Senaste nytt

Kastrup Lufthavn skifter ejer

pep

Medlem
Danske stat køber ATP og den canadiske pensionskasse OTPP ud af Københavns Lufthavne A/S for 32 milliarder kroner. Dermed vil Finansministeriet eje knap 99 procent af aktierne i selskabet, der blandt andet ejer og driver lufthavnen i Kastrup. Aktien er idag steget gevaldigt: Aktien i Københavns Lufthavne har luft under vingerne i dag og er i skrivende stund steget med 53,1%

Last edited:
Hur många år tills Danmark bestämmer sig för att sälja det man nu vill köpa? En dag kommer Danmark att vilja ta ut pengar igen. Men däremellan kan de förstöra vad jag anser vara en ganska bra passagerarupplevelse.

Jag är lite tveksam till denna utveckling. Jag skulle föredra att Danmark köper Öresundsbro och sänker kostnaderna för att åka till och via Danmark.

• Gilla
Reactions: pep
I Sydsvenskan analyseras köpet. I korthet sägs följande:

- Danska staten är betydligt mer aggressiv i att värna om sin arbetsmarknad och det kommer Skåne till gagn - på beskostnad Stockholm. Vilket kommer reta gallfeber på regering och Stockholmska lokalpolitiker.

- Köpenhamn drar nytta av att vara närmare till kontinenten och spelar på sina styrkor.

- BRAs förändring stärker Arlanda men främst som inrikesnav, något som har en tveksam framtid.

- mycket av kritiken mot Arlanda handlar om misslyckade och inställda till- och ombyggnation. Samt hur dyrt och krångligt det är att ta sig till och från Arlanda.

- Och medan politikerna diskuterar dessa frågor som för längesedan borde varit lösa så ökar Köpenhamn sitt försprång till Arlanda. Och det är inte dåligt för det gynnar de delar av södra Sverige som har Kastrup som hemflygplat väldigt mycket.

Toppen