Senaste nytt

Jakten på Team 15 - Jorden runt på 10dagar

selvud

Medlem
Svårt att sova ordentligt på natten, men tror ändå natten bidrog till att jetlag inte är något jag lider av särskilt mycket heller här i Asien. (Inga problem med jetlag i usa/mexico)
China Airlines lounge på TPE mycket fin! Bra mat!
Reste vidare med Korean mot Seoul, Boeing 787, helt okej kök, okej flygningar överlag. Landade i ett kallt Seoul.

Tyvärr blev Seoul en besvikelse. Först två timmar med buss från flygplatsen pga rusningstrafik. Sedan när jag gav mig ut för att äta något jag läst om från det koreanska köket så tog ingen Apple Pay, och flertalet av mina kort fick jag spärra strax innan jag åkte pga. att jag blev utsatt för ett kortbedrägeri strax innan.

Så till slut hittade jag maten på bilden. Ingen höjdare.
Tillbaka till hotellet och tänkte äta något i hotell restaurangen istället, då var den stängd/abonnerad - en hotell resturang .

Så det blev att sova istället.
Gick upp fyra, bussen till flygplatsen gick tio över fem.
Checkade in mot Qingdao.
Kom fram till i god tid och spanade in Koreans loung (KAL), fräsch men inte mycket mer tyckte jag, kanske berodde det på den tidiga timmen (frukost)?Efter en stund i KAL förflyttade jag mig till China Easterns lounge, misstag, sämre än KAL.

Äldre A321, och bältesskylten tänd hela flygningen. Överraskande mat ombord.

Immigrationen i Kina var ”spännande”, trots beviljat transitvisum visste de inte hur de skulle hantera mig, till slut kom jag igenom, tack vare eller på grund av visumet? Ingen aning, blir spännande att se hur det hela hanteras på nästa flygplats i Kina senare idag.

På TAO provar jag just nu Plaza lounge, jämfört med många andra skulle jag säga att maten hittills varit okej, men det är inrett som en ” kinarestaurang”, föredrar de stora öppna, ljusa loungerna som finns där ute.

Flygbolag: 6 / 15
Seoul: 2 ˚C
Qingdao: 3 ˚C

1733884344146.png

Attachments

• IMG_8535.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 96
  • IMG_8536.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 73
  • IMG_8538.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 71
  • IMG_8539.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 66
  • IMG_8541.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 65
  • IMG_8542.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 65
  • IMG_8544.jpeg
  • IMG_8546.jpeg
  • IMG_8548.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 70
  • IMG_8551.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 68
  • IMG_8540.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 68

selvud

Medlem
Valet av Plaza lounge framför China Easterns egen berodde på att jag var stukad av upplevelsen på ICN, när jag dock tröttnat på att höra bordsgrannen i Plaza lounge titta på YouTube/shorts så valde jag att kolla in China Easterns också, vilket ställe! Precis så jag efterfrågade i föregående post, ljust, fräscht, utsikt över banan.

Attachments

• IMG_8552.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 100
  • IMG_8553.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 95

selvud

Medlem
Lämnade den stora moderna flygplatsen i ännu en sliten A32X i regi av China Eastern. Inte mycket att orda om. Landade på CAN T1.
(positivt) förvånad över att jag inte behövde passera någon immigration utan kunde kliva ”rätt in i landet”, transfer till T2 kom efter en stund men gick skapligt smidigt.
Försökte få hjälp via andra Skyteam medlemmar att få boardingkort för Kenya Airways utskrivet utan resultat. Fick vänta en stund tills incheckningen öppnade och fick sedan boardingkort.
Smidig immigration och säkerhetskontroll.
Besökte ”Premium Lounge” och den omtalade nudelbaren, helt okej lounge.
Boardade sedan Kenyas 787-9 destination Bangkok, trodde detta var en ”ganska” ny modell, men googlade nu och konstaterar att den är drygt 10år, det var tydligt på detta exemplaret! Slitet som sjutton, ingen mersmak att flyga med KQ framöver.

Väl i Bangkok Grab till hotellet, värt ett notera, ”alla” åker Grab från flygplatsen, väntetid 01 på natten ca 30min.
Middag på rummet via rumsservice.
Kort sömn, sedan var planen att ta tåget till flygplatsen, minst 300baht för att få betala med kort ledde till att det blev Grab tillbaks också.
Besökte Airfrance lounge efter smidig incheckning och säkerhetskontroll. Inte lika ”läcker” som deras på LAX men fint utbud av mat och bakverk.

Flyg till SGN (Ho Chi Minh) och besök i Lotus loungen, matmässigt nog bästa loungen hittills. Mycket olika rätter som merparten var goda och välsmakande.
Planet vidare framskjutet 15min, tär på redan dålig marginal 2h5min, nu 1h50min men borde gå bra.

1733990362391.png

Flygbolag: 9 / 15
Guangzhou: 3 ˚C
Bangkok: 26 ˚C
Ho Chi Minh: 30 ˚C

Attachments

• IMG_8554.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 56
  • IMG_8557.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 50
  • IMG_8558.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 45
  • IMG_8559.jpeg
  • IMG_8560.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 41
  • IMG_8566.jpeg
    IMG_8566.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 54
  • IMG_8567.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 43
  • IMG_8583.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 38
  • IMG_8584.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 40
  • IMG_8586.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 41
  • IMG_0006.jpeg
    IMG_0006.jpeg
  • IMG_8587.jpeg
  • IMG_8588.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 42

selvud

Medlem
Helt okej flygning till Singapore, tackade nej till mat (som såg fin ut) och sov igenom flighten, slitit byte där jag skickades från ena transferdisken till den andra. Till slut boardingkort i handen. Besökte loungen, okej utbud men ganska liten.
Vidare med Garuda till Jakarta, fin flygning med god varm mat, nudlar med biff.
Trevlig personal, stol med extra benutrymme längst fram i ekonomi.
Smidig ankomst till Jakarta tack vare förberedd e-visa.
Missade transfern till hotellet pga. svårt att hitta rätt position så fick bli en Grab istället.
Kort, men god natt på hotellet.

Hotell transfer till flygplatsen.
Väl där försökte jag lösa de problem jag haft sista dagarna med att checka in på flighten med Saudia. Saudia kunde inte, skickade mig till Garudas incheckningspersonal. Som borde kunna, tyckte dom men fick okänt error när de försökte. Hänvisad till BKK och Saudias transferdisk, får se hur det går…

Garudas lounge, inget särskilt, dock - mycket uppskattat, varm mat halv nio på morgonen!
Även omelettstation. Gott!
Dåligt med dryck, enbart juice, vatten, kaffe och sockrad läsk. Blev kaffe.

Bra flygning till BKK, bra käk.
Väl på BKK problem att komma upp från arrival till departure (transfervägen), gick efter en stund, ramlar fram, förväntansfull till Saudias transferdesk, deras logotyp och allt! Yes! - Ridå. Ingen bemanning.
”Du, *A representanten kan du fixa? - Nej. Kan du ringa efter någon? - Nej, bege dig till gate”

Stressen ökar, HUR skall det gå?
Gaten fixar, men bara till Jeddah, block i systemet för resten.

Besöker nu Miracle loungen D-pir (nära min gate), helt okej käk!

Flygbolag: 10 / 15
Flight: 12 / 21

Singapore: 27 ˚C
Jakarta: 27 ˚C
Bangkok: 27 ˚C

1734074152154.png

Attachments

• IMG_8596.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 54
  • IMG_8598.jpeg
  • IMG_8600.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 46
  • IMG_8601.jpeg
  • IMG_8604.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 47
Last edited:

selvud

Medlem
Flygningen med Saudi var oväntat bra givet alla problem jag haft med deras customer service senaste tiden, helt okej käk. Trevligt crew osv. Skönt att slippa dricka öl till maten ombord ;)
Mellanlandning in Jeddah sen kväll, oerhört fin lounge, andades lyd i mitt tycke på flera sätt. Åt inget mer än dessert, men den var fantastiskt bra.
Vidare mot Dubai likaså med Saudia, helt okej flygning det med, men äldre plan.

På plats i Dubai började problemen, ja, första problemet får väl ändå sägas var den korta layovern (baserat på att jag skulle sova också), landar 30min före tidtabell - skönt.
Sedan skulle det åkas tåg innan man kom fram till immigration. E-Gates, yes! Snabbt och smidigt! Står 10mij i kö och provar, fail. Personalen säger att den grinden nog är trasig prova en annan. Samma resultat. Då blev det manuell kontroll, kö igen! Uppskattad väntetid 38min…. Överväger där och då att stanna airside - om det ens går. När jag tittar upp på väntetiden igen har något hänt, 9min.
Står kvar och blir smidigt insläppt i landet.
Nästa ”problem” hitta Uber pickupzone, går såklart fel men löser sig ganska snabbt, kommer till hotellet 3:30.
sömn till 7:30. Transferbuss till flygplats och smidig, men över medel (tidsmässigt) säkerhetskontroll och immigration.
Vidare till loungen där jag sitter nu.

Flight: 15 / 21

Jeddah: 25 ˚C
Dubai: 22 ˚C

1734155438662.png

Attachments

• IMG_8607.jpeg
  • IMG_8609.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 34
  • IMG_8611.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 38
  • IMG_8612.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 40
  • IMG_8613.jpeg
    IMG_8613.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 39
  • IMG_8615.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 37
  • IMG_8616.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 37
  • IMG_8617.jpeg
    IMG_8617.jpeg
    836,4 KB · Visningar: 42
  • IMG_8619.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 36

kexxcream

Medlem
Flygningen med Saudi var oväntat bra givet alla problem jag haft med deras customer service senaste tiden, helt okej käk. Trevligt crew osv. Skönt att slippa dricka öl till maten ombord ;)
Mellanlandning in Jeddah sen kväll, oerhört fin lounge, andades lyd i mitt tycke på flera sätt. Åt inget mer än dessert, men den var fantastiskt bra.
Vidare mot Dubai likaså med Saudia, helt okej flygning det med, men äldre plan.

På plats i Dubai började problemen, ja, första problemet får väl ändå sägas var den korta layovern (baserat på att jag skulle sova också), landar 30min före tidtabell - skönt.
Sedan skulle det åkas tåg innan man kom fram till immigration. E-Gates, yes! Snabbt och smidigt! Står 10mij i kö och provar, fail. Personalen säger att den grinden nog är trasig prova en annan. Samma resultat. Då blev det manuell kontroll, kö igen! Uppskattad väntetid 38min…. Överväger där och då att stanna airside - om det ens går. När jag tittar upp på väntetiden igen har något hänt, 9min.
Står kvar och blir smidigt insläppt i landet.
Nästa ”problem” hitta Uber pickupzone, går såklart fel men löser sig ganska snabbt, kommer till hotellet 3:30.
sömn till 7:30. Transferbuss till flygplats och smidig, men över medel (tidsmässigt) säkerhetskontroll och immigration.
Vidare till loungen där jag sitter nu.

Flight: 15 / 21

Jeddah: 25 ˚C
Dubai: 22 ˚C

Visa bifogad bild 160672
Du har skrivit DL för Aeromexico, borde det inte vara AM?

selvud

Medlem
Du har skrivit DL för Aeromexico, borde det inte vara AM?
Både ja och nej, ovan utgår från min resplan, som i sin tur härstammar från bokningarna, LAX-MEX-LAX var bokad som ToR med Delta. Ditresan flög Delta, ”hemresan” Aeromexico. Ovan flight nummer är codesharenumret. Operating airline är det som räknas, det har jag väl inte missförstått?

selvud

Medlem
Fick besked hemifrån att ”Dubaichoklad” skulle vara något särskilt, det inhandlades på väg mot gaten, kom fram vid ”final call” ställde mig i Skypriority kön, den var lika lång som den vanliga kön, frågade personal om ”jag” verkligen stod rätt, men de ryckte på axlarna och menade att det gjorde jag, och tydligen alla andra också.
Flygningen med Virgin Atlantic flöt på fint, läst flera som inte varit nöjda med maten, jag tycker tvärtom att den var bra, hel kycklingfilé med mos och tomatragu. Bra tillgång till dryck under hela flygningen.
Planet en smula äldre och slitet (A330), färgskala som inte riktigt passar mig. Sov gott delar av turen.
Landade på LHR T3 och fick därmed ta tranferbuss nere i ”katakomberna” till T5, flyger vidare med Iberia (”feeder”) så loungetillgång saknas tyvärr.
lkväll blir det uppehåll i Madrid.

Flygbolag: 11 / 15 (Skyteam)
Flight: 15 / 21 (kan inte räkna, NU har jag flugit 15 flighter)

London: 5 ˚C

1734194329339.png

Attachments

• IMG_8621.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 52
  • IMG_8620.jpeg

JAONHA

Medlem
...

Garudas lounge, inget särskilt, dock - mycket uppskattat, varm mat halv nio på morgonen!
Även omelettstation. Gott!
Dåligt med dryck, enbart juice, vatten, kaffe och sockrad läsk. Blev kaffe.

....
Det finns öl, Bintang, i den obemannade "baren" i Garudas Lounge i Jakarta, men man måste fråga :)

Toppen