Senaste nytt

[Inspiration sökes] Vad ska jag göra med mina 4st Finnair Europe Uppgraderingsvouchers?

Tonton

Medlem
Hej!

Jag har 4st Finnair Europe Vouchers som löper ut 1 nov. Förra året brann dessa inne, men tänker att jag i år kanske ska kunna hitta på en anledning till att använda dessa.

Har själv inte så bra koll på Finnair och användandet av vouchers men grundreglerna är vad jag förstår:
- Måste vara Finnairflyg (Med AY-kod)
- Måste finnas bonusplatser för uppgradering
- 1 European voucher för en enkelresa inom EU
- Man kan byta ut 4st European Vouchers mot 1st longhaul voucher.

Var har andra BC-medlemmar använt sina vouchers tidigare?

Vill man maximera värdet genom att kika på potentiell fikatid ombord, så känns destinationerna i södra Europa optimala. Tänker på specifikt på Gran Canaria (LPA), Teneriffa (TFS) eller Madeira (FNC). I och med att jag har 4st voucher, betyder det att de egentligen räcker till 2st T/R inom Europa?

Annars kanske man skulle ge sig på en one-way longhaul, och boka en bonusresa hem. Finnair är tyvärr oftast väldigt dyra på enkelresor när det gäller longhaul. Jag har däremot hittat enkelresor till Doha för cirka 3000 SEK, och dit finns det ganska mycket tillgänglighet till och från under hösten.

Screenshot 2023-08-03 at 14.09.57.png

Vad skulle BC-vännerna göra i detta fallet? Och vad har ni själva använt era uppgraderinusvouchers till? Hit me up!

Tack för inspiration och hjälp!

Några "tips"

* Är man inloggad så ser man tillgänglighet för uppgradering redan i samband med att man bokar ekonomibiljetten.
* Finnair är tyvärr ofta dyra på längre sträckor i Europa i economy.
* London borde vara bra värde, men finns sällan tillgänglighet annat än på första norgonflyget.
* Det är en voucher per sträcka, och man behöver inte uppgradera alla sträckor i en bokning. Så, man kan med gott samvete strunta i att uppgradera ARN-HEL.
* Madrid och Barcelona (eventuellt andra) flygs av Iberia Wetlease, med Iberiakoncept ombord (undvik).
* Doha är longhaul och numera även Dubai :(
* En del av destinationerna på Kanarieöarna är economy-only
* Man kan uppgradera nära inpå avresa (upplever att platser släpps då), men det är givetvis riskabelt.

Jag har uppgraderat på Lissabon (mycket bra värde), Barcelona (dåligt värde) och Paris (bra värde).

I fjol året skänkte jag de som vi inte utnyttjade själva.

Som det ser ut nu kommer årets inte användas alls då AY envisas med ATR-72 till HEL från GOT vilket diskvalificerar AY som alternativ.

Vi har 12st vouchers inom familjen GOTBound som går ut i november… tydligt att AY inte passar våra resemönster :rolleyes:

Last edited:
I fjol året skänkte jag de som vi inte utnyttjade själva.

Som det ser ut nu kommer årets inte användas alls då AY envisas med ATR-72 till HEL från GOT ville diskvalificerar AY som alternativ.

Vi har 12st vouchers inom familjen GOTBound som går ut i november… tydligt att AY inte passar våra resemönster :rolleyes:
Låter ju annars drömmigt att flyga ATR med hela familjen :D

Några "tips"

* Är man inloggad så ser man tillgänglighet för uppgradering redan i samband med att man bokar ekonomibiljetten.
...
Jag upplever att den inte är helt tillförlitlig - det finns också en del rapporter om att det visats "Väntelista" i bokningsdialogen samtidigt som det finns award-platser.

Hej!

Jag har 4st Finnair Europe Vouchers som löper ut 1 nov. Förra året brann dessa inne, men tänker att jag i år kanske ska kunna hitta på en anledning till att använda dessa.

Har själv inte så bra koll på Finnair och användandet av vouchers men grundreglerna är vad jag förstår:
- Måste vara Finnairflyg (Med AY-kod)
- Måste finnas bonusplatser för uppgradering
- 1 European voucher för en enkelresa inom EU
- Man kan byta ut 4st European Vouchers mot 1st longhaul voucher.

Var har andra BC-medlemmar använt sina vouchers tidigare?

Vill man maximera värdet genom att kika på potentiell fikatid ombord, så känns destinationerna i södra Europa optimala. Tänker på specifikt på Gran Canaria (LPA), Teneriffa (TFS) eller Madeira (FNC). I och med att jag har 4st voucher, betyder det att de egentligen räcker till 2st T/R inom Europa?

Annars kanske man skulle ge sig på en one-way longhaul, och boka en bonusresa hem. Finnair är tyvärr oftast väldigt dyra på enkelresor när det gäller longhaul. Jag har däremot hittat enkelresor till Doha för cirka 3000 SEK, och dit finns det ganska mycket tillgänglighet till och från under hösten.

Visa bifogad bild 144532

Vad skulle BC-vännerna göra i detta fallet? Och vad har ni själva använt era uppgraderinusvouchers till? Hit me up!

Tack för inspiration och hjälp!

4 SH-vouchers räcker också till T&R uppgradering från econ till premium econ. Kan vara ett alternativ när man vill bränna just 4 vouchers på så lite resor som möjligt.

Det ska också gå att uppgradera en award-flight med vouchers, dvs om en sträcka visar tillgång på både ekonomi och business award, kan man först boka econ award med poäng och där efter begära uppgradering med voucher (går inte att göra med poäng). Bra i ett läge där du både vill bränna vouchers och poäng.
Jag har inte personligen gjort detta, så du kan behöva göra lite research innan.

Det ska också gå att uppgradera en award-flight med vouchers, dvs om en sträcka visar tillgång på både ekonomi och business award, kan man först boka econ award med poäng och där efter begära uppgradering med voucher (går inte att göra med poäng). Bra i ett läge där du både vill bränna vouchers och poäng.
Jag har inte personligen gjort detta, så du kan behöva göra lite research innan.
Det där var en mycket bra idé.

Jag upplever att den inte är helt tillförlitlig - det finns också en del rapporter om att det visats "Väntelista" i bokningsdialogen samtidigt som det finns award-platser.

4 SH-vouchers räcker också till T&R uppgradering från econ till premium econ. Kan vara ett alternativ när man vill bränna just 4 vouchers på så lite resor som möjligt.

Tack för bra tips!

Bekräftade lite olika omgångar idag som jag kan uppgradera, och därefter så passade jag på att växla in 4st SH-vouchers till 1st LH-voucher.

Nu ska jag bara hitta passande datum samt hemresor, så ska jag se till att boka något :)

Tack för input till alla. Är i samma läge. I mitt fall funderar jag på att boka cheap Eco och uppgradera ena hållet med voucher till C och andra med poäng till Economy premium.

Tack för input till alla. Är i samma läge. I mitt fall funderar jag på att boka cheap Eco och uppgradera ena hållet med voucher till C och andra med poäng till Economy premium.

Tips - ifall du använder Awardfares - American AAdvantage stämmer till 99% överrens med awardtillgången hos Finnair. Så där kan du få översikt över många datum, för att sedan dubbelkolla på Finnairshemsida när du hittar ett passande datum :)

Toppen