Senaste nytt

Inställt flyg Eurobonus Star Alliance Award

GOT-XXX

Medlem
Hade en business class bokning for 2 pax med utresa GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT den 6:e april.
LOT har ställt in WAW-PEK, och även ARN-WAW med LOT står som inställd i min bokning trots att den flygningen verkar gå som planerat.

Vill gärna försöka få det här ordnat på något sätt, så jag tänkte se om någon har tips.

Jag har ringt till LOT och fick svar att det är SAS som har ansvaret eftersom resan är så långt fram i tiden (men detta stämmer väl inte enligt EU261?).
Jag har chattat med LOT och fick då svar att de inte kan boka om mig eftersom de inte längre flyger WAW-PEK. När jag då bad dem att i stället boka WAW-NRT ville de inte göra det eftersom de inte kan göra en ändring som "hoppar över" andra flyg. När jag då bad dem att i stället boka ARN-VIE-PEK med OS och CA ville de inte göra det för att det involverar andra flygbolag.
Jag har ringt till SAS. En agent kunde inte göra någonting. En annan sökte efter alternativ och pratade om någon rutt via CGK tror jag, men behövde få till det med anslutningsflyg. Han bad mig vänta och sedan bröts samtalet.

När jag sökt via Aeroplan kan jag se att det finns några möjliga alternativ till utresa med Ethiopian, men frågan är om SAS kan boka om mig till dessa och i så fall hur jag gör för att ha störst sannolikhet att komma fram till en agent med befogenheter, kunskap och vilja att göra detta.

Någon som har förslag/tips på vad jag borde göra?

Fortsatt försöka med LOT de är dom som ställt in flyget och som ska boka om er. Sen behöver SAS ställa ut nya biljetter men försök få LOT att lägga in segmenten. De kommer säga att det inte går osv men det är bara att stå på sig och möter man en vägg så HUACA.

Hade en business class bokning for 2 pax med utresa GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT den 6:e april.
LOT har ställt in WAW-PEK, och även ARN-WAW med LOT står som inställd i min bokning trots att den flygningen verkar gå som planerat.

Vill gärna försöka få det här ordnat på något sätt, så jag tänkte se om någon har tips.

Jag har ringt till LOT och fick svar att det är SAS som har ansvaret eftersom resan är så långt fram i tiden (men detta stämmer väl inte enligt EU261?).
Jag har chattat med LOT och fick då svar att de inte kan boka om mig eftersom de inte längre flyger WAW-PEK. När jag då bad dem att i stället boka WAW-NRT ville de inte göra det eftersom de inte kan göra en ändring som "hoppar över" andra flyg. När jag då bad dem att i stället boka ARN-VIE-PEK med OS och CA ville de inte göra det för att det involverar andra flygbolag.
Jag har ringt till SAS. En agent kunde inte göra någonting. En annan sökte efter alternativ och pratade om någon rutt via CGK tror jag, men behövde få till det med anslutningsflyg. Han bad mig vänta och sedan bröts samtalet.

När jag sökt via Aeroplan kan jag se att det finns några möjliga alternativ till utresa med Ethiopian, men frågan är om SAS kan boka om mig till dessa och i så fall hur jag gör för att ha störst sannolikhet att komma fram till en agent med befogenheter, kunskap och vilja att göra detta.

Någon som har förslag/tips på vad jag borde göra?
Eller så kollar du (först) om det finns några alternativ med Sky Team och kontaktar sedan SAS och förklarar läget.

Fortsatt försöka med LOT de är dom som ställt in flyget och som ska boka om er. Sen behöver SAS ställa ut nya biljetter men försök få LOT att lägga in segmenten. De kommer säga att det inte går osv men det är bara att stå på sig och möter man en vägg så HUACA.
Lär det vara lättast att få dem att boka om oss till ARN-WAW-NRT med LOT (det vill säga "hoppa över" ett antal flygningar på bokningen) eller ARN-VIE-PEK med andra Star Alliance-bolag?

Det känns som om Air China har tagit över LOT på sträckan WAW-PEK med CA738 (och LOT har codeshare på det flyget som LO5321). Det planet går dock inte alla dagar i veckan men om de/ni kan tänka er att åka på måndagen eller fredagen skulle det kanske fungera. Dock ser det ut som en ganska tråkig 2+2+2 kabin i en gammal A330-200... Så vet inte hur kul det känns!

Har ringt till LOT på flera olika nummer och blir alltid tvärstopp då de hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS ska ta hand om ombokningen.

När jag ringt till SAS har jag fått olika besked. Två gånger har det verkat som att agenten kan hjälpa mig att bli ombokad. Jag har blivit ombedd att vänta medan de letar rutt och sedan har samtalet bara avslutats efter ca 20 minuter. Är det någon som har erfarenhet av att SAS faktiskt ibland kan ordna en sådan här ombokning eller har de agenterna som jag pratat med inte själva vetat vad de kan och inte kan göra? Kan tillägga att dessa agenter har låtit som några av de mer erfarna/självsäkra som jag pratat med.

Har ringt till LOT på flera olika nummer och blir alltid tvärstopp då de hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS ska ta hand om ombokningen.

När jag ringt till SAS har jag fått olika besked. Två gånger har det verkat som att agenten kan hjälpa mig att bli ombokad. Jag har blivit ombedd att vänta medan de letar rutt och sedan har samtalet bara avslutats efter ca 20 minuter. Är det någon som har erfarenhet av att SAS faktiskt ibland kan ordna en sådan här ombokning eller har de agenterna som jag pratat med inte själva vetat vad de kan och inte kan göra? Kan tillägga att dessa agenter har låtit som några av de mer erfarna/självsäkra som jag pratat med.

Jag lyckades med följande i december ang. en gammal *A-bokning:
- Turkish ändrade en flight i hemresan till 2 dagar tidigare som gjorde att stoppet i IST blev >24h (>48h t.o.m.), där lyckades jag få en SAS-agent att ställa ut biljetten trots brott mot 24h-regel
- Sedan ställde Brussels rakt av in det första benet i utresan, och en SAS-agent lyckades först hitta en ny bonusresa som de tänkte boka. Den försvann på något sätt när hon satt med den, så till slut bokade hon faktiskt en vanlig revenuebiljett och lade in den i samma bokning (detta var en kort flygning från Sverige till Bryssel för vidareresa long haul).

Extremt positivt överraskad då budskapet hela tiden hade varit att man absolut inte kan göra några ändringar i *A-bokningar efter 1 sep. Även om det är osannolikt att du har lika tur som jag så kan det vara värt att HUACA.

Jag har även hört att många lyckats genom att få operating carrier att lägga in flyget, men att SAS sedan måste biljettera. Så det kan också vara en väg att gå.

Efter ett antal samtal till SAS där i princip varannan agent har sagt att de kan söka efter Star Alliance flyg och varannan att de i princip kan söka efter Star Alliance flyg lyckades tillslut en agent hitta en rutt i ekonomi. Förklarar allt jag lärt mig nedan ifall det kan hjälpa någon i en liknande situation.

Vissa agenter kan söka efter Star Alliance resor vid inställda flyg. Dessa verkar jobba vardagar 9-17 på skandinaviska kontoret, så att ringa utanför dessa tider verkar det alltså inte vara någon poäng med. Mina samtal utanför dessa tider landade antingen i att agenten bestämt hävdade att inget kunde göras av varken dem eller någon annan eller att agenten skulle ta det vidare till skandinaviska kontoret under deras öppettider och be dem att ringa upp mig. Jag blev aldrig uppringd men fick eventuellt en gång ett mail som sade att inga alternativa flyg hade hittats.

Rätt agent vet mer eller mindre med en gång hur de kan söka efter Star Alliance flyg och det är lovande om de hänger kvar på tråden medan de söker i stället för att sätta en på ”hold”. Det funkade bra för mig att helt enkelt fråga agenten i början av samtalet om de kan söka efter alternativa Star Alliance flyg vid inställt flyg.

Jag hade försökt hitta rutter genom att söka på United, Air Canada och Lufthansas bonustillgänglighet, men dessa tre visade för det mesta helt olika tillgänglighet och ingen av dem verkar inte ha varit vad agenten hittade. Det tog ett bra tag för agenten att hitta någonting som funkade, så de verkar behöva söka mycket ben för ben.

Det verkar som att det finns någon slags regel mot att boka om till en annan bokningsklass. En agent menade att det egentligen inte skulle vara tillåtet, men att det i praktiken nog skulle gå igenom. Den agenten som lyckades boka om mig hade först fått nej från någon manager om att boka om till ekonomi eftersom de inte kan dra om poängen. Jag bad då om att få behålla ett av benen i business så att inga poäng skulle behöva dras om, varefter agenten pratade med manager igen och då gick det helt plötsligt att bli ombokad till ekonomi i stället. Det verkar som att återbetalningen av poängen behövde ske manuellt, men jag fixk dem iallafall inom en timme.

Nu är jag ombokad med två ben på Turkish och ett ben på Air China. Har inte lyckats välja platser på något av flygen (har fått Turkish PNR och kommit åt bokningen online). Turkish hävdar att det kommer att kosta att välja platser och att det behöver göras över telefon. Hoppas på att en status match kan ordna detta. Ska även ringa till Air China för att se om jag kan välja platser.

Eftersom det såg osäkert ut ett tag har jag nu även en awardbokning för utresa med Finnair som jag kommer avboka. Känns lite surt då jag förstår det som att jag förlorar de pengar jag betalat i skatter och avgifter, men samtidigt har jag också lärt mig (i efterhand) att de 4 upgrade benefits som Finnair gav ut via status match kan användas som en 2-4-1 voucher i Premium Economy eller lägre klass, så jag hoppas på att kunna använda de avios jag får tillbaka för att boka en annan tur-retur i stället.

Toppen