Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

intuition

Medlem
Den är säkert helt korrekt, men flygplanet föll inte. det törs jag lova
Det är helt normalt att sjunka (kontrollerat) vid turbulens för att hitta lugnare förhållanden
2400 ft/minut under sjunk är inget konstigt alls
Sedan är det där medelvärdessiffra över viss tid. Mitt i turbulens är det kanske inte en mjuk och jämn höjdändring.
Det är ju inte hastigheten som känns utan accelerationen. Säg att det pendlade mellan 5m/s och 19m/s (medel 12m/s) så är ju känslan att det faller rätt rejält.
 

Lauda 777

Medlem
Ja förmodligen men som passagerare känns det kanske tryggare att landa snarast än att ge sig ut över ett stort hav igen.. jag hade inte varit nöjd

– När kraftig turbulens inträffar måste flygplanet alltid inspekteras noggrant. Det är standard i branschen. Den undersökningen kan vi inte göra i USA utan måste ske på hemmaplan, och i det här fallet Köpenhamn,
Hade du varit nöjd med att sitta ett dygn eller två i planet på Goose Bays flygplats? Vilket är alternativet, ska vara ganska allvarligt för att man ska välja det.
 

Mr Basic

Medlem
Att återvända till CPH är ett rent ekonomiskt beslut. Går fortast att inspektera/åtgärda och sedan få kärran i trafik igen med så lite följdverkningar som möjligt.
Om man landat i Nordamerika och upptäckt ngt hade planet sannolikt blivit stående en längre tid med massiva följdverkningar (dyrt).
Som resenär (ombord) hade man kanske föredragit fortsatt resa till MIA.
Hade man behövt landa omedelbart är jag säker på att SAS gjort det (vid allvarliga skador på person eller flygplan).
 

intuition

Medlem
Hade du varit nöjd med att sitta ett dygn eller två i planet på Goose Bays flygplats? Vilket är alternativet, ska vara ganska allvarligt för att man ska välja det.
Som den här händelsen tex


Plus


Först en Divert till Halifax där de satt fast knappt 2 dagar, sedan en hard landing som satte planet helt ur bruk...
 

SDL

Medlem
Hade du varit nöjd med att sitta ett dygn eller två i planet på Goose Bays flygplats? Vilket är alternativet, ska vara ganska allvarligt för att man ska välja det.
Man hade kanske nödvändigtvis inte behövt välja Goose Bay. Om man ansåg sig kunna flyga 5 h till Köpenhamn så kanske man hade kunnat flyga 3-4 h till Boston istället och då hade passagerarna förmodligen kunna ta sig vidare till Miami ganska enkelt.
 

Fredah

Medlem
Problemet är väl att de inte bara kan släppa av passagerarna, tanka och flyga till CPH för inspektion.

Såklart om kunskap, verktyg och kapacitet finns där och det enbart handlar om prislappen så borde man gjort annorlunda. Men jag gissar att det inte finns kapacitet på stand by för att lösa detta och då blir frågan mer komplex.

Edit: Där = tex Boston
 
Toppen