Senaste nytt

Kan inte checka in & passera gaten med kreditkort / EuroBonus kort längre fr o m 2017-OCT-01

Dr. Miles

Expert
Enligt SAS nyheter, fr o m 2017-OCT-01 kan man inte checka in eller passera gaten med kreditkort / EuroBonus kort.

Screenshot20170929 04 SK.png

SAS skrev:
KORT SLUTAR FUNGERA SOM ID

Från 1 oktober kommer du inte längre kunna checka in med ditt kredit- eller EuroBonus-kort. Skälet är att en ny industristandard kräver hårdare regler hur kreditkortuppgifter hanteras. Så framöver ber vi dig använda bokningsreferens, boarding-kort (både digitalt och i pappersform) och smart pass som identifikationsmedel på flygplatsen. Förändringen innebär också att du inte längre kan boarda flyget eller registrera EuroBonus-poäng genom att dra ditt kort.

Nyheter - SAS

Intressant att de pratar om ”ny industristandard” då det antagligen är Payment Card Industry Data Security Standard” de syftar på och den är knappast ny...

Intressant att de pratar om ”ny industristandard” då det antagligen är Payment Card Industry Data Security Standard” de syftar på och den är knappast ny...
Det är knappar den det handlar om, utom möjligen uppdateringar till den. De gamla versionerna tillät förvånansvärt mycket, så det kan mycket väl vara en uppdatering av den. Men knappast så att sas har brutit mot den i 20 år...

När jag skulle få ut baggagetaggar i Kiruna i slutet av augusti använde jag EuroBonus-kortet för att identifiera mig. Då flashade det förbi en varning om att detta inte skulle fungera från och med något visst datum. Tänkte inte mer på saken just då men det borde vara samma sak. Lite synd tycker jag för det har fungerat väldigt bra med EuroBonus-kortet i de flesta fall. Inklusive att passera säkerhetskontrollen på Arlanda och vid ombordstigning i Skandinavien.

• Gilla
Reactions: jsn
Det är knappar den det handlar om, utom möjligen uppdateringar till den. De gamla versionerna tillät förvånansvärt mycket, så det kan mycket väl vara en uppdatering av den. Men knappast så att sas har brutit mot den i 20 år...
Har inte kommit några uppdateringar till den som nämnvärt förändrat standarden (baserat på erfarenhet som vi införde den på vårat företag 2009) i år. Men sen kan de klart ha gjort en avvägning av att det kostade för mycket att följa den om de behövde skydda kortdata på för många ställen.

Men omöjligt att spekulera i vad som ligger bakom beslutet så jag ska sluta göra det :) Men lite synd för de som har använt sina kort för att boarda.

Har inte kommit några uppdateringar till den som nämnvärt förändrat standarden (baserat på erfarenhet som vi införde den på vårat företag 2009) i år. Men sen kan de klart ha gjort en avvägning av att det kostade för mycket att följa den om de behövde skydda kortdata på för många ställen.

Men omöjligt att spekulera i vad som ligger bakom beslutet så jag ska sluta göra det :) Men lite synd för de som har använt sina kort för att boarda.

Fast nu kan man ju inte heller använda eurobonuskort (utan betalfunktion), så kopplingen till nya regler kring betal/kreditkort verkar inte helt logisk.

Just säkerhetskontrollen (den i T5 mot järnvägsstationen) tycker jag också har fungerat väldigt smidigt med EB-kortet. Sedan har jag gått tillbaka till old-school med utskrivna boardingkort så själva bordningen kommer jag inte märka någon skillnad.

Just säkerhetskontrollen (den i T5 mot järnvägsstationen) tycker jag också har fungerat väldigt smidigt med EB-kortet. Sedan har jag gått tillbaka till old-school med utskrivna boardingkort så själva bordningen kommer jag inte märka någon skillnad.

Jag kör också alltid pappersboardingkort, smidigaste lösningen. När jag reser med bara handbagage brukar jag dock använda kreditkortet i maskinerna för att få ut boardingkort, blir en liten tidsförlust med nya systemet.

Toppen