Senaste nytt

Hyra helt plan - konferens

Linmet

Medlem
Hej,

Fundering. Ponera att ett företag vill åka på konferens till exempelvis Malaga nästa höst. ca 100 personer. Vad är bästa vägen att boka flygen?

Boka själva online (med risk priserna sticker?)
Kontakta flygbolaget för gruppbokning
Kontakta resebyrå?

Alternativt det som vore roligast. Kan man chartra ett plan som rymmer 100 personer och åka Tur och Retur. Har någon en aning om vad det kan tänkas kosta? Just nu "tror" vi att priset kan landa på ca 4000 kr / person om man kollar dagsaktuella priser.

Extrafråga. Om man chartrar plan har det någon betydelse om man utgår från Arlanda eller är det möjligt att få till det från andra mindre lokala flygplatser såsom Norrköping/Linköping?

Tacksam för all hjälp.
 
Ett tips om så många ska åka är att man inte åker samma plan. Om en olycka skulle har man inte spridit några risker.

Enklast är väl att kontakta sas gruppbokning (eller annat bolag) och se vad de skulle ta för detta.

Att chartra ett plan kommer bli avsevärt mycket dyrare då det kommer flygas tomt tillbaka och sen tomt ner för att hämta upp, om ni inte vill betala alla kostnader för att ha planet kvar på er destination.
 
Gruppbokning är ert alternativ tror jag i första hand.

Du kan kolla med exempelvis BRA eller SAS för att hyra plan. https://www.sas.se/flyg-med-oss/charter/

Du kan säkert få dem att flyga från var ni vill men det blir garanterat dyrare än att flyga från en flygplats de normalt sett flyger från.

Tänk på att från Malaga kan ni även använda spanska bolag som Vueling eller liknande. Värt att kolla upp.
 
Ett tips om så många ska åka är att man inte åker samma plan. Om en olycka skulle har man inte spridit några risker.

Enklast är väl att kontakta sas gruppbokning (eller annat bolag) och se vad de skulle ta för detta.

Att chartra ett plan kommer bli avsevärt mycket dyrare då det kommer flygas tomt tillbaka och sen tomt ner för att hämta upp, om ni inte vill betala alla kostnader för att ha planet kvar på er destination.
Sprider du ut familjen på olika flyg när ni åker på semester?

Det framgår inte hur lång "konferens" kommer att vara, är den fredag till söndag kan plan och crew övernatta.

Annars blir en charter med priseffektivt bolag från företrädesvis Baltikum ett högst realistiskt alternativ för 100 pax oberoende av reselängd.

Eftersom "reklam" är känsligt på ett kommersiellt forum lägger jag inte ut några länkar på de agenter eller operatörer vi har använt oss av tidigare.
 
Sprider du ut familjen på olika flyg när ni åker på semester?
Ganska haltande jämförelse.
Det finns en orsak till att såväl regeringar som företag har policy kring hur många i ledande position som får resa med samma färdmedel.
Ett medelstort företag på 100 pers och alla stryker med? Inte bara en mänsklig tragedi, men även jävligt för alla som förlitar sig på dem professionellt.

(För den historiskt intresserade så är det lite samma tänk som gjorde att man efter 1. Världskriget slutade skapa truppenheter bestående av män från samma by/stad. Ifall det värsta sker, så har du mitt i allt en by som tappat 90% av sina män i arbetsför ålder.)
 
Ganska haltande jämförelse.
Det finns en orsak till att såväl regeringar som företag har policy kring hur många i ledande position som får resa med samma färdmedel.
Ett medelstort företag på 100 pers och alla stryker med? Inte bara en mänsklig tragedi, men även jävligt för alla som förlitar sig på dem professionellt.

(För den historiskt intresserade så är det lite samma tänk som gjorde att man efter 1. Världskriget slutade skapa truppenheter bestående av män från samma by/stad. Ifall det värsta sker, så har du mitt i allt en by som tappat 90% av sina män i arbetsför ålder.)
Jämförelse är högst relevant.

Hela familjen eller företagsledningen suddas ut. Risken är densamma.

Vad som dock inte haltar, mest ett maskätet lik, är jämförelsen med 1a världskriget vad gäller risken.
 
Jag hoppas att chefer på bolaget tar beslut om att från ett affärsperspektiv sprida ut resenärerna över flera avgångar, detta för att minska påverka på vidare affärer om något händer. Vad enskilda medarbetare önskar göra / riskera, och vad företaget önskar är inte alltid samma.
 
Sannolikheten är den samma. Effekten är helt annorlunda. Risk = Sannolikhet * Effekt
Aldrig sett en riskmatris?
EDIT: Korrigering. Sannolikheten stiger för varje ny avgång man splittar ut folk på, men effekten till verksamheten sjunker. Målet är alltid att minimera risken.

Tanken är att man sprider ut sannolikheten för att minimera effekten på verksamheten. Och utanför familjeföretag så är det sällan så att den typen av personlig tragedi utplånar ett helt företag/annan verksamhet. Människor tänker inte på så sätt om sina familjer, men företag gör det definitivt.


Om du inte ser hur det är samma tankesätt bakom hur man sprider ut upptagningsområden för militära trupper så är det din förlust.
 
Jag hoppas att chefer på bolaget tar beslut om att från ett affärsperspektiv sprida ut resenärerna över flera avgångar, detta för att minska påverka på vidare affärer om något händer. Vad enskilda medarbetare önskar göra / riskera, och vad företaget önskar är inte alltid samma.
Vi är alltid noga med det, senast nu när 30 pers skulle flyga över från Finland. De fick åka med ett antal olika flyg och några tvingades övernatta på ARN. Var inte tal om om att fundera på extrakostnaden för övernattning etc. Så definitivt en relevant frågeställning att sprida riskerna

Dessutom är det ju så att man vill åka tillsammans med familjen, det är ju en del av nöjet men med jobbet är det business och inte nöje.
 
Toppen