Senaste nytt

Hur tidigt innan flyg på Bromma?

JPE

Medlem
Kaoset på Arlanda gör att man ska vara där så tidigt som möjligt, dvs 3 h innan avgång, men hur ser det ut på Bromma? Flyger med Brussels 17:30-flight i veckan och undrar hur tidigt jag behöver vara på plats. Flyger business och ska checka in bagage.

Last edited:
Kaoset på Arlanda gör att man ska vara där så tidigt som möjligt, dvs 3 h innan avgång, men hur ser det ut på Bromma? Flyger med Brussels 17:30-flight i veckan och undrar hur tidigt jag behöver vara på plats. Flyger business och ska checka in bagage.
Bromma har ju knappt några pax så inga köer heller. Normal tid räcker bra.
"Knappt några pax" eller "inga köer" stämmer inte riktigt enligt min erfarenhet senaste tiden. Brysselflygen, Gotlandsflygen o Skåneflygen går fulla. Jag flög till Bryssel i tisdags och incheckningen gick snabbt, ingen före i businesskön (ett par sällskap i kön till ekonomiklass) medan kön till säkerhetskontrollen tog 10-15 min, det finns ingen fast track. Jag var där en timme före avgång och det räckte gott.

• Gilla
Reactions: JPE
"Knappt några pax" eller "inga köer" stämmer inte riktigt enligt min erfarenhet senaste tiden. Brysselflygen, Gotlandsflygen o Skåneflygen går fulla. Jag flög till Bryssel i tisdags och incheckningen gick snabbt, ingen före i businesskön (ett par sällskap i kön till ekonomiklass) medan kön till säkerhetskontrollen tog 10-15 min, det finns ingen fast track. Jag var där en timme före avgång och det räckte gott.
Tack för info. Fick du tillgång till BRA:s lounge när du flög business med SN?

Nu är väl köerna på flygplatserna färskvara, skulle flyga med Skåneflyg midsommarveckan kl 08.15 många BRA avgångar samtidigt, upplevde att det var många affärspassagerare med lite handbagage tog mig 2 minuter att komma igenom säkerhetskontrollen.
Längre kö till caféet innanför kontrollen!

• Gilla
Reactions: JPE

Alltså, det går flyg från Bromma, och klart det kan vara lite folk. Men det är ju knappast att jämföra med kaoset på Arlanda.

Alltså, det går flyg från Bromma, och klart det kan vara lite folk. Men det är ju knappast att jämföra med kaoset på Arlanda.
Att det inte är kaos på Bromma såsom på Arlanda är en sak, men att det skulle vara "nästan inga pax" och "inga köer" som du skrev är inte den bild jag har av Bromma senaste tiden.

Aporopå check in med SN på Bromma försökte jag klura ut när man senast måste checka in bagage om man flyger business. SN:s hemsida säger "information n/a" för Bromma (medan för Landvetter står det 40 min för såväl business som ekonomiklass). Jag ringde deras kundtjänst och hamnade hos ett callcenter i Indien. De ville inte svara på min fråga förrän jag uppgett bokningsreferens och namn. När de fått det ville de sedan "for verification purposes" ha min e-postadress och telefonnummer... Efter att ha fått också det tog de emot min fråga och svarade "2 timmar före, alltså kl. 04.55". Jag upprepade frågan, sa att jag undrade när incheckningen stänger, inte öppnar. "You have to be at the airport by 04.55 am, sir" med klingade indisk brytning fick jag då till upprepat svar. Jag upplyste då vänligen SN:s callcenter i Indien att Brommas terminal inte ens är öppen då (öppnar 05.00) samt att säkerhetskontrollen öppnar 06.00, varpå jag tackade för samtalet och önskade SN en trevlig dag.

Jag frågade killen i incheckningen på Bromma sen o han sa att 30 min brukar funka...

Toppen