Senaste nytt

Kortuppsättningar och flygbonusprogram för familjer med småbarn!

Sebastian.k

Medlem
Hej!

Som jag förstår är vi många förälder som planerar semestrar och resor efter barnens skolgång som i sin tur leder in oss i en djungel av kreditkort och flygbolag-allians program med oändliga möjligheter. Dessa kreditkort och flygprogram har olika förutsättningar beroende vilka behov man har.

Min uppfattning är att SAS Eurobonus med 2-4-1 vouchers från Amex ger bäst värde per kr om man har Sverige/Arlanda som bas. Dock upplever jag att vi är allt för många som tävlar om dessa business/first class biljetter vid semester tider.

Finns det någon/några här på BC som har hittat en bra kreditkort kombo, flyg-allianslösning som funkar bra för er familj med småbarn så vore det mycket intressant att höra.

Jag har letat runt i forumet och har hitta en del tips och råd. Tex. Dela upp familj på olika flighter för att kunna flyga business. Res före eller efter semester/högtider och sätt barnen i sommarskola. Köp SAS biljetter kontant och buda på business plaster med eurobonus poäng.
Betala kontant för flyg och lägg eurobonus poäng på SAS Radisson hotell för övernattning.

Har provat Amex MR, Amex SAS och MC SAS kort med eurobonus nu i ca 1 år. Jobbar på min 2:a voucher som var planerad nu i vår för att resa med familj i juli. Vi får se hur det blir med det med rådande omständigheter.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Det enkla svaret är nog att SAS Eurobonus och Amex/Mastercard kopplat till detta är bästa alternativet.
Mig veterligen kan du inte lika enkelt på ihop poäng som täcker resa för hela familjen om du ska titta på de andra alternativen som finns på marknaden.

Lufthansa har ju ett kort i Sverige som ger 25p/100SEK, när de har kampanjer som jag tror kommer varje månad så kan man få business för 55k poäng till USA som exempel på utvalda destinationer.
Säg att ni är 4 personer i familjen, då behöver ni 220k poäng och för det måste ni spendera 880k på kortet per år.

Gör istället samma ekvation med SAS Eurobonus där vi säger att du skaffar Amex Elite som ger 20p/100SEK.
2 vouchers och 176k poäng bara på spend (du borde kunna få 15-18k för att skaffa kortet samt lite poäng för att handla i shoppingportal/coop eller liknande). Du borde med andra ord kunna få ihop 200k poäng på detta sätt som minimum.
200k poäng och 2 vouchers tar dig och hela familjen till alla SAS destinationer (ni får 50k kvar på kontot).
Vill ni istället åka business till USA med Star Alliance och vouchers så kommer det att kosta 260k poäng.

Vilket av alternativen är bäst?
Ja det är upp till var och en att avgöra, lite lättare att få ihop poäng på spend med Lufthansa-kortet, men du är begränsad till att bara kunna flyga till deras kampanj-destinationer. Med SAS-alternativet så är det öppet för alla Star Alliance destinationer men kostar lite mer poäng (som dock är lättare att skaffa utöver kreditkortet).

De andra alternativen med British Airways kort, Finnair, eller vanligt amex och växla till Air France/KLM ser jag inte som mer fördelaktiga.
 

Tonton

Medlem
Vilket av alternativen är bäst?
Ja det är upp till var och en att avgöra, lite lättare att få ihop poäng på spend med Lufthansa-kortet, men du är begränsad till att bara kunna flyga till deras kampanj-destinationer. Med SAS-alternativet så är det öppet för alla Star Alliance destinationer men kostar lite mer poäng (som dock är lättare att skaffa utöver kreditkortet).

Värt att ta i beaktning är också att skatterna är generellt mycket högre på Lufthansas kampanjbiljetter, gentemot när man bokar bonusresor med SAS.

För att svara på @Sebastian.k inlägg -

Jag administrerar ett flertalet konton, bland annat hela syrrans familj (2 vuxna + 3 barn över 2 år). Vi har kommit fram till att det är absolut bäst med Eurobonus för dem. 2 vuxna + 2 barn är relativt lätt att hitta platser till om man bara gör jobbet. 2 vuxna + 3 barn är svårare, iaf på longhaul. De har nu, efter vinterns Thailandsresa kommit fram till att de står inför kommande beslut kring sina poäng:

1. De vuxna använder poängen själva för att komma iväg på en trevlig resa ifrån barnen (läs weekendesa) och att familjeresan betalas kontant i ekonomi.
2. De använder poängen för att resa inom Europa med SAS på semestern. De finns stora kostnadsbesparingar på detta (läs Mallis peak sommar eller alperna peak sportlov)
3. De använder poängen för att resa longhaul med familjen (De inser dock att det blir svår i annat än ekonomi).

Som det ser ut nu så kommer de köra på en mix av 1 och 2, då de just nu drar in väldigt mycket poäng kontinuerligt. En weekendresa själva och sedan poängresa inom europa med barnen.


Jag tror att det viktiga är att man själv analyserar vad man är i för position. Jag som är singel och ung drar iväg riktigt spontant till en annan del av världen. Syrran som har familj vill gärna planera in sina semestrar i förväg. Javisst, det brukar öppna upp sig tillräckligt med platser någon dag innan, men vill de verkligen vänta så länge? Nej. Då får man se på hur man kan använda poängen annorlunda.

Lång utläggning, men i korthet tycker jag bestämt att Eurobonus är bäst för familjen. Speciellt om man har barn under 11 år.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Värt att ta i beaktning är också att skatterna är generellt mycket högre på Lufthansas kampanjbiljetter, gentemot när man bokar bonusresor med SAS.
Absolut, finns många aspekter att ta hänsyn till i det hela.
På Lufthansa ligger väl skatter på omkring 5-6000 om jag kommre ihåg rätt medan man för Eurobonus-biljetter betalar under 2000 kronor.

Som familj i Sverige och möjlighet till eurobonus kort så ser jag inget bättre alternativ för "den vanliga familjen". Självklart finns det undantag för de som kanske flyger in minst senator hos Lufthansa eller Gold/GGL hos British Airways. Men generellt är SAS och Eurobonus svårslaget.
 

Gus

Medlem
Mina barn har inte börjat skolan ännu så vi kan resa i princip när vi vill. Men i vintras reste vi ändå under "lovperioden" till Australien, avresa 25 december. Det som förvånade mig var att det fanns så gott om platser den 23, 24 och 25 december till Australien, 3 personer i business med Singapore Airlines/turkish Airlines. Bokade med Eurobonuspoäng och voucher.

Vi bokade 10 månader i förväg. Kollade sen för skojs skull hur det såg ut närmare avgång och då fanns det fortfarande platser, med air china (som många på forumet inte gillar men som jag tycker är riktigt bra, förutom bytet i Peking).

Så om man tittar bortanför de "klassiska" resmålen med barn "kanarieöarna, Thailand och Alperna så tror och hoppas jag att det finns platser för en barnfamilj, även i semesterperioder?
 
Toppen