Senaste nytt

Kontakt med kundtjänst via olika media och kanaler?

palmen

Moderator
I tråden för sas och inställda flighter så har det blivit en lång diskussion om hur man ska komma i kontakt med kundtjänst på olika flygbolag.

Vi fortsätter diskussionen i denna tråd.
Vad tycker ni om möjligheten att använda Facebook, Twitter i kompliment till att ringa in?

Jag använde iallafall Facebook Messenger för både EVA Air och Singapore Airlines när jag flög förra helgen.
Mest för att testa hela konceptet när jag ändå fått till en bokning med dom.

Jag såg diskussionen i den andra tråden så vet att man kan sätta för/nackdelar med alla format. Ett enkelt svar hade ju varit, använd det som passar dig bäst men diskussionen baseras ju på att resurser används på tex Twitter som inte alla använder/tycker om och därmed skapar en längre kö eller sämre upplevelse på andra format.

Fördelen med det är ju att det verkar finnas folk som svarar dygnet runt och inte som med telefon då man får förhålla sig till olika öppettider

Last edited:
För icke superakuta frågor föredrar jag mail/chat/ärendehantering för all form av kundservice. Förstör alldeles för ofta dagens planering totalt att sitta i telefonkö. Påståendet bygger dock på rimliga responstider, oavsett kontaktväg.

Praktexempel är när vi fick fiber till villan för en tid sedan och jag på samma vecka spenderade över fem timmar i telefonkö till tidigare bredbandsleverantör. När jag lyckades komma fram hade jag vid det tillfället spenderat över två timmar i telefonkö. Svaret på frågan om jag inte kunder överväga att stanna som kund var ganska givet.

Håller 100% med om att asynkron textbaserad kommunikation med text normalt sätt är vida bättre än telefonen.

Men de kunde ju tex ha en chatt med kundtjänst i sin egen app. Det är inte direkt svårt att göra, särskilt inte med de volymer som tex sas hanterar... Då får dessutom agenterna direkt info om alla pågående bokningar samt status osv på ett helt logiskt sätt. Och ingen som hör fel och slår in login annans eb nummer osv.

Tycker oftast kundservice generellt sett är snabbast att svara på Facebook, i jämförelse med kontaktformulär eller e-post. Telefonkö undviks så långt som möjligt. Tyvärr har SAS otroligt dålig kundservice via Facebook där de inte klarar av att svara på enkla frågor.

Har mycket goda erfarenheter av United och Air NZ via Twitter (meddelanden, inte publika tweets). De har svarat snabbt och inte bara hänvisat vidare utan faktiskt hjälpt till med det jag frågat om.

Har haft kontakt med KLM via Facebook messenger några gånger på sistone och det har funkat väldigt bra.

Kan instämma enligt ovan att chat att föredra framför telefonkö...

Toppen