Senaste nytt

Intervju: Nyheter, tankar och förändringar i SAS ombordkoncept - Stephanie Smitt Lindberg/Johan Mägi

Johan Hbg

Medlem
Ingenting är gratis. Man betalat för det i sitt biljettpris precis som det ska vara.
Att SAS däremot tar EXTRA betalt för saker som ska ingå på andra rutter är en annan historia.
Jag omformulerar. Vad ingår i sas go till Tokyo som inte ingår på andra interkontinentala rutter?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Personalen är minst sagt missnöjd med nya GO-reglerna. Man tycker - naturligt nog - att det är mycket bökigt att behöva dra fram en kortläsare så snart en passagerare vill ha en Coca-Cola. På Tokyo-rutten i SAS GO är det officiella att man kan beställa tre drycker - med eller utan alkohol - i samband med första måltiden, men i realiteten är det så att man även efter detta ofta får drycker serverade utan kostnad, då personalen kan hävda att det är passagerare i PLUS som beställt det hela.. En sorts ordervägran som känns positiv. Jag upplever det som att manskapet dels tycker att det är onödigt jobbigt men - viktigare än så - att de också känner att det skapar en mycket negativ kundkontakt. Det känns som att SAS-ledningen inte har kontakt med "fotfolket" vars åsikt givetvis måste respekteras i ett så extremt viktigt tjänsteföretag som detta.

Läs gärna mera här:

Japanska protester tvingar SAS att göra undantag i SAS GO — JAPANBLOGGEN
 

Voyageur

Medlem
Dryck mellan måltiderna. (Alkohol eller ej)

På allvar? Det blir snart så många regler och undantag för SAS kabinklasser att inte ens sales & marketing klarar av att hålla koll. Så nu ska det vara olika regler på olika destinationer i samma klass?

Vi får nog göra som japanerna och protestera högvilt så vi också får en ändring.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Personalen uppmuntrade mig faktiskt att skriva mail till SAS och påpeka det orimliga i det nuvarande arrangemanget; både att i princip alla drycker i GO är avgiftsbelagda och att man har separata regler för Japan och resten av långlinjerna.. Som jag skriver på bloggen så tror jag inte att SAS egentligen tjänar några pengar på den här taktiken. Både personalen och passagerarna blir bara deppade av det hela..

Vet någon hur det funkar i ekonomiklass på Finnair nuförtiden? Åkte mycket Finnair för 20 år sedan men har inte åkt med dem på senare år. Finnair är ju huvudkonkurrent på Japan och då man länge haft fokus på Asien så skulle det verkligen förvåna mig om man stöter bort asiatiska kunder genom att snåla in på servicen i ekonomiklass.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen