Redaktionen
Medlem

Midt i ugen var der indvielse af Air France nye produkt- og servicekoncept på mellemlange ruter indenfor Europa. Indvielsen blev afholdt i Stockholm, en af destinationerne som får det nye koncept. Tilstede var Air France administrerende direktør Frédéric Gagey og en række indbudte gæster fra Frankrig. Vi var med på Arlanda for at prøvesmage den nye mad i business class – naturligvis serveret på det nye porcelæn.
Det nye “fulde” servicekoncept tilbydes på flyvninger med en flyvetid på mere end 2 timer og 15 minutter, hvilket blandt andet inkluderer ruten Stockholm-Paris. På business class tilbydes to valg af hovedret serveret på nyt porcelæn. Premium economy forsvinder og erstattes med en ny billettype, economy flex, som giver blandt andet Sky Priority fordele og siddeplads længst fremme i økonomiklassekabinen.
Forandringerne er baseret på en undersøgelser med 10.000 svar og gøres for at bedre tilpasse produktet til markedet og konkurrencen. Man ønsker at business class skal stikke ude som et seriøst premiumalternativ samtidigt med at det nu tidligere premium economy virkede utidssvarende.
Nyt madkoncept i business class og economy class
Det nye madkoncept skal efterligne det man får på langflyvninger. På business class serveres velkomstdrink fulgt at varm mad med vin eller champagne, som på langflyvninger vil der også her være mulighed for at vælge mellem to alternativer. Serveringen afrundes med en separat kaffeservering med avec, efter bakken er blevet fjernet. Om morgenen serveres der altid morgenmad, uanset flyvetiden, og varmt brød vil være at finde på alle afgange. Business class får fremover en dedikeret stewardesse som kun serverer på business class.
Som en del af det nye koncept har man også fået nyt porcelæn ombord, designet af Jean-Marie Massaud. Han har også designet de nye grå bakker som har hans signatur på siden.
Fra Stockholm er det LSG Sky Chefs som er ansvarlige for cateringen og vi fik mulighed for at smage to af de retter som serveres ombord – en fiskeret samt en asiatiskinspireret ret med kylling. På flyvninger længere end 2 timer og 15 minutter har man nu mulighed for at vælge mellem to hovedretter, tidligere havde man ikke mulighed for at vælge.

Ny mad i Air France business class

Ny mad i Air France business class
På economy class serveres croissanter og sandwicher, alternativt noget sødt eller salt afhængig af flyvetid og tid på døgnet. På længere flyvninger, eksempelvis Stockholm-Paris vil der blive serveret noget mere mættende med et varmt indslag. Alkoholfrie drikkevarer samt øl og vin severes som tidligere gratis.
Planer om at fjerne gratis mad og drikke på economy class findes ikke i dag og ifølge Air France mediumhaul-ansvarlige Alain Hervé Bernard handler det om at folk helt enkelt forventer at få noget ombord hos Air France. Skal man minimere omkostningerne findes der andre områder man kan fokusere på end mad og drikke. Der findes en så stærk kobling mellem Air France, Frankrig og mad. Derimod findes der tanker om at introducere tilvalgsmuligheder, eksempelvis at kunne forudbestille forskellige retter udover det som serveres gratis ombord.
Premium Economy er blevet til Economy Flex
I starten af april forsvandt premium economy som kabineklasse indenfor Europa og tilbydes nu kun på langflyvninger. Som erstatning har Air France lanceret “Economy Flex” til forretningsrejsende. Disse billetter giver Sky Priority fordele på jorden og de kan ændres.
Ombord sidder man i economy class og det er økonomiklasseservice som gælder, dog findes der en seperat sektion længst fremme i economy class for dem med Economy Flex-billetter. Et koncept der ikke er helt ulige det man ser hos datterselskabet KLM og selskabets Economy Comfort. Passagerer med Flying Blue Gold og Platinum kan også vælge plads i denne sektion.
Nye sæder ombord
Med start i april 2015 vil nye sæder i læder løbende blive installeret på samtlige klasser. 24 fly af typen Airbus A319 får de nye sæder i løbet af første halvår 2015, i løbet af 2016 får 25 fly af typen Airbus A320 de nye sæder. I alt installeres der 7800 nye sæder.

Air France nye sæder indenfor Europa
Sæderen produceres af British Aerospace og har blandt andet justerbar nakkestøtte, en krog til jakken, samt kopholder.

Air France nye sæder indenfor Europa
Ombord er der mere benplads på de første rækker (30 tommer seat pitch) mens der længere bagude er lidt mindre plads (29 tommer seat pitch).

Air France nye sæder indenfor Europa
Test af internet ombord
I løbet af sommeren 2015 vil Air France også teste trådløst internet ombord i samarbejde med Orange. Den nye tjeneste indebærer at man vil kunne surfe på nettte, læse emails og se på live-TV og TV-serier ombord. Den nye tjeneste vil blive testet i en periode på 3 måneder på to Airbus A320.
Læs mere »