Senaste nytt

Jobbyte - 0 resor.

DHXSTHLM

Medlem
Hej samtliga forummedlemmar,

Nu har det hänt, det oundvikliga. Nämligen ett jobbyte.

Fick 2015 ihop strax över 100 hotellnätter, och EBD på 5 mån (med mestadels longhauls) till idag vad jag förmodar 5 hotellnätter per år i Sverige samt några SJ resor och en o annan resa inom Norden som max. Känner redan idag hur mitt EBD sakta men säkert tynar bort. 2014 och 2016 har också varit intensivt resande.

Har ni varit med om samma resa? hur känns det?

Just nu för mig personligen, är jag glad över att vara hemma mer, mer rutin i livet och vardagsslivet med träning och matlagning. Men samtidigt "saknar" jag känslan över att komma in i en ny lounge och bli besviken över hur dålig standarden är, frustrationen över när prioboarding inte funkar, eller när det inte finns fasttrack. Har också med åren blivit känslig för jetlaggen. Många tidiga morgonar där man sitter med reseräkningen kan jag också minnas. Dessutom, adjö courtesy upgrade, adjö businessclass.

Framför mig har jag en massa EB poäng som jag ska bränna på en F resa någonstans (aldrig åkt F) med en 241 voucher och lyxa till det med frugan. Kommer så småning också att skaffa ett AMEX kort för det (har redan en värvare klar).

Notera att jag inte jämför jobbets innehåll... vill bara gärna höra från er som har upplevt samma situation.

tips på hur jag ska agera?

Gjorde samma resa förra året.
För mig personligen fungerade det inte alls.
Behöver jobba med försäljning ute hos kund för att trivas. Det blir 8 månader kort test där det iof var en del annat som inte stämde också.
Jag är ni tillbaks till en betydligt mer resande tjänst och det känns bra igen :)
Ibland är det jobbigt med "dåliga" rutiner men oftast så trivs jag som fisken i vattnet.

Skulle jag göra samma omställning igen så skulle det verkligen behöva vara en tjänst eller familjesituation som blev helt annorlunda för att jag skulle ens överväga det. Efter snart 10 års resande så blir det en del utav vardagen och den delen trivs jag bra med!
Jag hoppas det går bättre för dig med omställningen än vad det gjorde för mig dock =)

Just my 5 cents!

@jerixon
Du har rätt, man blir ju lite "institutionaliserad" av resande och livsstilen, och hittar eventuellt egna rutiner för att hantera "vardagen". Träningskläder och träning när man kommer fram, alltid packad necessär, herrans massa reseprylar etc etc. men nu verkar jag behöva vänja av mig lite.

Du "återvände" alltså.

Nån mer som har reflektioner som ni vill dela med er?

Intressant frågeställning. Jag har aldrig varit i en situation där resande har varit en del av mitt dagliga liv, så jag får nöja mig med att ta del av andras upplevelser.

Begynn med statusmatch for å bevare lounge etc. Samt promotions. Og ellers fly awards i C/F så har du fordelene uansett. Mange selger miles. Feks Lifemiles.
Hotell er enda lettere, men spørs litt hvor du reiser og hvor mye.

Du kan utan problem flyga ihop ett EBG på semesterresor, allt hopp är ej dött!
Upplevde motsvarande när jag pensionerades för drygt ett år sedan.
Hemskt.
Men dom sagt skrapa ihop ettt EBG är ganska lätt om man passar på att boka Plus/business vid rättt tillfällen.
Att inte förlora fast track loungen mm anser jag viktigast.
Att nå hotellstatus som tex HH Gold/Diamond
Har visst sig svårare och finner inte det lika angeläget.

Jag har som tur var inte hamnat i din situation - utan internationellt resande. Jag vet att jag inte skulle trivas - även som student åkte jag på ett tiotal resor per år... Men visst, det går att ersätta jobbresor med privata!

Toppen