Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

taxvalp

Medlem

ptotheg

Medlem
Kraftig turbulens tvingade SK957 att vända. Edit: Såg att det redan var rapporterat ovan.

Spännande att höra fler rapporter från personer ombord. Ingen som är med på denna härifrån?

 

Scanwing

Medlem
Med risk för att F24s data inte är korrekt så flög de på 36000f och på 7min tappade de ca 9000f (2750m) i höjd. Där det var som värst var ett dropp på ca -2400fpm (730m eller 12m/s).

Att de går till CPH istället för någonstans i Canada eller Island talar väl ändå för att ingen är allvarligt skadad. Men riktigt obehagligt lär det ha varit.
 

Attachments

  • IMG_1429.jpeg
    IMG_1429.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82
  • IMG_1431.jpeg
    IMG_1431.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 80

IdleSwede

Medlem
Kraftig turbulens tvingade SK957 att vända. Edit: Såg att det redan var rapporterat ovan.

Spännande att höra fler rapporter från personer ombord. Ingen som är med på denna härifrån?


Jag var ombord men sov tungt så missade det värsta.
Nu på väg via LHR.
 

SDL

Medlem
Jag gissar på att vända till CPH var det mest ekonomiskt fördelaktiga för SAS i denna situation. Mycket tråkigt om det var en avgörande faktor. Det bästa för passagerarna måste väl ha varit att gå ner på närmsta större flygplats i USA och sedan erbjudit anslutningsflyg till Miami. Jag hade blivit rosenrasande om jag behövt vända 5 h till CPH och sedan börja om resan dagen efter. But money talks, I guess...
 
Jag gissar på att vända till CPH var det mest ekonomiskt fördelaktiga för SAS i denna situation. Mycket tråkigt om det var en avgörande faktor. Det bästa för passagerarna måste väl ha varit att gå ner på närmsta större flygplats i USA och sedan erbjudit anslutningsflyg till Miami. Jag hade blivit rosenrasande om jag behövt vända 5 h till CPH och sedan börja om resan dagen efter. But money talks, I guess...
Ja förmodligen men som passagerare känns det kanske tryggare att landa snarast än att ge sig ut över ett stort hav igen.. jag hade inte varit nöjd

– När kraftig turbulens inträffar måste flygplanet alltid inspekteras noggrant. Det är standard i branschen. Den undersökningen kan vi inte göra i USA utan måste ske på hemmaplan, och i det här fallet Köpenhamn,
 

henke12

Medlem
Med risk för att F24s data inte är korrekt så flög de på 36000f och på 7min tappade de ca 9000f (2750m) i höjd. Där det var som värst var ett dropp på ca -2400fpm (730m eller 12m/s).
Den är säkert helt korrekt, men flygplanet föll inte. det törs jag lova
Det är helt normalt att sjunka (kontrollerat) vid turbulens för att hitta lugnare förhållanden
2400 ft/minut under sjunk är inget konstigt alls
 
Toppen