Senaste nytt

Kombo San Francisco(award) / Hawaii (revenue)

char

Medlem
Hej, vi har redan en resa bokad till Florida i November (precis som 2 senaste åren) men hittade nu awardbiljetter i business till SFO så funderar på om
vi ska köra Hawaii i stället. Vi har inte varit varken på västkusten eller Hawaii tidigare.

Vi tänkte i så fall kombinera några dagar i SF med en längre tid på Hawaii. Tänker att det kan vara smart att börja med 2 nätter i SF för att
påbörja tidsomställningen. Har aldrig varit längre bort än -6 timmar, känns galet med -12 :)

Tänker en itinerary nåt sånt här:

Dag 1 SAS till SFO landar 18.15, hotell vid Fishermans Wharf
Dag 2 Utforska närområdet, kolla in Golden Gate
Dag 3 Tidigt flyg till HNL
Dag 4-12 Waikiki. Primärt sol och bad. Pearl Harbor plus kanske hyrbil nån dag för att utforska ön.
Dag 13 Flyg till SFO, Hotellområde?
Dag 14-15 Alcatraz, cable car mm
Dag 16 Swiss tillbaka till Sverige

Låter ovan som en bra plan? Tips på var vi ska bo i SF? Fishermans Wharf känns spontant som en bra plats om man ska kolla in Golden Gate, Alcatraz?

Gärna även tips på boende nära Waikiki tas gärna emot. Vilket område är bäst att bo i om strand är prio men ända hyffsat nära till restauranger
affärer. Har kollat lite på Hilton Hawaiian Village, Moana Surfrider etc

Vi tänker alltså köpa biljetter SFO-HNL och ser att United flyger 777 Polaris. Är det värt att pröjsa strax under 20k/person för biz på 5 timmars flight?
Det känns lite risky att köpa så dyra biljetter om SAS eller Swiss fuckar upp/ställer in awardbokningen på något sätt. Samtidigt får man ju bra med
poäng och skönt att slippa trängas ;)

Tar tacksamt emot synpunkter eller tips på ovan.

Ps. Jag har läst Hawaii tråden men dem flesta inläggen är före pandemin så saker kan ju vara annorlunda nu

Personligen hade jag inte bott i Fishermans Wharf i San Francisco, väldigt turistigt område som kan vara kul att besöka men undviker det i övrigt.
Jag brukar bo runt omkring Union Square, ha koll på att det blir väldigt rougha kvarter några gator västerut bara. Finns hur mycket hotell där som helst och nära till mycket och man kan promenera runt i staden eller åka lokaltrafik om man känner för det. Cable Car tar er dessutom från Union Square till fishermans wharf, och det är ju något "alla" vill köa till och åka.

När jag väljer hotell i San Francisco så är priset oftast avgörande, inte exakt var man bor. Är det mässa samtidigt man är där blir priserna därefter dessutom. Men närmre ankomst kan man ibland göra riktiga fynd.

Vad det gäller San Francisco hade jag inte bara nöjt mig med staden, finns massor annat att utforska i "närområdet" beroende på vad man har för intressen. Plocka ut hyrbil 1-2 dagar och åk runt bland vingårdar, redwood skog, surfstränder och Highway 1 skulle jag absolut prioritera framför några extra dagar på Hawaii.

Hawaii är generellt väldigt dyrt och nu är det ju dessutom rätt förstört på Maui, om det påverkar även Honolulu och Oahu framöver återstår väl att se.

Om det är värt att betala 20k för business SFO-HNL kan nog bara du avgöra, personligen hade jag aldrig betalat de summorna för en så kort flight. Samma penga rkan du flyga business Europa-USA för. Men flexibilitet kan ju alltid vara bra, men ni har ju 2-3 dagars marginal i bokningarna så kan inte se att det skulle ställa till något problem.

Instämmer med palmen om hotellområdet, Union Square funkar bra som utgångspunkt.
Rekommenderar också hyrbil, ta en sväng längst kusten söderut till Monterey/Carmel-by-the-Sea och kanske en övernattning. Lite längre söderut har du Big Sur som jag inte själv upplevt men många svär på att är värt besöket.

Hej, vi har redan en resa bokad till Florida i November (precis som 2 senaste åren) men hittade nu awardbiljetter i business till SFO så funderar på om
vi ska köra Hawaii i stället. Vi har inte varit varken på västkusten eller Hawaii tidigare.

Vi tänkte i så fall kombinera några dagar i SF med en längre tid på Hawaii. Tänker att det kan vara smart att börja med 2 nätter i SF för att
påbörja tidsomställningen. Har aldrig varit längre bort än -6 timmar, känns galet med -12 :)

Tänker en itinerary nåt sånt här:

Dag 1 SAS till SFO landar 18.15, hotell vid Fishermans Wharf
Dag 2 Utforska närområdet, kolla in Golden Gate
Dag 3 Tidigt flyg till HNL
Dag 4-12 Waikiki. Primärt sol och bad. Pearl Harbor plus kanske hyrbil nån dag för att utforska ön.
Dag 13 Flyg till SFO, Hotellområde?
Dag 14-15 Alcatraz, cable car mm
Dag 16 Swiss tillbaka till Sverige

Låter ovan som en bra plan? Tips på var vi ska bo i SF? Fishermans Wharf känns spontant som en bra plats om man ska kolla in Golden Gate, Alcatraz?

Gärna även tips på boende nära Waikiki tas gärna emot. Vilket område är bäst att bo i om strand är prio men ända hyffsat nära till restauranger
affärer. Har kollat lite på Hilton Hawaiian Village, Moana Surfrider etc

Vi tänker alltså köpa biljetter SFO-HNL och ser att United flyger 777 Polaris. Är det värt att pröjsa strax under 20k/person för biz på 5 timmars flight?
Det känns lite risky att köpa så dyra biljetter om SAS eller Swiss fuckar upp/ställer in awardbokningen på något sätt. Samtidigt får man ju bra med
poäng och skönt att slippa trängas ;)

Tar tacksamt emot synpunkter eller tips på ovan.

Ps. Jag har läst Hawaii tråden men dem flesta inläggen är före pandemin så saker kan ju vara annorlunda nu
Hilton Hawaiian Village rekommenderas varmt. Finns allt man behöver i och runt hotellområdet. Väldigt snabba att svara i appen om du saknar något eller önskar städning. För att inte äta ute varje dag som blir riktigt dyrt är Uber Eats toppen. De kommer till receptionen och lämnar av pizza eller vad ni nu beställer. Restaurangen Bali i Rainbow tower har mycket gott, går att boka bord i Open Table appen. Den andra restaurangen har goda kokosnöts räkor bl.a och är lite billigare än restaurang Bali. Waikiki Beach inom gångavstånd. Dukes är en klassiker med bra mat till bra priser.

Tänk Köpenhamn till Kanarieholmarna. Det är ungefär likvärdig flygtid så bara du kan säga om det är värt runt 20k.

Jag hade hellre lagt pengarna på mat och upplevelser. hyr bil och kör varvet runt ön. Finns gott om vandringsleder till vattenfall etc.

Personligen hade jag inte bott i Fishermans Wharf i San Francisco, väldigt turistigt område som kan vara kul att besöka men undviker det i övrigt.
Jag brukar bo runt omkring Union Square, ha koll på att det blir väldigt rougha kvarter några gator västerut bara.

Hilton Union Square ligger precis innanför gränsen till Tenderloin som jag förstått är det värsta området. Ok att bo där?

Tänk Köpenhamn till Kanarieholmarna. Det är ungefär likvärdig flygtid så bara du kan säga om det är värt runt 20k.

Jag hade hellre lagt pengarna på mat och upplevelser. hyr bil och kör varvet runt ön. Finns gott om vandringsleder till vattenfall etc.

Yes, förmodligen osmart med biz men ack så mycket skönare med biz i widebody. Får se hur det blir, kanske blir ekonomi iaf.

Vill också göra roadtrip efter highway 1 men det är primärt en sol och bad resa och tänker att det kanske är trevligare att göra Kalifornien jul/aug/sep när det är varmare. Men en kort 2 dagars trip typ fram och tillbaka till typ Big Sur med en natt någonstans på vägen kanske vi skulle försöka få in. Alternativt flyga SFO->HNL->LAX och sen hyrbil tillbaka till SFO. Tänker iofs att det är en liten fördel att köra söderut på högersida för bättre utsikt och lite enklare att stanna.

Attachments

• 1692353717701.png
    1692353717701.png
    157,3 KB · Visningar: 109
@char

Jag tillhör skaran som säger att det är bättre att bo nere i Wharfen. Du kan vakna upp på morgonen och ta en promenad till Equator Coffee och sitta där. Mycket mindre hemlösa och på den sidan kullen än just vid Union Square och det området. Man stängde ner det stora shopping mallet över gatan från Hilton pga "ändrade förutsättningar" och det finns egentligen inte så mycket att göra där ändå. Du kan ju ta cable car från Wharf eller promenera runt via Embarcadero.

Om du hyr bil, så parkera inte på gatan utan i låst garage inne i San Francsisco.

Jag tycker annars att planen är bra, SFO-HNL-LAX och köra upp om ni har tid.

Fördelen med den starka dollarn är att du kommer få mer poäng till EB när du handlar. Nackdelen, att det är svindyrt att gå ut och äta när du lagt på skatter och dricks.

Hilton Union Square ligger precis innanför gränsen till Tenderloin som jag förstått är det värsta området. Ok att bo där?
Bodde där december 2021 och tyckte det var OK. Vi gick lite nordväst t o m för att käka frukost (spenderade HHG-summan i takbaren med finfin utsikt istället ;) ) och även något kvarter väster om hotellet. Kände mig inte otrygg men det finns tält/hemlösa i området, ibland ganska många och rentav lägerliknande boplatser. Också läst/upplevt att SF är nedgånget så skulle inte svira runt berusad på natten hursomhelst eller lämna bil med värdesaker i osv, som i många städer. Andra besöket såg vi en brinnande tvåsitssoffa som stod uppställd mot en husvägg. Tror inte ens det var i Tenderloin, det kändes som en "vanlig" gata med genomfartstrafik, dessutom mitt på ljusa dagen. Det har vi inte upplevt i andra städer.

Ska dit med familjen på höstlovet och slås av att hotellen i SF mest består av Double eller King+bäddsoffa. Hiltons Queen-rum känns inte prisvärda för våra datum, detsamma gäller för Beacon Grand som dottern och jag bodde på förra höstlovet, annars ett trevligt och lite gammaldags hotell i området. Preliminärt blir det Hyatt Regency SF Downtown Soma istället, verkar ligga ungefär lika långt från Bart-stationen Powell Street som jag tycker funkar från SFO.
Tänker iofs att det är en liten fördel att köra söderut på högersida för bättre utsikt och lite enklare att stanna.
Körde norrut från LA i höstas och det funkar men är allt annat lika så är troligen söderut bättre så det blir det i år. Om hela Highway 1 är öppen vill säga, det har varit flera jordskred i området och f n är det avstängt ihm Big Sur, man kan kolla på bl. a https://roads.dot.ca.gov/ när det börjar närma sig så jag håller tummarna. Sommartid finns väl dessutom brandrisken närvarande..

Tenderloin börjar typ 3 gator väster om Union Square, men stöket där håller sig där. Inga problem att gå förbi dagtid, men undviker kvällstid förutom när man skulle till Mikkeller som låg på första gatan i området.

Yes, förmodligen osmart med biz men ack så mycket skönare med biz i widebody. Får se hur det blir, kanske blir ekonomi iaf.

Vill också göra roadtrip efter highway 1 men det är primärt en sol och bad resa och tänker att det kanske är trevligare att göra Kalifornien jul/aug/sep när det är varmare. Men en kort 2 dagars trip typ fram och tillbaka till typ Big Sur med en natt någonstans på vägen kanske vi skulle försöka få in. Alternativt flyga SFO->HNL->LAX och sen hyrbil tillbaka till SFO. Tänker iofs att det är en liten fördel att köra söderut på högersida för bättre utsikt och lite enklare att stanna.
En variant är att boka Economy och sedan tacka ja till uppgradering mot pengar i incheckningsapparaterna som United ofta erbjuder. Har gjort det ett antal ggr US Domestic. Brukar vara lägre pris än att köpa business från början. Har för mig att jag fick poäng trots detta, men kan ha fel.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen