Senaste nytt

Jakten på Eurobonus-miljonen

kexxcream

Medlem
Det var fulle rulle på LHR som det brukar vara.

IMG_5057.JPG

Hamnade på rad 22 från LHR till MIA med Virgin Atlantic, vilket ser ut såhär:

IMG_5059.JPG

Efter att planet lyfte så fick jag lov av personalen att flytta fram till rad 21, vilket upplevdes mer av business class än premium economy.

IMG_5056.JPG

Utrymmet gjorde resan bekvämlig och sittplatserna bredvid mig var lediga. Upplevde dock att maten lämnade en del övrigt att önska.

IMG_5060.JPG

Under flygningen så fanns det en bar, likt den på SAS, där man kunde hämta dryck och snacks. I efterhand så är frågan om 3500 kr var värt uppgraderingen och svaret är både ja och nej. Om man är ute efter bekvämlighet på en 10-timmars resa så var det klart värt uppgraderingen. Om man är ute efter mat och service så är det inte värt det.

Efter landning så tog immigration cirka 5 minuter att passera, inga som helst människor kl. 21:00 på kvällen. Snabbt ut till flygbussarna för hotell och ingenstans i sikte kunde man hitta den för Best Western. Valde att boka Best Western Plus Miami Intl Airport Hotel & Suites Coral Gables eftersom jag har Diamond Select. Försökte ringa dem, men ingen svarade. Till slut tog tålamodet slut och jag tog en Uber i stället som gick på cirka $11 (eller 130 kr).

Vid incheckning på hotellet så kunde dem bara beklaga kring flygbussen, men uppgraderade mig till en svit och gav mig en goodie bag.

IMG_5061.JPG

IMG_5062.JPG

Jag frågade om det gick att ordna en flygtransfer kl. 04:00 med tanke på att mitt nästa flyg till MEX går kl. 07:01. Det blev ett nej på det och beskedet var att första flygtransfer börjar gå kl. 06:30. Det slutade med att jag bokade en Lyft till MIA från hotellet för $7.

Det kan tilläggas att jag såg flygbuss för Holiday Inn och Sherton var 5e minut. Så min rekommendation är att boka ett annat hotell om du vill ha snabb flygbuss eller ta Uber/Lyft.

Väl framme vid MIA så gick jag till incheckning för Aeromexico och bad agenten att dubbelkolla mitt EBG-nummer. Den fanns inte med i systemet. Det krånglade och jag bad henne att försöka lägga till SK innan. Hon hade inte hört talas om SK innan och ropade till sig en supervisor som bekräftade att SK var för Scandinavian Airlines. Allt gick igenom och boardingkortet i handen.

Säkerhetskontroll tog 30 minuter, endast en linje och många människor.

Därefter så blev första loungen Turkish Airlines och här blev jag överraskad kring utbudet på mat, vilket kan med fördel förbättras.

IMG_5069.JPG

Lite mackor, frukt och kakor, i övrigt ingen varm mat.

IMG_5067.JPG

IMG_5066.JPG

Stannade kvar 15 minuter och begav mig sen direkt till Delta Sky Club och denna levererade. Större utrymmen, mer mat och bättre kvalité överlag.

IMG_5073.JPG

IMG_5070.jpg

IMG_5072.JPG

IMG_5071.JPG

Är snart helt återställd sedan förkylningen, men blev tvungen att bege mig mitt i natten till CVS Pharmacy och ordna hostmedicin för att kunna få sömn. Tydligen är det något virus som snurrar nu eftersom många på planet igår hostade och fick höra att en del kollegor hade fått samma symptom.

Nu blir det MIA-MEX med Aeromexico och sedan MEX-LAX med Delta Air Lines.

Därefter så blev första loungen Turkish Airlines och här blev jag överraskad kring utbudet på mat, vilket kan med fördel förbättras.
Vilken Turkish lounge? Den i konkurs J har QR-koder vid borden till en meny och beställningswebbsida. Men jag vet inte om det är tillgängligt alla timmar på dygnet och det är absolut ingen Polaris-loungemeny.

kexxcream

Medlem
Precis när jag hade satt min fot på flyget MIA-MEX med Aeromexico så säger någon mitt namn via radio till en i personalen. Jag pekar direkt till denne att det var mitt namn. Jag får reda på att gaten ville bara dubbelkolla att jag var ombord. Dubbel- och trippelkollade att det inte var något problem. Mer om detta längre ner i posten.

Fin utsikt när man är på väg ner mot MEX. Dock kände jag att det inte kan vara hälsosamt att bygga en huvudstad omgiven av berg, låg en tjock dimma över staden så långt ögat kunde nå.

IMG_5084.jpg

På MEX så fanns det e-gates men av någon anledning klarade dessa inte av att läsa mitt pass. Som tur är så struntar jag i det och kör manuell hantering för att få en stämpel att jag faktiskt har flugit MIA-MEX ifall det skulle bli strul senare, dock ej sannolikt. Kötid cirka 15 minuter och sedan var man igenom.

Snabbt upp en trappa till avgångar och Delta Air Lines. EBG-numret fanns inte med och bad agenten lägga till den. Allt OK med boardingkortet.

Säkerhetskontrollerna finns allra längst till höger eller vänster. Av någon anledning när jag skulle igenom säkerhetskontrollen så lät kontrollanten mig att gå via crew lane. Alla som jag träffade på från att jag steg från planet tills jag kom till loungen trodde att jag kunde prata spanska. Det måste vara utseendet och/eller skägget. Igenom säkerheten på mindre än 5 min.

IMG_5087.jpg

Någon minut senare var man framme vid American Express Centurion Lounge. Ingen väntetid. Till skillnad från många andra lounger så kör de ingen buffé i denna utan du får ett bord och sen tar en i personalen din beställning. Bra med alternativ på menyn.

IMG_5089.jpg

Det blev sallad, kyckling, soppa och pommes med lite dricka.

IMG_5091.JPG

IMG_5092.JPG

Till dessert blev det lite glass och mynta te x2. Så god var den.

IMG_5093.JPG

IMG_5094.JPG

Servitrisen hade en 100% service. Maten kom ut väldigt snabbt, vilket man inte kan säga om familjen bredvid som tröttnade och lämnade efter ett tag. I vilket fall så gav jag servitrisen $20 för den utmärkta servicen.

Tre timmar kvar som ska brännas på senaste avsnittet av The Day of the Jackal och därefter tv-serien Cross.

Last edited:

kexxcream

Medlem
Nu är man cirka en dag ifrån att bli helt frisk. Landade igår i LAX och immigration gick relativt snabbt. Bokade Travelodge by Wyndham och ringde hotellet för att meddela ankomst. Fick vänta cirka 20 minuter innan flygbussen kom till hållplats B, vån 3 för flygbussar.

IMG_5096.JPG

Direkt till sängs och upp cirka 02:00 amerikansk tid. Ingen frukost på hotellet vid denna tid. Det blev att bege sig ut och se vad man kunde hitta.

IMG_5098.JPG

Det blev en frisk 30 min promenad till Denny's och kroppen mådde bra av lite fysisk aktivitet. Passerade förbi en Wallgreen's och köpte avsvällande nässpray för kommande flygningar.

IMG_5099.JPG

Utan att berätta för servitrisen så märkte denne på mig att jag hade lite förkylning kvar och ordnade honung och citron till mitt te.

IMG_5101.jpg

Det blev en fortsättning med sallad och kyckling.

IMG_5102.JPG

Därefter tillbaka till hotellet för vila. Innan utcheckning från hotellet så passade jag på att besöka Gentlemen Republic Barbershop i närheten för hårklipp och skäggtrimning.

Väl tillbaka på LAX så var Sky Priority helt tom. Allt såg rätt ut på boardingkortet LAX-SEA. Första gången business med Delta för min del. Agenten frågade om visum till Kina och efter att ha läst av den i passet så var allt i sin ordning.

Förbi säkerheten på 5-10 minuter och till American Express Centurion Lounge. Lång väntetid, nästan 45 minuter. Gick till Delta Sky Lounge och denna hade allt man behövde vad gäller mat och dryck. Dock inga platser för vila eller tysta rum.

IMG_5109.JPG

IMG_5108.JPG

IMG_5107.JPG

Det var trevligt med en uppvärmd terass där man kunde hänga och se flygplan komma och lämna.

kexxcream

Medlem
Det var segt att ta sig över till Sydkorea, men nu är man här. Inget spännande att rapportera från LAX-SEA. Väl framme i SEA så blev det en dusch i Club SEA Lounge.

IMG_5121.JPG

Och lite mat innan man begav sig till Vancouver.

IMG_5122.JPG

IMG_5123.JPG

IMG_5125.JPG

Och där väntade Korean Air som ska ta oss till Seoul.

IMG_5129.JPG

Fick ett bra intryck direkt av deras nya kabin Prestige 2.0.

IMG_5131.JPG

Överlag väldigt trevlig produkt som gav mig många timmar sömn över till Asien. Bestämde mig för att sova ut innan landning och åt därför bara middag.

IMG_5134.JPG

Först förrätt.

IMG_5136.JPG

IMG_5137.JPG

Sedan blev det koreansk bibimbap till huvudrätt. Den smakade väldigt bra, men inte lika bra som den hos Scania på Bergsgatan i Malmö.

IMG_5139.JPG

Avrundning med lite frukt, te och dessert.

IMG_5140.JPG

IMG_5142.JPG

Detta är helt klart en produkt att rekommendera och seglade snabbt upp till topp 5 bland dem jag har testat.

Väl framme i ICN så gick det snabbt att komma in. Byte från T2 till T1 med buss. Väl vid T1 så ska man ner till våning 1 och ut till hållplats 14C för att ta bussen till Golden Tulip hotellet. Bussen går varje timme (XX:35).

IMG_5147.JPG

Inget märkvärdigt med rummet, lämnar väskan och beger mig ut för att hitta middag.

IMG_5150.JPG

Trevligt med tvättmaskin i rummet (inklusive tvättmedel), men inget som jag använde eftersom jag stannade bara över natten. Kan vara bra för den som ska stanna flera dagar i Seoul.

IMG_5151.JPG

Stationen Unseo låg precis intill hotellet och därifrån tog det cirka 1 timme in till centrum. Hade siktet inställt på resturangen Granny Ma Bok-lim Tteokbokki, men den var stängd. Det fanns ett annat ställe precis mittemot som också serverade tteokbokki och denna levererade.

IMG_5155.JPG

Gick cirka en timme runt i centrum och ville gärna se Starfield biblioteket, men det får bli till en längre framtida resa till Seoul. Tillbaka på ICN så kan man ladda ner appen Smartpass från App Store för att spara tid när man ska förbi säkerhet. Det räcker med att man endast registrerar sitt pass, tar bild på en själv och registrerar boardingkortet. Man får ingen QR-kod eller liknande. Därefter kan man direkt gå till Smartpass och väl framme så känner den av dig via Face ID.

Nu blir det KE 865 till ICN-CAN. Over and out.

kexxcream

Medlem
Resan ICN-CAN gick undan när man satt och pratade med en riskkapitalist. Det blev många intressanta diskussioner. Business på detta flyg hade mer utrymme än vad man förväntade sig.

IMG_5164.JPG

Till mat blev det räkor/sallad, fisk och frukt.

IMG_5167.JPG

IMG_5168.JPG

IMG_5169.JPG

På väg ner till CAN så ser man skyskrapor så långt ögat kan nå.

IMG_5170.JPG

Väl på marken så gick det snabbt att ta sig igenom (har dubbelt visum) och angav transit som skäl, max 5 min. Sedan ville jag ta flygbussen till Hilton Garden Inn, men denna skulle komma om 1 tim och 15 min efter samtal med hotellet. Tillbaka in till flygplatsen och mot samlingsplatsen för Didi (motsvarande Uber i Kina). Man följer skyltningen till Online Car Hailing som finns på våning 3.

IMG_5171.JPG

Valde premier i Didi appen och bilen kom på mindre än 5 min. Tog cirka 10 min till hotellet. Väl på hotellet så fick jag uppgraderat rum tack vare Hilton Gold. Fick också två vattenflaskor och två läsk. Att beställa mat var väldigt billigt, 100 kr exempelvis för en club sandwish inklusive dryck.

IMG_5176.JPG

Passade på och lämna kläder för tvätt (75 kr för tvätt och tork).

IMG_5175.JPG

Nu blir det flygbuss tillbaka till flygplatsen för att ta Kenya Airways CAN-BKK i business.

Toppen