Senaste nytt

Hviderusland - Belarus afskaffer visum for 35 lande

pep

Medlem
...in effect until December 31, 2024. Citizens of all European countries on the list can enter and exit through any land and air international border crossing points with valid documents and stay in the country for up to 30 days from the date of entry.

Inkluderer hele Skandinavien

Set her til morgen paa:

Som en upplysning kan man notera att det för svenskar gäller en avrådan från alla resor till Belarus sedan 28 februari 2022.

Flygbolag från Belarus har varit bannlysta från EU:s luftrum sedan 4 juni 2021, d.v.s. längre än ryska flygbolag, sedan en Ryanair-flight tvingades ner i Belarus 31 maj 2021 och några personer ombord kidnappades av Lukasjenko-regimen.

Detta har gällt luftvägen i flera år. Nyheten verkar vara att man nu får resa in över land. Kul, men osäker om jag vågar trotsa UD för att hälsa på släkten.

Detta har gällt luftvägen i flera år. Nyheten verkar vara att man nu får resa in över land. Kul, men osäker om jag vågar trotsa UD för att hälsa på släkten.
Tittade just tillbaka på tråden och såg att du 2021 hoppades på att det inte skulle bli så långvarigt och att jag var mer skeptisk med tanke på Putins dåvarande vapenskrammel. :oops:

Tittade just tillbaka på tråden och såg att du 2021 hoppades på att det inte skulle bli så långvarigt och att jag var mer skeptisk med tanke på Putins dåvarande vapenskrammel. :oops:
Tja, så är det. Frun har rest ensam två gånger sedan dess. Just nu är bekymret att det är bara några få öppna gränsövergångar och köerna kan vara enorma. Litauen kör någon slags av strikt gränskontroll som vissa påstår är för att sakta ner saker. Vilnius Minsk tar numera minst 5 tim, men kan ta upp till 8 i vanliga fall. Motsatt håll dvs tillbaka in i Litauen är minst 8-10 tim. Tiderna gäller buss som går snabbast. Bilköerna är värre och lastbilar får vänta i dygn. Mormor har inte sett sitt barnbarn sedan 2021, men det är lite för mycket äventyr med en 3-åring.

Toppen