Senaste nytt

Incheckat bagage vid lite längre bytestid

TomJ

Medlem
Sitter och planerar en resa med ett par längre stopp i Asien och funderar på om bagaget kan checkas in hela vägen. De specifika fall jag tittar på är:

1. LH CPH-FRA på kvällen och vidare med ANA 12:10 dagen efter. Kan man checka in bagage hela vägen eller måste man hämta ut i FRA?

2. NRT-BKK-SIN. Landar i BKK 22.30 och vidare 8.00 dagen efter. Kan man checka in bagage hela vägen? Då kan man nämligen nyttja hotellet innanför transitområdet...

3. SQ SIN-TPE-ICN med stopp i 7h innan vidare flight med BR (EVA air) samma dag. Samma fråga här om det kan vara incheckat hela vägen.

4. Under 3 ska jag vidare hemåt sen med OZ 11.00 dagen efter men kan behöva plocka ut väskan på kvällen. Kan jag då checka in den redan på kvällen igen eller måste man vänta till dagen efter?

3. Under 3 går första flighten väldigt tidigt. Kan man checka in väskan (på SIN) på kvällen innan?

Frågorna är alltså hur lång transittid på BKK och FRA man kan ha och ändå ha väskan kvar incheckad samt om de tillåter incheckning dagen innan på ICN, FRA, SIN

Jag tror det borde gå att ha väskan incheckad på alla ställen där du vill ha den incheckad trots long layover. Har dock ingen aning om när du kan få checka in väskan på ICN på hemvägen.

Ja, det är min förhoppning också. Hade ett layover i Houston i höstas dock där jag hade en förhoppning om detsamma, United First inrikes och sen LH first hem dagen efter och de kunde ABSOLUT inte ha väskorna liggandes på IAH över natten :)

Men det kanske bara är USA som är paranoida?

Anledningen till att jag frågar är att det i så fall kan bokas transithotell över natten på ett par ställe som ligger innanför säkerhetskontrollen. Då kan man checka in i lugn och ro på kvällen och sen sova lugnt på morgonen efter och inte oroa sig för att säkerhetskontroll och incheckning ska ta flera timmar...

Att det inte gick på IAH förvånar mig inte alls. Amerikanska flygplatser brukar inte vara så förtjusta i att ha bagage längre än de måste.

Jag skulle resonera som så att om det finns transithotell, så måste det ju gå att lösa med bagaget för annars kan ju endast folk som reser med enbart handbagage använda hotellet och det är orimligt.

Ja, IAH var allt annat än ett bra ställe, åtminstone tills man passerat säkerhetskontrollen och kommit in i Amexloungen. Det var där de tog betalt 200$ för tredje väska på en First-flygning trots att det stod "3 piece baggage" på biljetten. Dock hade Uniteds kundtjänst inga problem att betala tillbaka i efterhand men kunskapen i incheckning är inte alltid vad man kan önska sig.

Ja, jag resonerar likadant. Verkar som en förutsättning för att transithotell ska ha någon mening. Har kontaktat flygbolagen och hoppas på något vettigt svar. När det bara är ex. Thai på både inkommande och utgående flyg så borde de kunna svara. Kanske svårare för dem om det är byte av flygbolag.

Singapore har svarat redan att "You should be able to check your luggage to your final destination Seoul when you do the check in at Changi airport. " Så ett "bör" och inte ett "skall" men det låter ju lovande åtminstone!

Verkar som att det är lite olika regler på olika ställen:

SIN/BR på TPE var det ok med 7h. (inte så konstigt kanske)
BR/OZ på ICN är det ok med stopp under 24h med incheckat vidare.
Thai på BKK verkar det vara 12h som gäller.

Klarar mig med en liten marginal på BKK med tidiga morgonflyget, nästa flight hade varit kört så det får bli att gå upp på morgonen!

Thai på BKK verkar det vara 12h som gäller.
Klarar mig med en liten marginal på BKK med tidiga morgonflyget, nästa flight hade varit kört så det får bli att gå upp på morgonen!
Det var inga problem för mig att ha genomgående incheckat bagage i Bangkok över 12 timmar (dock under 24 timmar) de gånger jag har gjort.

Exempel 1:

TG971
ZRH 13:30 BKK 05:30+1 346

TG622
BKK 23:30 KIX 07:00+1 772

Exempel 2:

SQ974
SIN 12:55 BKK 14:20 772

TG676
BKK 07:35 NRT 15:45 380

Exempel 3:

TG601