Senaste nytt

Kreditkortshjälp för nybörjare

AXKS

Ny medlem
Tjenare allihop,
Jag försöker att trassla mig genom kreditkortsdjungeln och hitta det mest effektiva för mig.
Har idag en spend på ca 150k om året.
Reser en hel del och gjort det med lågprisflyg och har märkt att ofta skiljer det inte sig allt för mycket nu för tiden.

Ansökt om ett Eurocard Platinum som jag gillar för deras obegränsade Loungebesök. Men önskar ett kort till där man kan effektivt samla poäng för flygresor, uppgraderingar etc. Det jag tittade på var AMEX SAS Premium, Elite och MC Premium.

Såg även att de har en värvningskampanj nu där de ger 22 500 för elite och Elite har man minst silver.

Kan någon trevlig själv hjälpa mig med lite råd?

Värvningslänkar finns i en speciell tråd i Kreditkortsforumet.

Angående vilket kort du bör köra på; har du nytta av EBS? Reser du något annat med Star Alliance?

Rent spontant känns Amex Premium som ett bra förstakort.

Tjenare allihop,
Jag försöker att trassla mig genom kreditkortsdjungeln och hitta det mest effektiva för mig.
Har idag en spend på ca 150k om året.
Reser en hel del och gjort det med lågprisflyg och har märkt att ofta skiljer det inte sig allt för mycket nu för tiden.

Ansökt om ett Eurocard Platinum som jag gillar för deras obegränsade Loungebesök. Men önskar ett kort till där man kan effektivt samla poäng för flygresor, uppgraderingar etc. Det jag tittade på var AMEX SAS Premium, Elite och MC Premium.

Såg även att de har en värvningskampanj nu där de ger 22 500 för elite och Elite har man minst silver.

Kan någon trevlig själv hjälpa mig med lite råd och gärna en värvningslänk :)

Först och främst - roligt att du vill ge dig in på detta! Men med det sagt - så ger jag dig lite hemläxa:

1. Läs reglerna för BC. Speciellt angående värvningar. Du bryter explicit mot reglerna genom detta.
2. Sök i forumet mer - dert finns måååååååååååååååånga trådar om likande fall som för dig.
3. Återkom med en strategi du har kommit fram till - så kan vi hjälpa dig på traven genom att optimera den.

Edit: Välkommen till BC förresten :)

Först och främst - roligt att du vill ge dig in på detta! Men med det sagt - så ger jag dig lite hemläxa:

1. Läs reglerna för BC. Speciellt angående värvningar. Du bryter explicit mot reglerna genom detta.
2. Sök i forumet mer - dert finns måååååååååååååååånga trådar om likande fall som för dig.
3. Återkom med en strategi du har kommit fram till - så kan vi hjälpa dig på traven genom att optimera den.

Edit: Välkommen till BC förresten :)

Förlåt för att jag bröt mot reglerna inte alls min mening.

Tack för respons.
Kollade på Allmänna villkor - BusinessClass.se även här Forumregler - BusinessClass.se såg inget om värvningar.
Har också kollat runt lite på forumen, men det finns så många inlägg och det är förvirrande.

Min strategi är följande:
Eurocard Platinum för Priority Pass vilket jag värderar högt + AMEX SAS Eurobonus Elite + extrakort så att jag eventuellt kommer upp i 300k spend för att nyttja 241 2 resor. Men det är inte hela världen om jag kommer upp i 150k för en. Dessutom försäkringarna är bättre samt silvernivå + högre intjäning per krona. Dessutom 22 500 EBP som välkomstbonus vilket jag såg i forumet.

Kul att vara här och kunna bidra med tid :)

Om det är så att du drar in mer än 200k EuroBonuspoäng om året kan det vara väldigt bra att skaffa Mastercard premium för att nyttja Flypremium då du kan få åka i business men betala för go.
Är dessutom bra att kunna ha som komplement till amex på de ställen amex inte funkar.

Vill du dessutom få många statuspoäng på ett år ger ju Amex Elite och MC Premium 32k tillsammans.

Tack för respons.
Kollade på Allmänna villkor - BusinessClass.se även här Forumregler - BusinessClass.se såg inget om värvningar.
Har också kollat runt lite på forumen, men det finns så många inlägg och det är förvirrande.

Eurocard Platinum för Priority Pass vilket jag värderar högt + AMEX SAS Eurobonus Elite + extrakort så att jag eventuellt kommer upp i 300k spend för att nyttja 241 2 resor. Men det är inte hela världen om jag kommer upp i 150k för en. Dessutom försäkringarna är bättre samt silvernivå + högre intjäning per krona. Dessutom 22 500 EBP som välkomstbonus vilket jag såg i forumet.

Vet inte hur du värderar det men jag hade tagit en funderar kring platinum om det bara är PP du är ute efter. Då finns det betydligt billigare alternativ med Eurocard Platinum, Swedbank Platinum (dock inte PP utan Lounge Key) etc. Ifall Platinum är värt det beror ju lite på de andra fördelarna med Amex-lounger, fast-track etc. o där är det ju lite varifrån du utgår från som styr.

Vet inte hur du värderar det men jag hade tagit en funderar kring platinum om det bara är PP du är ute efter. Då finns det betydligt billigare alternativ med Eurocard Platinum, Swedbank Platinum (dock inte PP utan Lounge Key) etc. Ifall Platinum är värt det beror ju lite på de andra fördelarna med Amex-lounger, fast-track etc. o där är det ju lite varifrån du utgår från som styr.
Tror du läste för snabbt, tror @AXKS syftar på att skaffa Eurocard Platinum.

Tack för respons.

Om du är nära 300k spend med ett extrakort blir Elite mer värt. 22.5k värvningspoäng, 20k baspoäng för silverstatus samt minst 60k extrapoäng för en spend på 300k. För en kostnad på 3000kr första året mot Premiums 750kr första året. Om det är värt kan bara du avgöra, kolla även hur många poäng du kan dra in från andra källor som webshopping eller gud förbjude flyga!

Stämmer, Eurocard Platinum 6 mån gratis därefter 135 kr i månaden. För att komma på PP + extra kort med ett till PP (gratis).

Det är ett Eurocards Platinum som jag syftade på. Snurran var sjukt bra, tack för läktips.

Beslutat att köra Eurocard Platinum + SAS AMEX Elite så får man känna efter och se hur utfallet blir och optimera på sikt.

hehe ja man läste lite snabbt där, tyckte det stod Amex Platinum, hur jag nu kunde göra det lämnar jag.... men då var där ju inte så mycket att diskutera utan det känns som du hittat en bra lösning helt enkelt, härligt :)

Toppen