Idag haft diskussion med de två bolagen om önskan att omboka biljetter en bra bit framåt i tiden vilket gav mig insikt i bolagens inställning till sina kunder. På SAS är det en Plus Smart till Tokyo nästa vår (med omboknings- och avbokningsrätt pga av nuvarande läge) och på Singapore en Business Saver till Bangkok i december i år. Båda köpta på respektive hemsidor och det i år och den på Singapore redan i februari. SAS begär 140 euro för ombokning av biljetten som är nästan ett år gammal på det bokade utflygsdatumet. Kan ombokas till strax innan det och inga egentliga begränsningar så länge nya datumet ligger inom tiden för publicerade biljettdatum, dvs ca ett år. Singapore Air hävdar i stället att biljetten bara har en giltighetstid på ett år från inköpsdatumet (så bara ytterligare en månad jämfört nuvarande utflygsdatum) och kan överhuvudtaget inte ombokas till ett datum utanför detta tidsspann (annars ombokningsavgift 250 USD). I mina ögon är SAS regler betydligt mer kundvänliga i den situation som nu gäller medan Singapore Air visar en mycket oresonlig sida gentemot kundintresset. Vad är ombokningsrätten värd på deras business biljett då den blockeras av deras tidsregel utan undantag t.o.m. i dessa Covidtider och inte heller hävs av ombokningsavgiften som jag inte hade några egentliga invändningar mot?