Jag håller med dig. Borde dessutom varit säkrare för passagerarna att fortsätta till tex Boston, eftersom (jag antar) att det finns fler möjliga ställen att landa på längs den rutten än på väg till Köpenhamn om det senare uppdagats något fel på planet. Om snabba beslut måste fattas, bör det vara med säkerheten som prioritet, inte kostnaden.
Jag ställer mig tveksam till att undersökningen inte kan göras i USA på tex BOS eller EWR utan "måste" ske i på CPH. Samma tekniska kompetens borde kunna tillhandahållas på någon av de stora flygplatserna på USA´s östkust.
Om minsta lilla osäkerhet skulle finnas för passagerare eller besättning hade de satt ner planet på första bästa flygplats. Inget seriöst flygbolag flyger vidare med tanke att man kan nödlanda på vägen om något skiter sig.
Kapten är den som tar det slutgiltiga beslutet om vad som ska göras. Hade kapten inte sett det som säkert att flyga tillbaka så hade de inte gjort det. Onekligen har piloterna gjort de checkar som ska göras och allt var i sin ordning för att kunna fortsätta att flyga, även om det i detta fall blev tillbaka till Köpenhamn.
Självklart kan service utföras var som helst i världen rent teoretiskt. Men vissa tekniker, personal, reservdelar och annat finns inte överallt och då väljer "alla" flygbolag om möjligt att gå ner på sin egen hemmabas, tyvärr i detta fall så låg basen 5-6h bort.
Risken är att planet blivit stående länge på outstation som driver stora kostnader och större förseningar att få planet i flygbart skick igen.
Jag har själv varit med om samma scenario med att man vänder tillbaka, vi var mer än halvvägs på väg till Bryssel när det uppstod oförutsätt väder som gjorde att vi i bästa fall kunde landa men de hade inte kunnat lyfta igen pga trasig väderradar. Då valde man att flyga tillbaka till Köpenhamn och byta flygplan till ett med fungerande väderradar så att planet kunde flygas ner och hem. Vår flight och flighten tillbaka blev ca 2,5h sena pga det, men inga andra förseningar uppstod.