Senaste nytt

Info om operating carrier

fcx

Medlem
Finns det något krav på att ett EU-flygbolag måste informera passagerare i förväg om att operating carrier ändras efter det att passageraren bokat biljetten? Finns det några uppsatta tidsgränser för detta?
 
Ja, det finns en informationsskyldighet enligt artikel 11 i förordning 2111/2005, det ska ske (i) asap, eller (ii) allra senast vid check-in eller boarding vid connections. Artikel 11.3 säger:

"Wherever the operating air carrier or carriers is or are changed after reservation, the air carriage contractor shall, irrespective of the reason for the change, take immediately all appropriate steps to ensure that the passenger is informed of the change as soon as possible. In all cases, passengers shall be informed at check-in, or on boarding where no check-in is required for a connecting flight."


Det finns däremot ingen EU-lagstiftad rätt till ombokning/avbokning på denna grund (om inte ny operating carrier har fått europeiskt flygförbud...). Det tror jag däremot finns enligt t.ex. amerikansk rätt.

Det finns emellertid "soft law", dvs. en frivillig överenskommelse som de flesta europeiska bolag har undertecknat, s.k. Airline Passenger Service Commitment (bifogas). Den är lastgammal, 2001, men träffar möjligheten till återbetalning/ombokning. Kolla om ditt flygbolag har ingått detta, bör stå t.ex. i General T&Cs.

Av den framgår t.ex. att:

"In the event of substitution of operating carrier which has not previously been disclosed and which is not acceptable to the ticket holder, the passenger will be given the right to a refund or carried on the airline's next flight on which space is available in the same class."
 

Attachments

  • Airline Passenger Service_EN.pdf
    138,9 KB · Visningar: 337
Toppen