Senaste nytt

Kreditupplysning - fråga

Hej,

Fick en UC från Amex vilket var väntat och kreditbetyget ser bra ut. Men det är några siffror jag inte riktigt förstår mig på. Har försökt googla mig till vad det betyder men hittar inget så jag tänkte fråga alla kunniga BC-medlemmar istället. Svennig som jag är så har jag fingerat inkomstsiffrorna ;)

Kod:
3. INKOMSTUPPGIFTER I TKR INKOMSTÅRET 2015

Överskott av tjänst                    400
Taxerad förvärvsinkomst................400
Överskott av kapital                     0
Sammanr. netto eft. avdrag före skatt  400
Slutlig skatt                           97

400 är menat att vara inkomst efter de skatteavdrag jag gjorde det året. Jag gjorde avdrag för cirka 120 (tkr) år 2015. Jag tycker den översta raden borde säga 520 och att den taxerade inkomsten borde vara 400?

Något är väl knasigt i alla fall eftersom min sambo som tjänar cirka 100 tkr mindre än mig får ett högre kreditbetyg bara för att jag har gjort en del avdrag på skatten?

Hit me with your knowledge! :)

Gällande översta raden så står det på mina UC
"Överskott av tjänst X
Allmänna avdrag Y
Taxerad förvärvsinkomst Z" (=X-Y)

Kreditbetyget påverkas väl av antal beviljade krediter/lån samt också hur många kreditupplysningar som gjorts inom en viss tid. Många upplysningar på kort tid, utan att något lån/kredit beviljats, kan sänka betyget eftersom den som gör upplysningen inte kan veta huruvida upplysningarna som gjorts resulterat i någon kredit. Den beror alltså på många fler faktorer än enbart inkomsten, vad jag förstått.

Toppen