Senaste nytt

Kristaller i handbagaget?

Sofia

Medlem
Min syster, som givetvis vet att jag är flygnörd ställde mig en fråga som satte mig helt på pottan.

Får man ta med kristaller som handbagage? Och som en hippie min älskade syster är menar hon inte beskedliga små stenar utan snarare större block med olika typer av kristaller. Typ såhär:

amethyst crystal.jpg

amethyst crystal2.jpg

Givetvis under förutsättningen att de är mindre än måtten och under vikten. Det är snarare själva materialet vi undrar över.

De är tyvärr rätt ömtåliga så att checka in dem kan vara vanskligt.

Ingen aning om svaret men jag antar att de lär bli en och annan extra kontroll i väskan när den ska igenom security

Jag har svårt och se varför hon inte skulle få ta med sig dessa i handbagaget...? Vad skulle göra dem extra "farliga"?

Till en del länder (exvis USA, Australien) måste de vara tvättade så att de inte tar med sig jordbakterier el dyl. Flyger hon via Amsterdam kan tullen vilja öppna stenarna. Oavsett, är de inom viktgränsen finns det generellt ingen restriktion för att ha dem i handbagaget. Bäst är om hon säger att hon är geolog och tar med vetenskapligt viktiga stuffer.

Bör gå bra. Jag har ofta andra typer av tunga metallföremål som också skulle kunna uppfattas som ja, något man kan slå ner folk med!

Ibland lite frågor om vad det är eller vad man ska med det till - aldrig några egentliga problem. Var dock beredd att det blir inspektion i security!

Toppen