Senaste nytt

Intressant jämförelse om att resa förr med zeppelinare eller atlantångare över Atlanten

Intressant läsning och jämförelse. Visste inte att det var sovhytter på Hindenburg. Nog såg det betydligt bekvämare ut på Queen Mary för motsvarande pris.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Hur kom denna in här i en tråd om zeppelinare och atlantångare, vill den kära doktorn diskutera miljöpolitik i alla trådar?

Vet du hur man räknat på miljöpåverkan att skaffa barn? Det är baserat på framtida ättlingars utsläpp och nuvarande kunsumtionsmönster. Denna siffra kan alltså reduceras kraftigt.
 
Vem blir först med att flyga med den här?


Inside the world's largest aircraft, which is set to have glass floors and take wealthy travellers on luxury 3-day expeditions - Business Insider Nordic



ai2html-output-360-wide.png

Pickup truck: 20 feet

Airbus A380: 239 feet

Airlander 10: 302 feet

Sources: Hybrid Air Vehicles, Airbus, Ford




Airlander 10 blimp nicknamed 'the flying bum' is the new luxury way to travel - with en-suite bedrooms, fine dining and seating areas inside
 
Spanska Air Nostrum blev tydligen först, av de kommersiella flygbolagen, att lägga beställningar på luftskepp (10st).

HAV

Målet är att inleda trafik på inrikeslinjer, i Spanien från 2026 (vilket känns tveksamt, men det är ambitionen). Det finns inga rutter exemplifierade, men det lär väl troligen vara mellan fastland och öar (eller mellan ö och annan ö). Har svårt att se fördelen på fastlandet, med tanke på Spaniens relativt förspända situation med tåg (som också håller samma hastighet).

De talar om att ersätta, och/eller diversifiera flygande flottan på existerande linjer så man drar ingen nytta av det faktum att man för luftskeppet kan landa även på regionala flygfält med MYCKET kort start-/landningsbana. Troligt är det väl att man ska komplettera ATR72-600 på de allra kortaste av linjer, där tåget inte är ett attraktivt alternativ:
Madrid-La Rioja
Madrid-Santander
Madrid-Murcia
Madrid-Vigo
Madrid-Jerez
Valencia-Mencora
Valencia-Ibiza
 
Toppen