Senaste nytt

Jorden runt och lite till på 380 dagar (OneWorld?)

anotherday

Ny medlem
Som ämnesraden antyder försöker jag boka en något komplicerad resa. Efter att ha blivit nekad hjälp av två OneWorld bolag, då man som f.d. EBD tydligen är fienden, vänder jag mig till er expertis. Jag har inte använt mallen av förklarliga skäl men hoppas jag besvarat de flesta av era frågor kring resan.

2017
~15 September Umeå-Sydney
~10 December Sydney-Seoul
~15 December Seoul-Umeå

2018
~01 Februari Umeå-Washington
~01 Mars Washington-Sydney *
~10 Juni Sydney-Umeå *
~15 Juni Umeå-London
~28 Juni London-Aten (kväll)
~01 Augusti Aten-Barcelona
~09 Augusti Barcelona-Chicago
~15 Augusti Chicago-San Fransisco
~01 September San Fransisco-Sydney
~10 December Sydney-San Fransisco

2019
~07 Januari San Fransisco-Maui
~15 Januari Maui-Fiji
~01 Februari Fiji-Sydney

Jag är ung akademiker och lär behöva ta det mesta från min egen lön. På det stora hela så reser vi med ett barn och som en familj (de reser hem till Umeå efter Washington och reser sedan med mig från Umeå till London och vidare västerut - mina egna resor är markerade med asterisker).

Jag måste resa ekonomiklass, premium om det kan motiveras utifrån resans komplexitet/biljettens flexibilitet, men som sagt, det är jag och inte min arbetsgivare som bär kostnaden i huvudsak. Jag har ingen preferens vad gäller hur resan bryts ner i mer hanterbara bitar. Alla tips är välkomna.

Jag vill inte flyga med United från Sydney till San Fransisco så jag misstänker att jag bör byta från A* till OneWorld. Egentligen ingen preferens vad gäller carrier, men Finnair och Qantas känns väl nära.

Budget är svårt då jag inte har någon aning om vad en resa av denna magnitud kan tänkas kosta. Är jag fel ute om jag tänker att detta är billigare att boka up-front, även med viss osäkerhet, än att boka flertalet av resorna as they come (det mesta hade hänt oavsett). Hur tänker jag bäst rent strategiskt?

Av vikt är såklart pris samt status som gör resandet mödan värt.

Tack på förhand,

Viktor
 

anotherday

Ny medlem
Tack. Detta är OneWorld:
  • You must book your trip at least eight (8) days before departure and complete your journey within twelve (12) months of departure.
  • There must be at least ten (10) days between your first and last international sector.
  • Your journey must include at least three continents and only have one intercontinental departure and arrival in each continent.
  • Your itinerary must have less than sixteen (16) total segments.
  • You can only go in one direction around the globe and travel through your start city only once.
  • You can cross the Atlantic Ocean only once. The same is true for the Pacific Ocean.
Av ovan att döma känns det svårt att få ihop detta ens med två jorden runt-biljetter. Eller tänker jag fel?

(Det är ofattbart att man inte kan få hjälp av flygbolaget när man har en sådan itinerary).
 

Berglund

Medlem
Det är en häftig resa, verkligen. Men det är väl sådant här man har en resebyrå till? Är du inte själv en väldigt van resenär så hade i vilket fall jag tagit hjälp av en resebyrå. Nu verkar du i och för sig, som tidigare innehavare av EBD, vara väl bevandrad bland flygresor men detta är en helt annan sak.

Rent spontant hade jag, nog, själv lagt in minst en "buffert" flygning med helt om-/avbokningsbara biljetter. Bara för att på något sätt öppna upp för någon form av ändrade livsplaner eller förutsättningar längs vägen, dödsfall i familjen, sjukdom eller andra större händelser. Tänker då främst på en poängresa eller en fullprisbiljett, mest för att det är mycket svårt att planera så många resor efter varandra.

Det kan vara bra om inte hela itineraryn går i stöpet för att något strular någonstans. Har du en stor itinerary och du no-showar på något ställe, kan du får problem med att påföljande flighter avbokas automatiskt.
 

sembl

Medlem
Mitt tips ar att ringa Kilroy travel I Stockholm. De ar grymma pa att pussla ihop biljetter som ar lite udda.
 

ekf

Medlem
Av ovan att döma känns det svårt att få ihop detta ens med två jorden runt-biljetter. Eller tänker jag fel?

(Det är ofattbart att man inte kan få hjälp av flygbolaget när man har en sådan itinerary).
Nu tittade jag närmare på hur du ville åka. Jag tror att problemet är att du återvänder till Umeå två ggr, dessa två resor lär du få ta som separata t&r, om du inte lyckas saxa biljetter på något sätt.
Samma problem har du med San Fransisco, du vill passera där två ggr vilket säkert ställer till det. Dessutom verkar det som att du ska stanna i Sydney efter sista benet, då återvänder du inte till startlandet och kvalificerar inte för en RTW.... Det kanske går att lägga på några ben på slutet som du sedan vaskar, men frågan är om du sparar något på det.
 

agehall

Medlem
Det där kommer aldrig att gå att boka som en RTW av flera orsaker.

Annars, om du vill boka komplexa RTW fares så behöver du nästan använda en kompetent resebyrå för att få det rätt. I dessa fall skulle jag rekommendera Propeller Travel i UK.
 

anotherday

Ny medlem
Tack alla. Fredriks förslag borde funka vilket gör resten lite enklare. Sista svängen Sydney-SFO-Sydney borde jag väl ha poäng till vid det laget. Strular det så kan jag flyga Sydney-London-Chicago-SFO-Sydney på RTW och lösa Europa separat. Tack Agehall också för tipset. Min erfarenhet är att resebyråer är rätt dåliga på att pussla fram omständiga resor men ska kolla med propeller vid tillfälle.
 
Toppen