A
Aurora
Guest
Jeg har, som kjent, sterke meninger hva gjelder ansettelsesformer og sikkerhet i luftfarten. Min luftfartshistorikk bærer preg av dette (med unntak av 8 flights med Norwegian, gjort før de ble spik-spenna-gæærn). Jeg har alle intensjoner om å fortsette med denne plettfrie vandelen, no LCCs, ingen "fulflyg" på noen som helst måte.
Jeg booket ARN-TLL-ARN, operated by Estonian Air E190 for snart 2 måneder siden. Det har vært mye "commotion" rundt estonian i det siste, og det 1 uke før avgang tikket inn flygplansbytte : SAAB340. Det viste seg heldigvis å være en wetlease av Nextjet, så det gikk jeg med på. Foreløpig stod enda returen TLL-ARN som "airplane type: Embraer jet". Men når jeg ankom Tallinn by, fikk jeg vite at returen med Embraer jet var endret til ATR72. Operated by Danu Oro Transportas (DOT). DOT er "fulflyg"/lavpris datter-selskapet til DAT. I den grad jeg har svartelistet DAT for sine holdninger ang ansatte og streikebryteri i skandinavisk forretningsliv - er DOT enda mer svartelistet hos meg. The lithuanian ryanair little brother of DAT.
Needless to say, dette falt ikke i smak.
For å gjøre en potensielt lang tekst kort, så kan jeg si at jeg ringte reisebyrået mitt med en nord-norsk tordentale. Sa det som det er: når man har booket en billett er det enkelte og basale krav til sikkerhet man har, og dette holdt rett og slett ikke mål. Bestiller man en Audi skal man ikke få en dårlig kinakopiert Lada på andre enden av samlebåndet. Reisebyåret møtte meg med overraksende mye forståelse, og etter litt tastaturknastring endte jeg opp med en ny billett. Finnair (partially operated by flybe) TLL-HEL-ARN.
Lesson learnt, det nytter å bli forbanna når Estonian prøver å tjene penger på å wetlease fulflyg. De jeg kjenner som jobber med flysikkerhet i Norge var samlet bak meg om dette, ingen av de ville satt familien sin på et DOT-operert flygplan. Hva andre gjør er en fri verden; personlig hører jeg på fagfolk.
Etter min mening er dette en svært dårlig og delvis alvorlig (for min del) utvikling i nord-europeisk luftfart. Folk er velkommen til å fly hva de vil, hvor de vil, men jeg ønsker en beskyttelse mot slike bytter. Når jeg booker en billett bør det være et grunnleggende krav at operatøren (om det er billettselger eller en wetlease) skal være på tilsvarende nivå som det jeg forventer når jeg booker billetten. Det bør ikke være åpning for å lease inn "hva som helst", især ikke 1-2 døgn før avreise slik at man står i fare for å være "stuck" i byen man har reist til. Takk gud og lov at Finnair opererer mange daglige flyvninger mellom Tallinn, Helsinki og Arlanda.
Forbrukermakt-hilsen Aurora.
EDIT: For ordens skyld, Estonian Air har endret alle sine avganger mellom Arlanda og Tallinn ut denne uken fra E190 til DOT operated ATR72. Har ikke sett så mye lengre fram i tid, men det er tydeligvis mye rart de har hentet inn. Jeg sjekket fr24.com sin database, hvor man kan se at både Fokker 50 (skyways), SAAB 340 (nextjet) og ATR 72 (DOT) har flydd ruter mellom både bromma-tallinn og arlanda-tallinn.
Jeg booket ARN-TLL-ARN, operated by Estonian Air E190 for snart 2 måneder siden. Det har vært mye "commotion" rundt estonian i det siste, og det 1 uke før avgang tikket inn flygplansbytte : SAAB340. Det viste seg heldigvis å være en wetlease av Nextjet, så det gikk jeg med på. Foreløpig stod enda returen TLL-ARN som "airplane type: Embraer jet". Men når jeg ankom Tallinn by, fikk jeg vite at returen med Embraer jet var endret til ATR72. Operated by Danu Oro Transportas (DOT). DOT er "fulflyg"/lavpris datter-selskapet til DAT. I den grad jeg har svartelistet DAT for sine holdninger ang ansatte og streikebryteri i skandinavisk forretningsliv - er DOT enda mer svartelistet hos meg. The lithuanian ryanair little brother of DAT.
Needless to say, dette falt ikke i smak.
For å gjøre en potensielt lang tekst kort, så kan jeg si at jeg ringte reisebyrået mitt med en nord-norsk tordentale. Sa det som det er: når man har booket en billett er det enkelte og basale krav til sikkerhet man har, og dette holdt rett og slett ikke mål. Bestiller man en Audi skal man ikke få en dårlig kinakopiert Lada på andre enden av samlebåndet. Reisebyåret møtte meg med overraksende mye forståelse, og etter litt tastaturknastring endte jeg opp med en ny billett. Finnair (partially operated by flybe) TLL-HEL-ARN.
Lesson learnt, det nytter å bli forbanna når Estonian prøver å tjene penger på å wetlease fulflyg. De jeg kjenner som jobber med flysikkerhet i Norge var samlet bak meg om dette, ingen av de ville satt familien sin på et DOT-operert flygplan. Hva andre gjør er en fri verden; personlig hører jeg på fagfolk.
Etter min mening er dette en svært dårlig og delvis alvorlig (for min del) utvikling i nord-europeisk luftfart. Folk er velkommen til å fly hva de vil, hvor de vil, men jeg ønsker en beskyttelse mot slike bytter. Når jeg booker en billett bør det være et grunnleggende krav at operatøren (om det er billettselger eller en wetlease) skal være på tilsvarende nivå som det jeg forventer når jeg booker billetten. Det bør ikke være åpning for å lease inn "hva som helst", især ikke 1-2 døgn før avreise slik at man står i fare for å være "stuck" i byen man har reist til. Takk gud og lov at Finnair opererer mange daglige flyvninger mellom Tallinn, Helsinki og Arlanda.
Forbrukermakt-hilsen Aurora.
EDIT: For ordens skyld, Estonian Air har endret alle sine avganger mellom Arlanda og Tallinn ut denne uken fra E190 til DOT operated ATR72. Har ikke sett så mye lengre fram i tid, men det er tydeligvis mye rart de har hentet inn. Jeg sjekket fr24.com sin database, hvor man kan se at både Fokker 50 (skyways), SAAB 340 (nextjet) og ATR 72 (DOT) har flydd ruter mellom både bromma-tallinn og arlanda-tallinn.