Senaste nytt

Inställd bonusresa

Qraze

Medlem
Så kom då dagen då hemresan på vår bonusresa blev inställd.
LOT ställde in vår hemresa för 4 personer från MIA - CPH den 21 juli. Ringde SAS som inte kunde hitta något annat alternativ än att plocka bort och återbetala poängen för hemresan.
Agenten hittade heller inga bonusresor närliggande datum. Sökte själv och fann hemresa med TK 26 juli till GOT men enligt SAS var det "wait list" på den.

Fick information om att man kan få tillbaka mellanskillnaden om man hittar en resa för pengar. Men, vilken mellanskillnad pratar man om här?
Ska ringa in igen imorgon då all kunnig personal inom ämnet tydligen gick hem klockan 17:00.

Några andra tips? Ska jag ringa LOT som ställt in? Fick ingen sådan information från SAS dock.

airac

Medlem
Kortfattat bör EU261 gälla och därmed är Lot skyldig att boka om er. Om det kommer att ske och att få rätt kan vara en helt annan sak…

palmen

Moderator
Det är LOT som är skyldiga att boka om er om de ställer in en flight. Problemet är att sas äger bokningen så LOT och SAS måste prata med varandra.

SAS har inga skyldigheter att läsa detta åt er, finns det andra awards ska de dock kunna boka om er till detta, men det måste wars awards. SAS har ingen skyldighet att köpa andra biljetter åt er.

Allt detta regleras i EU261/2004. Du har alltid ett va att åka senare, få pengarna tillbaka eller en ombokning, oavsett om det är en köpt biljett eller award. Det gäller oavsett när ändringen sker, men det är utförande flygbolag (LOT i ditt fall) som har denna skyldighet.

Det finns domstols prejudikat som säger att om man inte erbjuds det man önskar av ovan 3 alternativ så kan man köpa separat biljett och kräva ersättning för den. Processen kan dock vara lång och jag har ingen aning om hur det är att processa mot LOT i Polen (eller om det sker i USA).

Det här är en av de största nackdelarna med awards då man lätt hamnar lite i kläm.

Har vissa erfarenheter av LOT. Har fått de att boka om en gång, till Lufthansa faktiskt, med det krävde vissa armgrepp. Att processa mot LOT är inget jag rekommenderar - det är som att prata med en sten. Ser att de har en flight den 22/7 där det verkar finnas platser. De kommer argumentera att det är SAS biljetter - men eftersom det är LOT som är carrier är det deras skyldighet att boka om er.

Ett tips när du pratar med deras kundtjänst, som fungerade tidigare, om du kör fast är att be att få prata med chefen. Lycka och berätta gärna hur det löser sig.

Qraze

Medlem
Statusuppdatering.

Ringde LOT i morse och kom fram till en trevlig agent som verkligen försökte lösa problemet och hittade platser 22/7 men lyckades inte ändra bokningen då SAS ligger bakom bokningen. Hon kopplade mig vidare till en agent som skulle ha mer koll på bonusresor, efter 90 minuter i telefonkö kom jag fram till Miles&More. :) Dessa kunde naturligtvis inte göra nått med min Eurobonusresa. Tebax på ruta 0.

Ringde åter igen upp SAS, kom fram till en agent som inte ens försökte hjälpa mig utan bara svarade att det enda agenten kunde göra var att avboka hemresan och återbetala poängen. Avslutade samtalet.

Ringde SAS igen och kom fram till en trevlig agent som skulle kolla på det, tyvärr blev jag bortkopplad efter 30 minuter med "härlig" pausmusik.

Ringde SAS igen, kom nu fram till en supertrevlig agent som lade ner otroligt mycket tid och försökte pussla ihop en hemresa. Efter mycket meckande lyckades vi tillsammans hitta resa med SAS från ORD - CPH med avresa 17/7. Tappar några dagar så blir en del ombokningar nu att fixa med men ändå ok lösning. Måste också ta mig från MIA eller MCO till ORD på morgonen/förmiddagen på egen hand men det får man ta.

MLG55

Medlem
Statusuppdatering.

Ringde LOT i morse och kom fram till en trevlig agent som verkligen försökte lösa problemet och hittade platser 22/7 men lyckades inte ändra bokningen då SAS ligger bakom bokningen. Hon kopplade mig vidare till en agent som skulle ha mer koll på bonusresor, efter 90 minuter i telefonkö kom jag fram till Miles&More. :) Dessa kunde naturligtvis inte göra nått med min Eurobonusresa. Tebax på ruta 0.

Ringde åter igen upp SAS, kom fram till en agent som inte ens försökte hjälpa mig utan bara svarade att det enda agenten kunde göra var att avboka hemresan och återbetala poängen. Avslutade samtalet.

Ringde SAS igen och kom fram till en trevlig agent som skulle kolla på det, tyvärr blev jag bortkopplad efter 30 minuter med "härlig" pausmusik.

Ringde SAS igen, kom nu fram till en supertrevlig agent som lade ner otroligt mycket tid och försökte pussla ihop en hemresa. Efter mycket meckande lyckades vi tillsammans hitta resa med SAS från ORD - CPH med avresa 17/7. Tappar några dagar så blir en del ombokningar nu att fixa med men ändå ok lösning. Måste också ta mig från MIA eller MCO till ORD på morgonen/förmiddagen på egen hand men det får man ta.
Kollade lite igår på just detta alternativ för er, dock hann jag inte skriva till dig.
Antingen fixar du egna biljetter till ORD eller åker en dag tidigare från MIA med united, dock i ekonomi och en dag i Chicago som följd.
Bra att det börjar lösa sig och att man aldrig ska ge upp, för kompetensen är sjukt dålig på SAS kundtjänst.
Många riktigt bra agenter men desto fler katastofala personer.

Qraze

Medlem
Hade det inte varit för detta forum hade man accepterat svaret från första samtalet, dvs att inget går att göra.
Så tacksam för all kunskap och kompententa människor som finns här.

ORD-CPH har nu gått igenom även på eurobonusavdelningen och inställda flyget är bort från bokningen men hur fungerar det med poängen?
Den ursprungliga bokningen var ju en ren Star Alliance-bonusresa men nu är det star alliance ut och SAS hem, blir det någon skillnad i antal förbrukade bonuspoäng eller blir hela bokningen fortfarande en SA-resa?

MLG55

Medlem
Hade det inte varit för detta forum hade man accepterat svaret från första samtalet, dvs att inget går att göra.

ORD-CPH har nu gått igenom även på eurobonusavdelningen och inställda flyget är bort från bokningen men hur fungerar det med poängen?
Den ursprungliga bokningen var ju en ren Star Alliance-bonusresa men nu är det star alliance ut och SAS hem, blir det någon skillnad i antal förbrukade bonuspoäng eller blir hela bokningen fortfarande en SA-resa?
Så fort du blandat in nåt annat bolag än SAS blir det en A* bokning.
Så fortfarande samma poäng 130000 för två med voucher

Ano

Medlem

Fortfarande en Star Alliance-award. Poängtabellen för dessa appliceras på hela bokningen så fort minst ett leg i bokningen genomförs av annat bolag än SAS - oavsett väg.

Toppen