Senaste nytt

Icke Star Alliance bolag i bokning via sas.se

Flytoheaven

Medlem
Hej,

Jag har försökt att hitta en vettig biljett från CPH till MNL där jag reser med *A hela vägen..Finns med Thai och Air china men vettiga bokningsklasser som genererar poäng och uppgraderings möjligheter verkar ju kosta skjortan. Skulle helst vilja åka med SAS till HKG och sen med ett *A bolag till Manila.
Söker jag denna resa via sas.se så får jag bara upp biljetter med Cathay Pacific mellan HKG och MNL. Nån som vet varför det är så att icke *A syns på sas.se och varför det inte verkar vara tillåtet att boka SQ eller Eva air på denna rutt mellan HKG och MNL.
Är det bökigt om jag bokar en biljett till HKG och sen en separat från HKG t ex med EVA.
Måste man ut genom immigration och ta ut bagage och sen checka in igen i HKG?

Vill tjäna så många legs och poäng som möjligt och självklart ha tillgång till lounge på alla avgångar.

Tacksam för tips och erfarenheter.

Hej,

Jag har försökt att hitta en vettig biljett från CPH till MNL där jag reser med *A hela vägen..Finns med Thai och Air china men vettiga bokningsklasser som genererar poäng och uppgraderings möjligheter verkar ju kosta skjortan. Skulle helst vilja åka med SAS till HKG och sen med ett *A bolag till Manila.
Söker jag denna resa via sas.se så får jag bara upp biljetter med Cathay Pacific mellan HKG och MNL. Nån som vet varför det är så att icke *A syns på sas.se och varför det inte verkar vara tillåtet att boka SQ eller Eva air på denna rutt mellan HKG och MNL.
Är det bökigt om jag bokar en biljett till HKG och sen en separat från HKG t ex med EVA.

Vill tjäna så många legs och poäng som möjligt och självklart ha tillgång till lounge på alla avgångar.

Enkelt svar, SAS har avtal med Cathay (kanske tom codeshare) på att flyga folk vidare till Manilla. Precis samma sak sker i USA där de har avtal med American Airlines för vidare resor inrikes på vissa sträckor samt även Alaskan.
Att du inte får flyga med Singapore eller Eva Air på en genomgående biljett är för att SAS inte vill erbjuda dessa routings i sina fare rules.

Om du hittar någon fare som tillåter routing cph-hkg-sin-mnl eller cph-hkg-tpe-mnl så ska det dock gå att boka.
Jag gissar dock på att efterfrågan på sådana biljetter är försvinnande små bland folk och man därför bara väljer att erbjuda det mest "logiska", dvs att åka raka vägen så snabbt som möjligt.

Tänk på att du inte tjänar legs till Eurobonus på annat än rena SAS-flyg
Men om man har en poänggrundande bokningsklass så räknas det väl som en flygning till eurobonus? Eller är jag helt fel ute? Har nått minne av att jag fått flygningar när jag flög med LH för länge sen..

Men om man har en poänggrundande bokningsklass så räknas det väl som en flygning till eurobonus? Eller är jag helt fel ute? Har nått minne av att jag fått flygningar när jag flög med LH för länge sen..
Nej, det är bara SAS egna flygningar som räknas som segment (eventuellt också vissa wideröe flighter).
Flyger du med Lufthansa får du baspoäng, men du får inte räkna det som en flight av de 45 som krävs för att bli guld.

Hej,

Det är just en sådan bokning som du vill göra som man kan använda en byrå till. Hur priset blir då dom nog måste kombinera flera fares, vet jag inte men dom fixar det i en genomgående bokning....

Hej,

Det beror lite på om du kan få SAS personalen på checkin att gå med på att checka in dig samt baggaget hela vägen trots att det inte är samma biljett. Eftersom du ändå planerar att flyga vidare med *A är chansen god att det funkar (förutsatt att det inte är för lång tid mellan flygen). Jag lyckades med det när jag frågade men minst en gång så behövde jag tjatta lite - det finns typ ingenting som tvingar SAS att gå med på det vad jag förstår, men de vinner ingenting heller att inte vara snälla mot sina kunder, framförallt om de har status).
Så om du kör på det så är det nog bäst att du har en plan b, nämligen att du behöver gå genom immigration i HKG och ta ut bagaget och sedan checka in igen. De brukar vara rätt så snabba i HKG i min erfarenhet.

Last edited:
Toppen