Senaste nytt

Kort-kombination för längre utlandsvistelse i USA/övrigt?

Jete

Ny medlem
Hej alla experter!

Sitter idag på ca 400k årlig spend. EBD. SAS Amex Premium + EB MC Premium, även t.ex. platinum (MC) på min bank. Bor i 08-land. 250k+ sas-points (efter business interkontinental i år på poäng) och en 2-4-1 voucher till godo för årets spend.

Kommer nästa år vara utomlands 4-6 månader heltid, troligtvis med korta mellanlandningar hemma (så ingen vistelse över 3m pga. försäkring + visa), med månatlig spend på runt 80-150k (beror på plats och månad) i andra valutor (mycket USD, en del EUR, en del uddavlautor så som AUD, NZD). Därtill kommer det hyras mycket hyrbil á 1-8 veckor åt gången, så vill komma åt hyrbilsförsäkring särskilt för USA. Reseförsäkring kan även vara hjälpsamt. Småbarn, så oklart om jag har nytta av 2x 2-4-1 då det är svårt att få till schema-mässigt, särskilt när jag upplever att det är svårare att få tag i kul business-biljetter för poäng.

Spontant överväger jag att uppgradera Amex till Elite pga. bra poängintjäning, vouchers, samt hyrbilsförsäkring, och köra nästan all spend där. Men överväger många alternativ:
- Tittat på amex platinum, men har ingen nytta av fasttrack, så frågan är vad pontus är värt en handful gånger om man ändå har lounge som EBD
- EB MC Premium börjar jag ärligt bli ganska trött på efter det gjordes om, men kanske är värt att ha kvar där amex inte tas
- Övervägde curve metal, men då de inte tar amex är jag skeptisk (om jag inte skall köra en curve metal + mc premium kombo? det hade kunnat vara ganska vettigt, särskilt om jag får till GBIT, och de verkar täcka hyrbil)
- Revolut metal kan vara ett alternativ, men segt att gå miste om EB-points

Hur hade ni tänkt?

Last edited:
Kolla in lite youtube-videor (sök på t ex ITIN LLC credit card youtube) och se om du kan skaffa ett kreditkort från någon amerikansk bank, de har mycket bättre sign-up bonusar och vissa banker erbjuder kort utan valutapåslag. Googla även Trevor Wright, för ett tag sedan hade han en garanti att han kunde hjälpa sina kunder skaffa 1 miljon miles på ett år.

Tack för input! Hur hade du gjort om du hade velat hålla dig till svenska kort? Känns som mycket jobb att skaffa ett amerikanskt kort för några månader där

Räkna lite på reseförsäkring/hyrbilsförsäkring och längden på resan då korten har en maxgräns per år, och inte bara på varje resa.
Amex premium/elite erbjuder enbart reseförsäkring i 60dagar följd (max 120d/år), men Platinum har 120d följd (max 240d/år).

Toppen