Senaste nytt

Kan man ändra bokning på en påbörjad bonusresa när flygbolaget ändrat tidtabell efter avresa?

Dr. Miles

Expert
Jag har en hypotetisk fråga gällande bonusresor med SAS EuroBonus poäng (Best availability eller Star Alliance award).

Säg t ex att jag har bokat en bonusresa med SAS Stockholm-Hong Kong T/R.
SAS ändrar tidtabellen på hemresan efter jag har flugit Stockholm->Hong Kong.
Som vi vet, SAS EuroBonus tillåter inte ändring av påbörjad bonusresa (förutom vid akut sjukdom).

Min fråga är, har man rätt att begära ombokning av hemresan trots att det är en redan påbörjad bonusresa?
Om ja, måste det finnas awardplatser? Eller får man kräva ombokning på flighter där det finns säljbar plats (men inte som awardplats)?

Det beror nog på skulle jag säga. Först och främst - fungerar din resrutt fortfarande med nuvarande anslutningar? Om inte är det rätt uppenbart att de måste boka om dig. Om resrutten fortfarande är giltig är det nog till stor del en fråga om hur stor ändringen är - är den 5 minuter är jag osäker på om SAS skulle gå med på att boka om dig men om vi pratar flera timmar finns nog goda chanser.

Som jag ser det så är de tvugna att boka om dig även om det inte finns awardstolar - framförallt ifall din rutt inte längre är giltig.

Intressant fråga.

I ditt exempel så omfattas ju hemresan av EU 261/04 som ges vissa rättigheter vad gäller ombokning.

I övrigt så skulle jag säga att man måste falla tillbaka på "conditions of carriage" för operating carrier. för SAS gäller då:
"If, after you make your reservation, we make a change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to you, you will be entitled to a refund"

Toppen