Senaste nytt

Koppla SAS MC till annan persons EB-nr

JohanOA

Medlem
Hej,
Vi har i familjen ett Amex Elite som står på mig. Vi har även i nuläget ett Norwegian kort (behöver ju ett komplement till Amex när det inte accepteras) som står på mig som jag skulle vilja byta till ett SAS MC Premium, dels för Fly Premium (tror vi kan nå upp till högsta nivån, definitivt näst högsta åtminstone), dels för att säkerställa att jag når guld. Flyger inte jättemycket i jobbet så är på håret att CT+Elite-poängen och mitt flygande räcker. Jag fick avslag på min ansökan om SAS MC då de tyckte att mina skulder var för höga (båda våra nuvarande kreditkort står på mig), vi har relativt stort bolån, dock med bunden ränta och förhållandevis höga inkomster så har goda marginaler. Vi är gifta och har delad ekonomi så det är ju mer av en teknikalitet vem som står på korten/kediterna. Således borde min fru kunna söka om ett sådant istället men då faller ju syftet med såväl fly premium som nivåpoängen - om det inte är så att hon kan söka för ett kort med mitt EB-nummer. Rent tekniskt verkar det fungera men vet inte om det kommer gå igenom - någon som har försökt och vet om det fungerar?

Inte tillåtet. Glasklart i avtalen att det är kontohavaren som får poängen.

Om det skulle gå igenom och upptäcks efteråt lär du bli av med kortet, och eventuellt också utslängd från både Eurobonus och framtida kort från SEB...

Det bästa du kan göra isåfall är att frun tar kortet och samlar poängen i en pool. Men som du säger så hamnar nivå poängen på fel ställe då.

Bättre kanske att säga upp ett av de existerande korten och att hon öppnar ett där, och med lite paus gör du ett nytt försök och skaffar kortet själv när du har mindre krediter själv.

Säg upp Norwegian kortet, sänk krediten på amex till lägsta rimliga för er.
Prata med SEB och fråga om detta skulle hjälpa att kunna få kortet för dig, det är en möjlighet åtminstone. Inte säkert de svarar på det dock.

Jag hade liknande förut när SEB nekade mig ett kort, sänkte då krediten på ett amex med 75% då jag hade fått väldigt hög kredit där per automatik, efter det godkände de att jag fick kortet.

Säg upp Norwegian kortet, sänk krediten på amex till lägsta rimliga för er.
Prata med SEB och fråga om detta skulle hjälpa att kunna få kortet för dig, det är en möjlighet åtminstone. Inte säkert de svarar på det dock.

Jag hade liknande förut när SEB nekade mig ett kort, sänkte då krediten på ett amex med 75% då jag hade fått väldigt hög kredit där per automatik, efter det godkände de att jag fick kortet.

Jag fick göra det samma.
Sedan fick jag göra ytterligare en kreditsänkning på mitt Amex för att få en någorlunda vettig kredit.
Nu har jag fått höj min Amex kredit då varesig Amex eller MC tillåter några större inköp utan att jag delar upp betalningen på bägge korten.

Tack för alla svar! Ja jag har sänkt Norwegian-kortet en del och Amex var ju löjligt högt så sänkte den nu med över 100k. Tänker att jag också betalar ner nivån några månader så att utnyttjandet blir lägre så får jag söka igen i mars. Ingen vits att söka för frun eftersom nivåpoängen och fly premium inte får någon effekt.

Tack för alla svar! Ja jag har sänkt Norwegian-kortet en del och Amex var ju löjligt högt så sänkte den nu med över 100k. Tänker att jag också betalar ner nivån några månader så att utnyttjandet blir lägre så får jag söka igen i mars. Ingen vits att söka för frun eftersom nivåpoängen och fly premium inte får någon effekt.

SEB verkar mest bry sig om kreditutrymme, inte utnyttjad kredit.

Toppen