Senaste nytt

Kort transfertid Norge

SK989

Medlem
Jag har en kommande resa till den lilla norska byn Andenes och för resan dit (från Stockholm) fanns det bra alternativ den dagen jag ska åka (direkt från Arlanda till Tromsö och sedan en halvtimmes flygning från Tromsö till Andenes). Hem däremot är det värre. Det finns två alternativ hem på eftermiddagen.

1. Andenes - Tromsö - Oslo - Stockholm (bytestiden i Tromsö är 30 min och i Oslo 50 min). Det finns senare avgångar från både Tromsö till Oslo och från Oslo till Stockholm om någon av anslutningarna inte skulle funka. Det är Wideroe till Tromsö och sedan SAS.

2. Andenes - (mellanlandning i Narvik) - Bodö - Oslo - Stockholm. Schmelagda tiden på marken i Narvik är 15 min, bytestiden i Bodö 30 min och bytestiden i Oslo 35 min. Det är Wideroe till Bodö och sedan SAS. Det finns inga senare anslutningar från vare sig Bodö eller Oslo om någon av anslutningarna inte skulle funka.

Normalt skulle jag ta alternativ 1 men kruxet är att alternativ 1 avgår kl. 16 medan alternativ 2 avgår kl. 17.45 och det blir väldigt tight tidsmässigt i övrigt om jag ska ta flyget redan kl. 16. De övriga på mötet lär grymta en del om jag tänker avvika redan strax efter kl. 15.

Är det dumdristigt att ens försöka ta alternativ 2? Det är en legal connection rakt igenom och en genomgående biljett så ombokning och ev. hotell står ju SAS eller Wideroe för men jag kommer ju hellre hem samma dag än dagen efter. Har inga erfarenheter av att byta flyg vare sig i Tromsö eller Bodö men jag antar att det inte är några stora flygplatser. Bytestiden i Oslo på 35 min är väl den som känns mest riskabel.

Jag har flugit otroligt mycket i nordnorge och inte minst Widerøe brukar ta sig både upp och ner på tid. Tycker också att de i Norge är lite bättre på att vänta in passagerare.

Bara en reflektion på din itinerary - 15 minuter på marken i Evenes/Narvik. Det går inte om de ska av och på med pax.

Är det väder så är det väder och då kommer du kanske ändå inte hem. Jag skulle inte heller vara orolig för Oslo, går snabbt att byta inland-utland nu post pandemin.

Som Fiskgjusen over her sier, Widerøe er drevne på å fly her nordpå , og det skal mye uvær til før de blir forsinket. (Hovedbasen dems ligger i Bodø også)
Bodø er kjempelett og bytte fly på, du kommer rett inn i terminalen og veldig kort mellom gates selv om flyplassen har ca2mill passasjerer pr år.
OM du skulle bli stuck her er det nesten gangavstand til sentrum, eller 4min i buss/taxi så lett og ta seg til/fra flygplassen (=ingen kjedelige flyplasshotell)

Stoppet på Evenes/Narvik går helt fint på 15 min, det er kun teknisk stopp (samme flightnr hele veien) der de hiver av noen passasjerer og noen kommer på. Dette gjør de hver dag på flere ruter, noen av de kan ha over 4 slike stopp på et flightnr, å de blir aldri forsinket pga dette :)

Lite av en liverapport. Det ser inte bra ut. Är kvar på Andenes flygplats fortfarande, planerad avgång kl. 18.15, vilket är en försening på 30 min - bytestiden i Bodö är just 30 min.

Last edited:
Följer med med spänning, avgång blev 18:16. Hoppas du har lite flyt ändå.

EDIT: Blir en rysare, landade 18:32.

Last edited:
Går bättre än väntat, sitter nu på flyget från Bodö till Oslo. Vi landade i Bodö bara tre minuter före Oslo-flygets avgångstid men SAS väntade in, tack för det. Väskan lär ju knappast hinna med, men det är ju ett mindre problem när man ska hem.

Last edited:
Toppen