Senaste nytt

Inspiration från ett halvårs poängjakt i Eurobonus-världen

Fredde18

Medlem
Denna text är inte i första hand skriven till de som är mest synliga här inne. De riktiga ”rävarna” på detta forum kan rabbla poänglistor, routingregler ,telefonnummer till Tallin och kan alla tricks för att dra in så mycket som möjligt till EB-kontot, i sömnen. Jag vänder mig istället till de som, likt mig för några år sedan, är inne här och läser och lite avundsjukt och likt en Askungen står i tornet och spanar mot slottet och allt det fina som är alldeles, alldeles… underbart. Poängresor till världens alla hörn i fina klasser, lyxig mat och på olika flygbolag! Som nyss nämnda Askungen står vi dock och ser det som en omöjlighet att få prova på detta. Men, så i somras samlade jag mina möss (ok, jag ska lämna Disney-liknelsen) och bestämde mig för att jag skulle ge det en chans. Vi hade nyligen rest till Kiruna och fått in hissnande 500p på mitt lätt avsomnade Eurobonuskonto, så nu jäklar! En resa ni för övrigt kan läsa om här: Familjen Fredde reser norrut! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Är ni nyfikna och står i valet till att ge poängsamlande en chans, häng då med på min ”resa” nedan! Det är inte tänkt att vara en guide med konkreta tips och kräver en viss förkunskap för att hänga med, utan det ska mest vara en inspiration för er som är i denna sits. Nu kör vi!


Jag räknar mig som en vanlig knegare, statligt anställd med hyfsad lön. Gift och två barn. Flyger dock inget i tjänsten (åtminstone inte reguljärt, men det är ett annat spår) så inga poäng trillar in den vägen. Jag har således ingen firma eller jobbar på något företag där man kan låta ett Amex eller Mastercard glöda med flera 100 000kr per månad. I min kalkyl kunde jag dock konstatera att en årlig spendering på cirka 300 000kr borde vara möjlig att få in på dessa kort. Men kommer det räcka?


Min inställning när jag drog igång var att jag inte skulle byta livsstil och börja okynneshandla bara för att, och inte heller dra på mig massa nya kostnader utan fortsätta leva som tidigare men göra medvetna val.


Sagt och gjort så signade jag i somras upp mig på ett stycke American Express Premium och ett SAS Mastercard Premium, båda med tillhörande sign-up-bonus. Amex skulle få jobba mest, det fanns kanske en möjlighet att få ihop till en första voucher redan under 2019… En resa till Ullared (!!) senare så var spenderingen hemma för att vara värdig instegsbonusar på båda korten. Nice! I samma veva såg jag till att frun fick ett EB-konto som vi sedan kopplade ihop med mitt, med Point-Sharing. Ett enkelt excel-dokument skapades för uppföljnings skull.


Ganska tidigt såg jag till att gå över till A3 som leverantör för vår fiber i huset. Det blev faktiskt billigare i avgift än innan och inbringade en bra poängpott. Efter lite strul med vår före detta elleverantör, som missat den fullmakt Fortum nu hade fått, för att ta över oss som kund, var vi strax också kunder hos Fortum och även där fanns en välkomst-pott med poäng att hämta. Nu började faktiskt poängen trilla in och Eurobonuskontot var mycket roligare att gå in och kika på!


Via SAS webshop tecknade vi både DN samt DI Digitalt. Detta är egentligen det enda jag har lite dåligt samvete för då syftet enbart var poängen, ingen av oss läste någon artikel och de båda sades upp så snart det gick med hänsyn till poäng-dealen. Nextory och Readly däremot har vi nyttjat både som tidsfördriv för barnen i bilen och slöläsning av tidningar på Ipad. Och för poängen såklart!


Vi har även under hösten handlat i vissa butikers webshop som är knutna till SAS-portalen, där bla Stadium (som för övrigt aldrig räknar bort momsen när de betalar ut poäng. Hysch…), Apoteket, CdOn och Ginza varit tongivande. Just det, jag har börjat tanka på Preem också, helst på en bemannad station.


När Amex körde sin senaste drive med +25% poäng vid värvning tog jag och värvade frun till ett eget kort. Därav kan vi nu få in två vouchers per år trots att vi inte har ett Elite-kortet. För oss är det inte värt att lägga den extra summa som årsavgiften på det kortet är kontra hur många (få) poäng mer vi får med vår spendering. En extern värvning utanför familjen lyckades jag också få till i samma veva!


Så nu ett halvår från jaktstarten kan vi summera följande:

· Signup-bonusar : 22 000p

· Fortum: 13 000p

· A3: 25 000p

· Värvning av frun: 30 000p

· Extern värvning: 20 000p

· Preem takning: 2 000p

· Använda Amex: 27 000p

· Använda Mastercard: 10 000p

· SAS webshop: 13 000p

Totalt, med några andra småposter ligger vi just nu på totalt 165 000 poäng! Jag är faktiskt förvånad själv hur snabbt det gick och hade som mål att få in 100 000 på ett år. Nu blev det drygt 50 % plus men på halva tiden. Nice! Dock är ju några tunga poster redan intecknade och i fortsättningen kommer det mest bli spendering på kort och SAS-webportal som inbringar nytillskott.

Kostnader som jag dragit på mig som inte hade funnits om jag ej gett mig in på detta är cirka 4000kr. Främst årsavgifter på kort…


Nu återstår, förutom fortsatt poäng-insamlande såklart, att nyttja dessa sköna points och vouchers också. Tanken svindlar men dessa möjligheter finns, till exempel:

· Jag reser ensam på min First-First och sen även en First-Business. Fett nice… men lite ensamt och egoistiskt.

· Jag och frun tar en business, nästan, vart vi vill. Lockande tanke!

· Hela familjen tar en kombo business/plus med SAS till USA. Vi har inte varit där och suktar.

· Eller så fortsätter jag spara poäng…


Jag vill med detta inlägg som sagt inspirera er som sitter och funderar på om det verkligen är värt det. Svar: Det är det! Många bäckar små är väldigt talande för detta. Nämnas bör också att det finns fler vägar till poäng till Eurobonus som inte jag anammat, ännu, men sök och läs mer här så dyker det upp info väldigt ofta. Jag kunde inget för ett halvår sedan men har lärt mig ALLT via businessclass.se!

Lycka till /Fredrik
 
Last edited:

Taggen

Medlem
Denna text är inte i första hand skriven till de som är mest synliga här inne. De riktiga ”rävarna” på detta forum kan rabbla poänglistor, routingregler ,telefonnummer till Tallin och kan alla tricks för att dra in så mycket som möjligt till EB-kontot, i sömnen. Jag vänder mig istället till de som, likt mig för några år sedan, är inne här och läser och lite avundsjukt och likt en Snövit står i tornet och spanar mot slottet och allt det fina som är alldeles, alldeles… underbart. Poängresor till världens alla hörn i fina klasser, lyxig mat och på olika flygbolag! Som nyss nämnda Snövit står vi dock och ser det som en omöjlighet att få prova på detta. Men, så i somras samlade jag mina möss (ok, jag ska lämna Disney-liknelsen) och bestämde mig för att jag skulle ge det en chans. Vi hade nyligen rest till Kiruna och fått in hissnande 500p på mitt lätt avsomnade Eurobonuskonto, så nu jäklar! En resa ni för övrigt kan läsa om här: Familjen Fredde reser norrut! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Är ni nyfikna och står i valet till att ge poängsamlande en chans, häng då med på min ”resa” nedan! Det är inte tänkt att vara en guide med konkreta tips och kräver en viss förkunskap för att hänga med, utan det ska mest vara en inspiration för er som är i denna sits. Nu kör vi!


Jag räknar mig som en vanlig knegare, statligt anställd med hyfsad lön. Gift och två barn. Flyger dock inget i tjänsten (åtminstone inte reguljärt, men det är ett annat spår) så inga poäng trillar in den vägen. Jag har således ingen firma eller jobbar på något företag där man kan låta ett Amex eller Mastercard glöda med flera 100 000kr per månad. I min kalkyl kunde jag dock konstatera att en årlig spendering på cirka 300 000kr borde vara möjlig att få in på dessa kort. Men kommer det räcka?


Min inställning när jag drog igång var att jag inte skulle byta livsstil och börja okynneshandla bara för att, och inte heller dra på mig massa nya kostnader utan fortsätta leva som tidigare men göra medvetna val.


Sagt och gjort så signade jag i somras upp mig på ett stycke American Express Premium och ett SAS Mastercard Premium, båda med tillhörande sign-up-bonus. Amex skulle få jobba mest, det fanns kanske en möjlighet att få ihop till en första voucher redan under 2019… En resa till Ullared (!!) senare så var spenderingen hemma för att vara värdig instegsbonusar på båda korten. Nice! I samma veva såg jag till att frun fick ett EB-konto som vi sedan kopplade ihop med mitt, med Point-Sharing. Ett enkelt excel-dokument skapades för uppföljnings skull.


Ganska tidigt såg jag till att gå över till A3 som leverantör för vår fiber i huset. Det blev faktiskt billigare i avgift än innan och inbringade en bra poängpott. Efter lite strul med vår före detta elleverantör, som missat den fullmakt Fortum nu hade fått, för att ta över oss som kund, var vi strax också kunder hos Fortum och även där fanns en välkomst-pott med poäng att hämta. Nu började faktiskt poängen trilla in och Eurobonuskontot var mycket roligare att gå in och kika på!


Via SAS webshop tecknade vi både DN samt DI Digitalt. Detta är egentligen det enda jag har lite dåligt samvete för då syftet enbart var poängen, ingen av oss läste någon artikel och de båda sades upp så snart det gick med hänsyn till poäng-dealen. Nextory och Readly däremot har vi nyttjat både som tidsfördriv för barnen i bilen och slöläsning av tidningar på Ipad. Och för poängen såklart!


Vi har även under hösten handlat i vissa butikers webshop som är knutna till SAS-portalen, där bla Stadium (som för övrigt aldrig räknar bort momsen när de betalar ut poäng. Hysch…), Apoteket, CdOn och Ginza varit tongivande. Just det, jag har börjat tanka på Preem också, helst på en bemannad station.


När Amex körde sin senaste drive med +25% poäng vid värvning tog jag och värvade frun till ett eget kort. Därav kan vi nu få in två vouchers per år trots att vi inte har ett Elite-kortet. För oss är det inte värt att lägga den extra summa som årsavgiften på det kortet är kontra hur många (få) poäng mer vi får med vår spendering. En extern värvning utanför familjen lyckades jag också få till i samma veva!


Så nu ett halvår från jaktstarten kan vi summera följande:

· Signup-bonusar : 22 000p

· Fortum: 13 000p

· A3: 25 000p

· Värvning av frun: 30 000p

· Extern värvning: 20 000p

· Preem takning: 2 000p

· Använda Amex: 27 000p

· Använda Mastercard: 10 000p

· SAS webshop: 13 000p

Totalt, med några andra småposter ligger vi just nu på totalt 165 000 poäng! Jag är faktiskt förvånad själv hur snabbt det gick och hade som mål att få in 100 000 på ett år. Nu blev det drygt 50 % plus men på halva tiden. Nice! Dock är ju några tunga poster redan intecknade och i fortsättningen kommer det mest bli spendering på kort och SAS-webportal som inbringar nytillskott.

Kostnader som jag dragit på mig som inte hade funnits om jag ej gett mig in på detta är cirka 4000kr. Främst årsavgifter på kort…


Nu återstår, förutom fortsatt poäng-insamlande såklart, att nyttja dessa sköna points och vouchers också. Tanken svindlar men dessa möjligheter finns, till exempel:

· Jag reser ensam på min First-First och sen även en First-Business. Fett nice… men lite ensamt och egoistiskt.

· Jag och frun tar en business, nästan, vart vi vill. Lockande tanke!

· Hela familjen tar en kombo business/plus med SAS till USA. Vi har inte varit där och suktar.

· Eller så fortsätter jag spara poäng…


Jag vill med detta inlägg som sagt inspirera er som sitter och funderar på om det verkligen är värt det. Svar: Det är det! Många bäckar små är väldigt talande för detta. Nämnas bör också att det finns fler vägar till poäng till Eurobonus som inte jag anammat, ännu, men sök och läs mer här så dyker det upp info väldigt ofta. Jag kunde inget för ett halvår sedan men har lärt mig ALLT via businessclass.se!

Lycka till /Fredrik
Applåder, många här inne som säkert delar en liknande historia.:)
 

Berglund

Medlem
Härligt att höra - gratulerar till din fina poängskörd!!! Tycker du verkar ha gjort ganska sansade val, än så länge...

Välkommen till Poängträsket! Vänta bara tills du börjar hyra bilar som du inte använder, köper linsvätskor i singelförpackningar trots att du aldrig haft kontaktlinser och beställer reflexvästar, individuellt, till alla dagisbarn i hela kommunen! Det kan bara bli bättre härifrån!!!
 
Snyggt jobbat och välkommen till poängträsket. :cool:
Jag tycker du ska fortsätta spara poängen så att ni hela familjen kan åka business ToR till USA. Inte blanda in plus kabinen nu när ni har kommit så här långt.

Min dotter med familj flög business till Chicago i höstas för första gången. Den lilla på 5 år frågade, - mamma, kan vi inte alltid flyga så här?:)
Så visst har barn det bättre oxå längst fram i planer.
 

Thornado

Medlem
Bra jobbat. Kommer själv ihåg när jag hittade hit och hur fort det gick mellan "de här är ju helt vansinniga" till "hmmm, ganska coolt ändå" till "jaha, nu har jag bokat min första mileage run".

Det enda jag stör mig lite på är att du har blandat ihop dina prinsessor litegrann, det ska ju såklart vara Askungen, inte Snövit.
 

Fredde18

Medlem
Bra jobbat. Kommer själv ihåg när jag hittade hit och hur fort det gick mellan "de här är ju helt vansinniga" till "hmmm, ganska coolt ändå" till "jaha, nu har jag bokat min första mileage run".

Det enda jag stör mig lite på är att du har blandat ihop dina prinsessor litegrann, det ska ju såklart vara Askungen, inte Snövit.
Ja, det är ändrat nu i texten, efter att uppmärksammats även i ett PM. En klassisk felskrivning. Tack!
 

Grizzly

Ny medlem
Applåder, många här inne som säkert delar en liknande historia.:)
Mycket sannolikt! Jag är en av dessa. Gjorde en liknande resa som Fredde18 och valde att ta och lära mig vad eurobonus-poäng kunde ge mig på "riktigt". Innan i tiden fick jag några poäng och sedan efter några år var de borta. Det enda jag någonsin hade använt poäng var för entré till loungen på CPH. Sedan fanns jag businessclass.se och börja läsa, läsa, och läsa. Det ledde till införskaffandet av Amex Premium och vägen mot drömresan var påbörjad.

Efter att ha bjudit in vänner till Amex, utnyttjande av kampanjer, x antal Avis-bilar och fått min 2-4-1 voucher la jag ner mängder av timmar på united.com för att hitta routing till ett häftigt resmål i First Class. Efter en hel söndag tillbringad på united.com hade jag hittat en resa. Det var med nervositet i kroppen som jag dagen efter ringde till Tallinn och läste upp det jag hittat.
Hade jag gjort rätt?
Ett efter ett lästes upp och mannen i andra änden hittade allt. När det skulle bokas var helt plötsligt utresans First Class nu borta! Från att vara uppspelt, fick jag nu en uppgiven känsla i kroppen. Efter några minuter hör jag i telefonluren "I have found your two first class seats again". Lyckorus blandat med nervositet fyllde nu kroppen. Tillslut var allt bokat och mailet med bokningen kom pushat till telefonen. Lyckan var enorm. Alla timmar jag lagt ner på att lära mig, alla kampanjer, alla poäng, alla pengar- hade faktiskt lett fram till något jag aldrig kunnat föreställa mig innan att få uppleva - att få möjligheten att flyga både First och Business-class.

Några månader senare satt jag och sambon i Asianas First Class på väg till Japan med var sitt glas champagne och med världens största leenden.

(OBS- Varning till andra. Nu vill vi inte flyga något lägre än business :) )
 

Isak21

Medlem
Fantastiskt fin historia! Det kliar dock nu i tipsar-fingret....; men blir det inte bättre för er 2020 med en SAS Amex Elite för 400:- i månaden (där ni också har tre kostnadsfritt extra-kort) istället för 2 separata Premium för 200:-?

Om du har en spend på 300.000 om året kommer ni ändå plocka båda vouchers, och på den spenden tjäna 15.000 EB-poäng mer (60k istället för 45k). För de allra nördigaste; 16 öre per EB-poäng, vilket kanske inte är otroligt bra, men ändå.

(Dessutom ännu lägre skillnad om signifikanta utgifter är flygbiljetter på SAS hemsida där båda korten har samma intjäning)

Elite har också numera en inbyggd hyrbilsförsäkring, och du får 20.000 status-poäng årligen vilket blir minst EBS. Dessutom i kombo med SAS MC Premium blir det busenkelt att med lite sas-flighter och således baspoäng bli EBG!

sådär, nu kliar de inte längre
 
Last edited:

Räven

Medlem
Bästa tråden på länge! Har samma plan som du, och har skrapat ihop 30000k poäng på två månader enbart med signup bonus på amex classic och SAS Mastercard, och att handla på korten och ta dom köpen som går genom SAS portal. Genom o handla på Coop har vi fått in 4000k poäng bara genom o handla mat på Coop istället för Ica.
Efter ditt inlägg fick jag mer motivation och jaga fler poäng, tack. Planen är en ”gratis” resa i businessclass för mig och frugan!
Får se om det blir 2021 eller 2022 :)
 
Toppen