Senaste nytt

Inställt flyg bokat via resebyrå, damage control

richard87

Medlem
Vill börja med att nämna att jag är helt insatt i riskerna med att boka via "resebyrå"/biljettförmedlare och tog en kalkylerad risk när jag gjorde så. Moralkakor undanbedes därför. Det sagt, så vill man såklart alltid se till att man inte blir mer skjortad än absolut nödvändigt...

Har en biljett med SAS ARN-EWR, köpt via en svensk biljettförmedlare som blivit ombokad via CPH. Då jag inte kommer in i USA för tillfället så vill jag såklart avboka och få pengarna tillbaka.

Medveten om hur de här aktörerna tjänar pengar och tar varje chans att behålla pengar, ofta genom att utnyttja konsumentens okunskap. Söker därför råd och erfarenheter av expertisen här.

1. Kan godtyckliga avgifter av typen 'administrationsavgift' tas ut för att hantera en återbetalning?
  2. Finns någon lagstiftning (t.ex. EG261/2004) som styr detta och står över eventuella villkor förmedlaren infört?
  3. Om så är fallet, har någon lyckats använda en kortreklamation för att få rätt? Tas kortreklamationer där en resebyrå är inblandad emot i dagsläget? Har hört mixade budskap här, någon med erfarenhet/framgång?

Har lyckats häva resebyråbokning när avgångstiden ändrades. Men det tog ett antal e-Mail.
Kanske det kan rädda dig. Att man ändrar resrutten.
Tror dock att en resebyrå har rätt att ta en adm. avgift.

Resebyråer är väl oftast enbart förmedlare. Står säkert i villkoren. Och de kan då inte hållas ansvariga för vad flygbolag gör.

Toppen