Senaste nytt

Korean air ska troligen starta charter till Köpenhamn från Seoul 2025

Översatt artikel från https://biz.chosun.com/industry/company/2024/10/08/MHAUUF5B4REAZNWVCDGHOTITRU/

Korean Air (22 100 won ▲ 250 1,14%) kommer att trafikera reguljära charterflyg till Dublin, Köpenhamn och Aten nästa år. Detta tolkas som förberedelser för att utöka de europeiska linjerna som minskade på grund av sammanslagningen med Asiana Airlines (KRW 9 560 ▲ 0 0%). Reguljära charterflyg, kallade "offentliga charter", planeras i förväg som reguljära flygningar och drivs under en viss tid för att kontrollera efterfrågan på marknaden innan officiell lansering.

Enligt flygindustrin den 8:e diskuterade Korean Airs chefer att lansera reguljära direkta charterflyg till Dublin, Irland, Köpenhamn, Danmark och Aten, Grekland förra veckan. Korean Air sa: "Vi överväger oregelbundna sommarflyg till olika destinationer."

Om Korean Air lanserar reguljära charterflyg till Dublin och Köpenhamn kommer det att vara det första nationella flygbolaget att flyga direkt till och från dessa städer. Aten genomförde en gång ett charterflyg. Asiana Airlines opererade också charterflyg till Aten innan spridningen av den nya coronavirusinfektionen (Corona 19).

Flygbranschen tolkar att Korean Air valde de tre städerna för att säkra europeiska långväga rutter som övergavs på grund av sammanslagningen med Asiana Airlines. Korean Air överförde fyra rutter till Barcelona, Rom, Paris och Frankfurt till T'way Air (2 940 won ▼ 225 -7,11 %) i enlighet med den korrigerande handlingsplanen från Europeiska unionens (EU) konkurrensmyndighet som granskade fusionen med Asiana Airlines.

Korean Air behöver en ny destination för att lansera stora flygplan för långdistansrutter. Korean Air har för närvarande totalt 159 flygplan, inklusive 136 passagerarplan och 23 fraktplan. Asiana Airlines äger 69 passagerarflygplan.

När Korean Air väl börjar trafikera reguljära charterflyg och sedan officiellt lanserar flygningar kan partnerskap med flygbolag i de relevanta länderna också förväntas. Scandinavian Airlines (SAS), ett nordiskt multinationellt flygbolag, är medlem i SkyTeam, samma flygbolagsallians som Korean Air, och förväntas kunna boka codeshare-flyg och ackumulera körsträcka.

För att Korean Air ska kunna flyga reguljära charterflyg till Dublin och Köpenhamn måste det gå igenom flera procedurer. För närvarande har formella transporträttigheter (rätten att transportera passagerare eller gods) för de tre platserna inte delats ut. Ministeriet för mark, infrastruktur och transport avgör om tillfälliga transporträttigheter ska tilldelas till destinationer för vilka transporträttigheter inte har tilldelats baserat på tidpunkten för flygbolagens charterflyg och om det finns överlappande rutter med andra flygbolag. Det andra landets ansvariga departement granskar också flygbolagets plan och beslutar om tillstånd ska beviljas.
 
Fler artiklar som bygger på samma artikel:


 
Skulle nog se det som dansk propaganda att det är ett sätt för att prova en ny marknad.
Det har flugits charter i många år mellan Seoul och Oslo.
Med charter får man ingenting som kommer med en reguljär flygning. Utan det är väl koreanska resebyråer som köper platser på flyg.

Dessa charters gick t.ex under sommaren 24 https://www.aeroroutes.com/eng/240229-kens24chr

Så tror det är fel info eller fel översatt att detta skulle vara ett sätt att ”pröva” marknaden.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Skulle nog se det som dansk propaganda att det är ett sätt för att prova en ny marknad.
Det har flugits charter i många år mellan Seoul och Oslo.
Med charter får man ingenting som kommer med en reguljär flygning. Utan det är väl koreanska resebyråer som köper platser på flyg.
Håller med. Säsonschartern till Norge är inget sätt att testa om det passar med reguljärflyg till Norge.

Sen är jag den förste att hoppas på fler och bättre connections till Korea. =)
 
Så kan det säkert vara - var Google translate så inte kollat med någon som kan språket och vad de sagt exakt. Oavsett vore det intressant och är ju fortfarande en av de top 5 från CPH som inte har en direktlinje. Har själv åkt många gånger via PVG så när SAS inte kör PVG längre så hade det varit nice med denna linje på sikt och med Korean i SkyTeam borde underlaget öka mer med.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Håller med. Säsonschartern till Norge är inget sätt att testa om det passar med reguljärflyg till Norge.
Pratade nyss med en korean som höll med mig om att säsongschartern till Norge är för en typ av charterturism. Men att flighterna som ska börja till Köpenhamn visst är för att testa marknaden. Och pga att CPH är SAS hemmabas och dom ska testa att utveckla SkyTeam connections framöver.

Källa: Kanske något som skrivits i koreansk media. (Svag källhänvisning, jag vet men INB4 "Källa på det?")

Vi får se! ^^
 
Pratade nyss med en korean som höll med mig om att säsongschartern till Norge är för en typ av charterturism. Men att flighterna som ska börja till Köpenhamn visst är för att testa marknaden. Och pga att CPH är SAS hemmabas och dom ska testa att utveckla SkyTeam connections framöver.

Källa: Kanske något som skrivits i koreansk media. (Svag källhänvisning, jag vet men INB4 "Källa på det?")

Vi får se! ^^
Även om det är sant är det ett ett märkligt sätt att göra det på. Med charterflygning får man ingenting av det som kommer med ett reguljärflyg.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Även om det är sant är det ett ett märkligt sätt att göra det på. Med charterflygning får man ingenting av det som kommer med ett reguljärflyg.

Lad mig uddybe hvilket setup der formentlig er tale om for CPH. Det er ikke ren charter, hvilket er det som har været tilfældet for OSL flyvningerne som kun har været tilgængelig gennem koreanske turoperatører og derved ikke åben for public salg.

Det som er gældende for CPH hvis det bliver en realitet, er det som Korean selv kalder schedule charter flights som i bund og grund er en trial af en rute inden man potentielt gør den til en fast permanent rute. Den vil modsat ren charter være i salg via Korean’s egne salgskanaler samt eksterne kanaler og derved være åben for Public sale.

Korean Air har netop ved åbningen af deres nye rute til Lissabon benytter dette schedule charter setup. Tag et kig på deres PM i forbindelse med Lissabon annonceringen, og så kan man blive lidt klogere på schedule charter begrebet hos Korean:

 
Toppen