Översatt artikel från
https://biz.chosun.com/industry/company/2024/10/08/MHAUUF5B4REAZNWVCDGHOTITRU/
Korean Air (22 100 won ▲ 250 1,14%) kommer att trafikera reguljära charterflyg till Dublin, Köpenhamn och Aten nästa år. Detta tolkas som förberedelser för att utöka de europeiska linjerna som minskade på grund av sammanslagningen med Asiana Airlines (KRW 9 560 ▲ 0 0%). Reguljära charterflyg, kallade "offentliga charter", planeras i förväg som reguljära flygningar och drivs under en viss tid för att kontrollera efterfrågan på marknaden innan officiell lansering.
Enligt flygindustrin den 8:e diskuterade Korean Airs chefer att lansera reguljära direkta charterflyg till Dublin, Irland, Köpenhamn, Danmark och Aten, Grekland förra veckan. Korean Air sa: "Vi överväger oregelbundna sommarflyg till olika destinationer."
Om Korean Air lanserar reguljära charterflyg till Dublin och Köpenhamn kommer det att vara det första nationella flygbolaget att flyga direkt till och från dessa städer. Aten genomförde en gång ett charterflyg. Asiana Airlines opererade också charterflyg till Aten innan spridningen av den nya coronavirusinfektionen (Corona 19).
Flygbranschen tolkar att Korean Air valde de tre städerna för att säkra europeiska långväga rutter som övergavs på grund av sammanslagningen med Asiana Airlines. Korean Air överförde fyra rutter till Barcelona, Rom, Paris och Frankfurt till T'way Air (2 940 won ▼ 225 -7,11 %) i enlighet med den korrigerande handlingsplanen från Europeiska unionens (EU) konkurrensmyndighet som granskade fusionen med Asiana Airlines.
Korean Air behöver en ny destination för att lansera stora flygplan för långdistansrutter. Korean Air har för närvarande totalt 159 flygplan, inklusive 136 passagerarplan och 23 fraktplan. Asiana Airlines äger 69 passagerarflygplan.
När Korean Air väl börjar trafikera reguljära charterflyg och sedan officiellt lanserar flygningar kan partnerskap med flygbolag i de relevanta länderna också förväntas. Scandinavian Airlines (SAS), ett nordiskt multinationellt flygbolag, är medlem i SkyTeam, samma flygbolagsallians som Korean Air, och förväntas kunna boka codeshare-flyg och ackumulera körsträcka.
För att Korean Air ska kunna flyga reguljära charterflyg till Dublin och Köpenhamn måste det gå igenom flera procedurer. För närvarande har formella transporträttigheter (rätten att transportera passagerare eller gods) för de tre platserna inte delats ut. Ministeriet för mark, infrastruktur och transport avgör om tillfälliga transporträttigheter ska tilldelas till destinationer för vilka transporträttigheter inte har tilldelats baserat på tidpunkten för flygbolagens charterflyg och om det finns överlappande rutter med andra flygbolag. Det andra landets ansvariga departement granskar också flygbolagets plan och beslutar om tillstånd ska beviljas.