Senaste nytt

Kö för omskrivning av biljett?

Jean-Pierre

Medlem
Finns det erfarenheter om hur lång tid man kan behöva vänta på att få sin biljett omskriven av SAS?

Jag har en Bonusbiljett på SAS-flyg, betald med EB-poäng. Ringde in och avbokade returen, men behöll utresan. Då behövde biljetten tydligen skrivas om. Det har nu gått en och en halv vecka utan att något hänt. ("ligger i kö" enl. agent)

Jag gjorde precis sak ett par dagar senare för mitt resesällskap (separat bokning). Då skrevs biljetterna om direkt efter telefonsamtalet med agenten.
 

airac

Medlem
Har också upplevt konstig väntan med manuell omskrivning av biljetter, gällde travel pass bokningar, någon gång flera veckor. Ring efter en vecka och stå på dig är mitt tips.
 

NotRyan

Medlem
Finns det erfarenheter om hur lång tid man kan behöva vänta på att få sin biljett omskriven av SAS?

Jag har en Bonusbiljett på SAS-flyg, betald med EB-poäng. Ringde in och avbokade returen, men behöll utresan. Då behövde biljetten tydligen skrivas om. Det har nu gått en och en halv vecka utan att något hänt. ("ligger i kö" enl. agent)

Jag gjorde precis sak ett par dagar senare för mitt resesällskap (separat bokning). Då skrevs biljetterna om direkt efter telefonsamtalet med agenten.
Det där är en fråga om agentens kompetens. Om agenten är kompetent för att sitta på sitt jobb så kan hen naturligtvis även räkna om avgifter och "skriva om" biljetten. Om inte så måste hen skicka till backoffice och då beror det på hur många andra odugliga agenter det finns som måste överlåta sina arbetsuppgifter på dem.
 

JPE

Medlem
Finns det erfarenheter om hur lång tid man kan behöva vänta på att få sin biljett omskriven av SAS?

Jag har en Bonusbiljett på SAS-flyg, betald med EB-poäng. Ringde in och avbokade returen, men behöll utresan. Då behövde biljetten tydligen skrivas om. Det har nu gått en och en halv vecka utan att något hänt. ("ligger i kö" enl. agent)

Jag gjorde precis sak ett par dagar senare för mitt resesällskap (separat bokning). Då skrevs biljetterna om direkt efter telefonsamtalet med agenten.
Har två datapunkter.
  • Ändrade bokning igår vid kl 10:00 och fick mail med nya biljetter idag 09:30
  • Ändrade bokning idag vid kl 09:45 och fick mail med nya biljetter idag kl 10:40
 

JPE

Medlem
Det där är en fråga om agentens kompetens. Om agenten är kompetent för att sitta på sitt jobb så kan hen naturligtvis även räkna om avgifter och "skriva om" biljetten. Om inte så måste hen skicka till backoffice och då beror det på hur många andra odugliga agenter det finns som måste överlåta sina arbetsuppgifter på dem.
Som jag förstår det så har inte bara med kompetens att göra. Det handlar om att de inte får. Jag pratade med en superkompetent agent och diskuterade just den frågan och han sa att han kunde men inte fick.
 

chaudi

Medlem
En till datapunkt då:
Bokade om i måndags och hade inte fått den utställd lunchtid idag.
Ringde in till SAS och agenten sa då att den inte hade lagts på kö för biljettering, men det ska vara gjort nu.
 

Jean-Pierre

Medlem
Problemet löst, min egen datapunkt:

Ombiljettering utförd automatiskt. Agenten idag meddelade att ombiljetteringen väntar på betalning från mig (150 SEK per biljett eftersom jag avbokade hemresan). Fick en länk på email för kortuppgifter och därefter blev biljetterna utställda på nytt, automatiskt.

Lustigt nog sa den första agenten för två veckor sedan, som gjorde ändringen, inget om att jag skulle få en länk.
Och länken hade skickats till en gammal icke längre bevakad mailadress. Både bokningen och min profil innehåller sedan länge en ny mailadress...

Agenten som jag pratade med förra veckan ("vad händer med min ombiljettering?") sa endast att den ligger på kö...:(
Så uppenbarligen hade jag tur i agent-lotteriet idag som gav mig rätt info för att komma vidare. Bedrövligt att det inte hanteras mer konsistent! Men det verkar ju vara allmänt känt i forumet... :)
 

v00peter

Medlem
Lånar tråden för en relaterad fråga. Ville byta namn på en resenär GOT-CPH-MUC (t&r). Resan är först i slutet av oktober och fick återkoppling, likt ovan, att ändringen läggs på kö. Nu en vecka efter att jag begärt namnändringen ringde AS upp och meddelade att de inte kan byta namn på resenären, även om det är en "SAS-resa" som SAS-agenten sa, men eftersom det var andra bolag som de tagit in för flygningen så kunde de inte ändra namn. Kan detta verkligen stämma eller var agenten bara okunnig?
 

palmen

Moderator
Lånar tråden för en relaterad fråga. Ville byta namn på en resenär GOT-CPH-MUC (t&r). Resan är först i slutet av oktober och fick återkoppling, likt ovan, att ändringen läggs på kö. Nu en vecka efter att jag begärt namnändringen ringde AS upp och meddelade att de inte kan byta namn på resenären, även om det är en "SAS-resa" som SAS-agenten sa, men eftersom det var andra bolag som de tagit in för flygningen så kunde de inte ändra namn. Kan detta verkligen stämma eller var agenten bara okunnig?
Om det är Lufthansa som flyger CPH-MUC stämmer det. Om det är en sas flight som flygs av xfly/cityjet så stämmer det inte.
 
Toppen