Senaste nytt

Klaget på operatørens valg av wetlease - ble ombooket

A

Aurora

Guest
Jeg har, som kjent, sterke meninger hva gjelder ansettelsesformer og sikkerhet i luftfarten. Min luftfartshistorikk bærer preg av dette (med unntak av 8 flights med Norwegian, gjort før de ble spik-spenna-gæærn). Jeg har alle intensjoner om å fortsette med denne plettfrie vandelen, no LCCs, ingen "fulflyg" på noen som helst måte.

Jeg booket ARN-TLL-ARN, operated by Estonian Air E190 for snart 2 måneder siden. Det har vært mye "commotion" rundt estonian i det siste, og det 1 uke før avgang tikket inn flygplansbytte : SAAB340. Det viste seg heldigvis å være en wetlease av Nextjet, så det gikk jeg med på. Foreløpig stod enda returen TLL-ARN som "airplane type: Embraer jet". Men når jeg ankom Tallinn by, fikk jeg vite at returen med Embraer jet var endret til ATR72. Operated by Danu Oro Transportas (DOT). DOT er "fulflyg"/lavpris datter-selskapet til DAT. I den grad jeg har svartelistet DAT for sine holdninger ang ansatte og streikebryteri i skandinavisk forretningsliv - er DOT enda mer svartelistet hos meg. The lithuanian ryanair little brother of DAT.

Needless to say, dette falt ikke i smak.

For å gjøre en potensielt lang tekst kort, så kan jeg si at jeg ringte reisebyrået mitt med en nord-norsk tordentale. Sa det som det er: når man har booket en billett er det enkelte og basale krav til sikkerhet man har, og dette holdt rett og slett ikke mål. Bestiller man en Audi skal man ikke få en dårlig kinakopiert Lada på andre enden av samlebåndet. Reisebyåret møtte meg med overraksende mye forståelse, og etter litt tastaturknastring endte jeg opp med en ny billett. Finnair (partially operated by flybe) TLL-HEL-ARN.

Lesson learnt, det nytter å bli forbanna når Estonian prøver å tjene penger på å wetlease fulflyg. De jeg kjenner som jobber med flysikkerhet i Norge var samlet bak meg om dette, ingen av de ville satt familien sin på et DOT-operert flygplan. Hva andre gjør er en fri verden; personlig hører jeg på fagfolk.

Etter min mening er dette en svært dårlig og delvis alvorlig (for min del) utvikling i nord-europeisk luftfart. Folk er velkommen til å fly hva de vil, hvor de vil, men jeg ønsker en beskyttelse mot slike bytter. Når jeg booker en billett bør det være et grunnleggende krav at operatøren (om det er billettselger eller en wetlease) skal være på tilsvarende nivå som det jeg forventer når jeg booker billetten. Det bør ikke være åpning for å lease inn "hva som helst", især ikke 1-2 døgn før avreise slik at man står i fare for å være "stuck" i byen man har reist til. Takk gud og lov at Finnair opererer mange daglige flyvninger mellom Tallinn, Helsinki og Arlanda.

Forbrukermakt-hilsen Aurora.

EDIT: For ordens skyld, Estonian Air har endret alle sine avganger mellom Arlanda og Tallinn ut denne uken fra E190 til DOT operated ATR72. Har ikke sett så mye lengre fram i tid, men det er tydeligvis mye rart de har hentet inn. Jeg sjekket fr24.com sin database, hvor man kan se at både Fokker 50 (skyways), SAAB 340 (nextjet) og ATR 72 (DOT) har flydd ruter mellom både bromma-tallinn og arlanda-tallinn.
 
Interessant.

Nogle observationer:

- Må jeg spørge om det var en rejse i tjenesten? Jeg tror ikke det er mange som slipper godt fra sådan et stunt fordi man ikke bryder sig om flyselskabets personalepolitik - en last minute enkeltbillet med Finnair kan ikke være helt billig...

- Hvilket produkt synes du at du køber når du køber en flybillet fra A til B? Personligt køber jeg transport i et vist tidsrum og med et vist komfortniveau. Personalepolitik mv. ser jeg ikke som en del af produktet - det interesserer mig faktisk slet ikke.

- Og siden du selv startede det ( ;) ), hvordan kan du kalde din vandel for pletfri? 8 flyvninger med Norwegian er 8 flyvninger med Norwegian (som du har et stort had til?), alt andet er bortforklaringer...
 
Hur är flybe nordic i jämförelse? Utan att veta så tror jag inte att det är ett "mainline-bolag-som kastar-guld-på-sina-anställda" (lite ironiskt)
 
Jag tror bolagen är skyldiga att erbjuda återbetalning eller ombokning i händelse av att "operating carrier" ändrar sig, eller att det inte framgått vid bokningstillfället.

Jag tror dock inte de behöver boka om dig till annan carrier.

Finnair nyttjade LOTs Dreamliner på sträckan HEL-JFK-HEL nyligen och var väldigt flexibla i sina planer: Flyg-information | Top destinationer | Finnair

Due to a slight delay in maintenance schedules, Finnair is using an aircraft and crew leased from LOT Polish Airlines on the New York JFK route in April 17-23. The flight schedule remains the same, and this does not require any action from the customers.

The aircraft is a Boeing 787-800 Dreamliner. In total it has 252 seats, of which 18 are full flat business class seats, 21 Premium Economy –type seats (38’’ pitch) and 213 economy-class seats. The crew comes from LOT, and two Finnair cabin crew members join the crew to support the customer service. The service concept on board (meal service, in-flight sales) is the Finnair service concept. The aircraft has LOT's inflight entertainment system, with plenty of movies and other content in English.

You can select your preferred seat or pay for extra baggage in advance through Manage booking. All travel extras you have already purchased will be transferred to the new flight automatically. Seat number may change, but the seat type remains same. Finnair's online check-in for the flight opens 24 h before the departure.

Customers will be informed by SMS and/or email about the change in operator. We ask you to kindly check from Manage booking that we have your current contact information.

Due to change of operating carrier we offer our customers the following flexibility:

  • Customers can postpone their trip free of charge once, until 30 April, 2015 according to seat availability. All other ticket rules apply.
  • Customers can also be rerouted on other oneworld carriers.
  • Customers who are choosing not to travel are entitled to a ticket refund.
If you wish to be rerouted or you would like to request a ticket refund, kindly contact Finnair Customer Service or your travel agency.

We are sorry for the inconvenience this might cause you.

Generöst tycker jag - i synnerhet rerouting till andra oneworld-bolag. Det kanske är ett resultat av deras JV dock :)
 
Toppen