Senaste nytt

Kompensation Lufthansa Voluntarily stay behind

Hej,

Åker FRA till GOT imorgon, men när jag skulle checka in nu står det att det är överbokat och och jag kan tänka mig att lämna plats till nån annan och i gengäld få "monetary compensation and rebook you immediately to the next possible flight."

Står inget om vad man kan tänkas få eller om det då ingår hotell eftersom det är 22.05 flghten till GOT (sista för dagen). Någon som fått liknande erbjudande innan och vad fick du då?

Edit:
Står lite luddigt på LHs sida, men om jag tolkar det rätt är det 250EUR som gäller för mig och då måste jag står för hotellet själv(!). Känns väl lite ovärt då.

Last edited:
Brukar alltid vara bäst att inte ta dessa erbjudanden, framförallt inte om det kräver en övernattning.

Är det fortsatt överbokat vid gate kommer några slängas av och då brukar också erbjudandet krydda lite mer, hotell ska definitivt ingå i så fall.

Enda undantaget är väl longhaul och man inte har bråttom. De som frivilligt erbjuder sig att tacka nej till sin plats brukar ligga bra till för en uppgradering utifall att man ändå kommer med.

Brukar alltid vara bäst att inte ta dessa erbjudanden, framförallt inte om det kräver en övernattning.

Är det fortsatt överbokat vid gate kommer några slängas av och då brukar också erbjudandet krydda lite mer, hotell ska definitivt ingå i så fall.

Enda undantaget är väl longhaul och man inte har bråttom. De som frivilligt erbjuder sig att tacka nej till sin plats brukar ligga bra till för en uppgradering utifall att man ändå kommer med.
Tackar för info.

Hur gick det? Antar att du tog en för laget och avstod din plats så vi får reda på hur utfallet blev :)
Sitter just nu på FRA och kollade med tjejen när jag checkade in om det fortfarande var överbokat och det var det. Hon visste dock inte vad det kunde bli för ersättning eftersom att den blir dagen efter jag får åka hem i så fall.

Men självklart har jag redan bestämt mig för att stanna. Dels för att se vad man får för ersättning, om hotell ingår, om det går att förhandla till sig mer värde i vouchers m.m.

Dessutom har jag noll stress att komma hem och det finns säkert nån annan som är i större behov av detta än mig.

Blir det åka imorn tänkte ja även passa på att testa buss till Jönköping, har aldrig tagit det innan. Även om man är en sann aviator så måste alla färdsätt utvärderas. :)

IMG_9795.jpeg

Toppen