Senaste nytt

Jeddah (info & hjälp sökes)

För att fatta mig rätt kort.

1. Park Hyatt Jeddah satte felpris pga error i systemet.
2. Jag bokade 2 stays (2 nätter i Mars + 3 nätter i April) i en Royal Suite för 4.000 SEK per natt. (Ord.pris: Ca 60.000 SEK per natt)
3. De valde att nedgradera mig utan att ens meddela via mail eller telefon. Jag märkte då jag loggade in av en slump att jag hade fått en Park Suite istället. De kunde väl hört av sig?!
4. Kontaktade Hyatt support som vidarebefordrade detta till hotellet som efter några om och men valde att svara med att de låter mig bo till priset jag bokade enligt nedan.

Dear Andreas Eriksson,

Thank you for making your reservation at Park Hyatt Jeddah for the xx of March 2018 on confirmation number xxxxxxxx.
We recently experienced a system error that resulted in the display of incorrect room rates at our hotel at the time of your booking for the category of room selected. This was our error, and we have addressed it.

While the Hyatt.com terms and conditions permit us at Park Hyatt Jeddah to cancel reservations in this situation, we have decided to honor the rate, date of stay under your name for which your reservation was originally booked. We look forward to welcoming you to our hotel, but please do note that any change to the date(s) or name(s) on your reservation will affect the rate.

Additionally, we would like to share with you our exciting news that our hotel has the largest spa and wellness center in town, as well we are the only hotel by the sea direct with spectacular view of King’s Fahad Fountain.

At your earliest convenience please supply the hotel with copy of your passport, visa and arrival time in order to facilitate your check in process.

Andreas Eriksson we thank you in advance for your understanding and look forward to welcoming you to Park Hyatt Jeddah.

Best regards

5. Varför behöver jag skicka in kopia på pass och visa till hotellet? Är det vanligt i Saudiarabien att man gör så? :)
6. Bör jag överväga att inte åka? Har redan bokat flyg lite spontant, kastar då bort ca 10.000 SEK och det vore väl tråkigt men inte hela världen.
7. Jag hade mest tänkt hänga på hotellet, och njuta av dess faciliteter.
8. Alkoholförbud gör ingenting, klarar mig alldeles utmärkt utan alkohol.
9. Annat bra att veta när det gäller att resa till Saudiarabien som turist? Lämplig klädsel etc?

Last edited:
Som jag har tolkat det ska det absolut gå med hjälp av ett 72 timmars Transit visa?
Fast blir mer och mer skeptisk på om jag faktiskt borde åka.
Lite nyfiken är man, men det känns inte helt rätt i magen.
Ja du verkar ha rätt ang visum, jag trodde det var helt kört.
Nu när du har både flyg och hotell tycker jag definitivt att du ska åka. Jag har inte varit där själv men det kan nog vara en intressant upplevelse.

Jag har bott i Jeddah under ett år i mitten på 90 talet, helt klart värt ett besök om nu visa kan fixas, på den tiden gick det inte att få något turist eller transit visa, jag fick ju mina visum genom företaget.

Varför värt det, tja i ditt fall har du ett förmodligen riktigt fint hotell att se fram emot och dessutom är Saudi Arabien inte direkt ett land som massor av folk rest till, definitivt ett bucket list besök.

Jeddah är mer relaxed än vad Riyadh är, i alla fall på den tiden så kunde man ha shorts på sig i Jeddah men inte i Riyadh. Om du har tid så kan det vara värt att göra en dagstur till Taif som ligger ca 2,5 timme inåt landet upp på en bergsplatå, det blir betydligt svalare där uppe än i Jeddah speciellt på sommaren, motorvägen till Taif går genom Mecka och som icke Muslim så kan man inte köra genom Mecka utan måste ta en omväg på en mindre väg runt staden.

Hotellet du bokat ligger väldigt centralt, det finns marknader, restauranger etc på direkt gångavstånd själv bodde jag flera veckor på Intercon rakt över gatan.
Kopia på pass och visum låter som ganska standard till Saudi, igen, så var det i alla fall så när jag bodde och reste mycket dit.

Jag skulle nog rekommendera att åka speciellt som du nu har denna förmodligen fantastiska svit till förfogande på ett som jag antar väldigt fint hotell, servicen är riktigt bra på 5 stjärniga hotell i Saudi.

Ser fram emot en reserapport då detta är indeed ett lite speciellt resmål.

Det var ju generöst av hotellet att stå fast vid det, i mina ögon, uppenbart felaktiga priset. :)
Vid incheckningen på hotellet kopieras pass och visum. De skriver att om du skickar detta i förväg så underlättas incheckningsproceduren. Det är säkerligen den enda anledningen till att du ombeds skicka in detta i förväg.

De gånger jag varit i Saudiarabien så har det varit en process att få visum med en massa olika dokument, inklusive examensbevis(!), som ska skickas in. Är faktiskt förvånad över att det verkar finnas ett transit visa.

Jeddah är inte lika strikt som Riyadh men jag skulle ändå rekommendera att du inte går i shorts utanför hotellet. Även om hotellet säkert är jättefint så tycker jag att du ändå ska passa på att besöka lite marknader och kanske även den historiska delen av Jeddah där en del gamla byggnader fortfarande finns kvar.

Dagtid kan det ju bli väldigt varmt så se till att dricka mycket när du är ute och rör dig. Om du gillar färska fruktjuicer så hittar du små kiosker överallt som säljer just detta. Mycket gott! :)

På kvällarna när solen gått ner och det är lite svalare så lever ytorna längs med vattnet upp. Familjer och vänner samlas där för att umgås, cykla, äta mm. Och kanske också för att titta på världen högsta fontän.

När jag var där senast, för drygt fyra år sedan, så uppmanades jag att inte ge mig ut och köra på egen hand utan att ha en lokal person med mig. Om det bara var överdriven omtanke eller andra skäl förstod jag aldrig.

Om det fixar sig med visum så ska du självklart åka dit.

Toppen