Senaste nytt

Kostnad för att utnytja "gratis" kortförsäkring

kontext

Ny medlem
Hej!
Som en long time lurker tänkte jag starta min första tråd, Hoppas jag placerar den rätt osv

En gammal rese sanning säger ju att det är bäst att betala resor osv med ett kort som ger bra försäkringar. Då får man en "gratis" extra försäkring osv. Jag har ofta som många andra kört med Amex.

Men med introduktionen av de olika fintechbolagen (revolut, curve osv) så finns ju möjligheten att slippa undan växlingsavgifter etc. och spara en slant men då behöver man ju betala med fintechkortet.

Hur tänker ni andra här? Själv blandar jag lite just nu (beroende på längd, kostnad och aktivteter på resan).
 

Nemo

Medlem
Vilka reseförsäkringar är det du önskar?
Själv tar jag separat hyrbilsförsäkring självriskeliminering genom Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire , tidigare använde jag kortförsäkring men det blev för krångligt att hålla reda på alla villkorsändringar.
Försenat flyg/bagage ingår redan försäkring i flygbiljetten genom Montrealkonventionen.
En del tar utökad reseförsäkring i hemförsäkringen för dessa.
Slutsatsen är väl att räkna på dina kostnader, för att betala med kort (växlingsavgift mm) kontra separata försäkringslösningar, för att se vad som lönar sig för dig.
 

ACervin

Medlem
Kortförsäkringar har sina begränsningar. Exempelvis krävs att 75-100% av resan betalas med kortet. Vad händer om du åker på poäng? Eller om arrangören inte tar ditt kort med fina försäkringsvillkor. I Sverige täcker hemförsäkringen oftast bra och kortförsäkringen är inte nödvänding. Utökad hemförsäkring och Car hire excess om man hyr mycket bil enligt ovan verkar fiffigt. Sen är det fritt fram för Fintech korten. Jag kommer framöver dra ner på användandet av mitt AmEx/Mastercard utomlands (3% påslag kör de Australiska kortutgivarna med, blir dyra poäng). Har skaffat Transferwise debit card och HSBC Global Wallet. Nackdelen förstås att man måste ladda med stålar innan och att valutan är tillgänglig i deras program. Får se hur det faller ut ut de närmsta 6 månaderna.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen