Senaste nytt

Hyrbilsförsäkring SAS Amex Elite

Hej,

I och med "nedgraderingen" av SAS Amex Premium skaffade jag Elite för några månader sedan. En av fördelarna som många brukar lyfta med det kortet är hyrbilsförsäkringen. I och med att så många lovordat den har jag slutat lägga till extraförsäkring när jag hyrt bil, i alla fall i Sverige.

Men, jag har insett att jag inte riktigt vet hur den funkar i praktiken. Låt säg att jag råkar ut för en skada (får stenskott, repar lacken eller något annat) - hur gör jag? Ska jag direkt ta kontakt med någon form av försäkringspartner via Amex (som då förhoppningsvis har öppet dygnet runt), eller betalar jag bara hyrbilsföretaget hutlösa summor för skadan och sedan i efterhand "claimar" kostnaderna via försäkringen?

Och vad gäller i olika länder, är processen densamma eller skiljer det åt?

Jag har försökt läsa igenom villkor osv., men tycker inte det är tydligt. Eller så är jag trög (chansen är rätt hög :rolleyes:).

Betala och anmäl till försäkringsbolaget i efterhand. Har inte behövt nyttja försäkringen själv (ännu) men hör mest positiva erfarenheter från de som gjort det.

Gäller försäkringen i Sverige om man inte är på resa? Har för mig det finns sådana krav för att försäkring ska gälla, kan ju vara bra att ha stenkoll på en sådan detalj.

Gäller försäkringen i Sverige om man inte är på resa? Har för mig det finns sådana krav för att försäkring ska gälla, kan ju vara bra att ha stenkoll på en sådan detalj.
Minns jag inte fel krävs en övernattning på annan ort än hemorten men har å andra sidan inte läst villkoren på ett tag då jag endast hyrt bil utomlands. Värt att kolla upp villkoren och definitionen av ”resa” om man ska nyttja försäkringen inrikes.

Enligt Gemini (som alltid, läs villkoren själv och lita inte på AI om svaret är viktigt för dig):
1. Gäller Amex Sveriges hyrbilsförsäkring inom Sverige?

Ja.

Hyrbilsförsäkringen (benämns i villkoren som "Förmåner hyrbil – Stöld, skada och ansvar") gäller globalt, under förutsättning att alla övriga villkor uppfylls. Den gäller alltså även för hyra i Sverige.

2. Måste man vara på resa för att den ska gälla?

Ja.

Hyrbilsförmånen är, i likhet med alla andra moment i gruppreseförsäkringen, endast tillämplig under en resa. Om du till exempel hyr en bil i din hemort för icke-reseändamål (t.ex. för att flytta saker eller bara åka till jobbet) gäller försäkringen oftast inte.

3. Hur definieras resa?

Enligt villkoren definieras "Resa" på följande sätt:

En resa som har betalats till minst 75% med ditt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller med intjänade EuroBonus-poäng.

Resan ska ha en längd på minst en övernattning.

Resan får vara högst 90 dagar i följd.

Slutsats för Hyrbilsförsäkringen: För att hyrbilsförsäkringen ska gälla måste din uthyrning ske som en del av en resa som uppfyller kriterierna ovan (75% betalt med kortet/poäng och minst en övernattning). Hela hyrbilskostnaden måste också vara betald med kortet.

Last edited:
Tack för svaren! Det låter ju lovande och smidigt. Så bara att betala och sen skicka in en claim mot försäkringsbolaget då. :)

Bra info kring resa dock - det visste jag faktiskt inte! Jag har skippat försäkring på endagshyror i min hemstad då jag trott att jag omfattats av försäkringen, men det är nog bra att kolla upp detta verkar det som

EDIT: läst igenom försäkringsvillkoren, och där står följande:
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen