Senaste nytt

Japan över jul, finns det någon värme på "behörigt" avstånd?

Jag lyckades få tag i biljetter till Tokyo över nästa jul, åker med familjen. Körde enligt devisen "boka-först och fråga sen". Jag hade en förhoppning om att få testa på skidåkning i Japan, men familjen vill hellre ha värme och bad. När jag tittar på temperaturen verkar sol och värme vara sällsynt kring Japan vid denna tidpunkt. Även temperaturen på de japanska öarna, exempelvis Okinawa, verkar inte bjuda på någon riktig skön sommarvärme. Finns det andra ställen på denna sidan asien som har sommarvärme, är på någorlunda behörigt avstånd som inte kräver flygtider på 10 timmar eller mer? Vet att det går att ta sig till Honolulu med direktflyg, vilket skulle funka. Men vi har varit där innan, det hade varit roligare att hitta ett nytt ställe. Vi har 10 nätter på plats, och vill helst ha 3 eller 4 nätter i Tokyo, så det är max en veckas sol det handlar om.

Eller är Tokyo kört som resmål om man vill ha värme i december med denna begränsade restid?

Tack

Filippinerna är det närmsta jag kommer på som har riktigt bra klimat den tiden på året (soligt och torrt västligaste delen av landet plus runt Manila). Skulle ta nån resort på Coron i ditt läge.

Jag hade gjort som japanerna själva och satsat på Guam eller Saipan. Inga av ställena är billiga (speciellt med dagens dollarkurs...) men är väl utvecklade för sol och bad med många resorts.

Inom Japans territorier finns det mig veteligen inget ställe som är riktigt varmt under kallaste årstiden (inte ens sydligaste Okinawa - som ligger i höjd med Taiwan) Jag var på Miyakojima sen höst och för mig var det redan på gränsen till för kallt för att bada då. Kan man tänka sig bad utan sol finns det ju väldigt trevliga orter med varma källor i Japan, som med fördel kan kombineras med skidåkning.

Toppen