskap efter x års vistelse" etc. Vad som menas är att man uppfyller det s.k. hemvistkravet efter ett visst antal år med uppehållstillstånd (som kan "köpas") men det medför inte att man har rätt till något medborgarskap när dessa år har gått. I flera fall måste man uppfylla krav på goda kunskaper i det nationella språket (lettiska, bulgariska etc.) och dessutom klara ett prov vad gäller kunskaper om landet i fråga. I många fall ställs också krav på att man måste avsäga sig sitt nuvarande medborgarskap för att få bli medborgare i den nya staten - t.ex. fallet vad gäller Monaco. Visst vore det kul att bli medborgare i Monaco och fått ett pass därifrån men om det samtidigt innebär att du inte längre är svensk medborgare och inte heller EU-medborgare för den delen så kanske det inte är lika roligt längre...

Intressanta poäng. Just det där med möjlighet till dubbla medborgarskap eller inte är kanske en knäckfråga i mångt och mycket. Det uppstår också frågor som du säger om "väsentlig anknytning" t.ex. i de fall man har kvar sitt svenska medborgarskap också. I så fall är man troligtvis skattepliktig i Sverige också (om anledningen till flytt är skatt).

Amerikansk medborgare vill man inte vara kan jag tycka eftersom amerikansk beskattning är på medborgarnivå och inte på folkbokföring. Fråga Boris Johnson om detta. Föräldrarna bodde i USA när han föddes, så han är därmed amerikansk medborgare också. Om jag minns rätt så lämnade han USA när han var två år. Men det gjorde ingen skillnad för IRS som krävde honom på kapitalvinstskatt när han sålde en bostad i London ;)

Efter längre utvärderingar av olika upplägg hamnade jag i KISS-läget.. "Keep It Simple Stupid".

Intressanta poäng. Just det där med möjlighet till dubbla medborgarskap eller inte är kanske en knäckfråga i mångt och mycket. Det uppstår också frågor som du säger om "väsentlig anknytning" t.ex. i de fall man har kvar sitt svenska medborgarskap också. I så fall är man troligtvis skattepliktig i Sverige också (om anledningen till flytt är skatt). .

Att ha kvar ditt svenska medborgarskap kan inte ensamt leda till att väsentlig anknytning föreligger. Även anknytningsmomentet hur länge man har varit bosatt i Sverige anses allmänt vara av underordnad betydelse. Konsekvensen skulle annars bli att den som är född i Sverige och har bott här hela sitt liv i princip aldrig skulle kunna flytta till annat land, ur ett skattemässigt perspektiv.

Att ha kvar ditt svenska medborgarskap kan inte ensamt leda till att väsentlig anknytning föreligger. Även anknytningsmomentet hur länge man har varit bosatt i Sverige anses allmänt vara av underordnad betydelse. Konsekvensen skulle annars bli att den som är född i Sverige och har bott här hela sitt liv i princip aldrig skulle kunna flytta till annat land, ur ett skattemässigt perspektiv.

När jag kollade på frågan som norsk medborgare med SKV när jag skulle flytta senaste kändes det som det lämnades massor av möjligheter för tolkning (i SKVs favör självklart) ;) I mitt fall ägde jag en bostadsrätt, men hade inte sambo eller barn vid tillfället. Jag uppfattade att tillgångar, familj/närstående spelar in i bedömningen. Så att äga en privat bostad med möjlighet att bo året runt skulle vara nog i mitt fall. Men det skulle också bero 180 dagars-regeln också.

Mitt tips är att göra riktig research så man inte går på en smäll.

Jag har bott i Sverige i 30 år. Är själv 33. Jag har dubbla medborgarskap. Dock är det p.g.a. jag kommer från ett annat land. Min fru är från Turkiet, så där får jag också ett gratis medborgarskap men inte tagit det än, eftersom Sverige tillåter bara 2. Dock är dom inte medvetna om mitt andra.

Så jag kollade upp Turkiet där erbjuder man alla officiellt ett medborgarskap, om man köper en fastighet eller ett företag för 200k $

Bra för er som har lite pengar över.

Last edited:
Toppen