Senaste nytt

Hur mycket information spar Hotell om dig?

011430121

Medlem
Bor på Hilton Sukhumvit Bangkok, bor rgelbundet här ca.6 ggr om året
Fick problem med spolningen av toaletten, ringde till repan och talade om detta, efter några minuter kom en kille och fixade det.
Efter några minuter ringer det på telefonen och undrar om felet var åtgärdat, samtidigt säger hon att jag kan se i er profil att det var samma problem när ni bodde här för två år sedan!
Har säkert bott här 10-12 nätter sedan dess.
Hon undrar om jag vill byta rum, svarar nej!
Min undran, vad sparar det i min profil, viste inte att hade en profil på gästerna.
Förmodar att inget GDPR gäller i Thailand?

GDPR är för att skydda EU-medborgare och gäller även företag utanför EU om det handlar om data för en EU-medborgare. Sen vet jag inte hur det är tänkt att upprätthållas för företag utanför EU. Bör ju rimligtvis vara Datainspektionen som skulle hantera ett sådant ärende för en svensk medborgare men hur dem hade tänkt gå tillväga vet jag inte. Eftersom det är Hilton så kan det väl vara möjligt att det är ett av Hiltons system det sparas i med en bockruta som du godkänt i din profil hos dem eller vid bokning.

Vet inte om jag tolkat Gdpr fel, men är det inte så att om man har en relation/Business så får man spara information som kan tyckas vara av värde så länge man är transparent i vad man sparar?

Exempel: Hotel X där @011430121 bor xx antal nätter per år lägger in en notis i hans profil "gillar coca cola Light, ställ in 4 extra i minibaren" Vad jag tolkar det som så är det inte att bryta mot gdpr att spara sådan information så länge man kan, på förfrågan, lämna ut den informationen till @011430121 om han ber om det?

• Gilla
Reactions: Gus
Vet inte om jag tolkat Gdpr fel, men är det inte så att om man har en relation/Business så får man spara information som kan tyckas vara av värde så länge man är transparent i vad man sparar?

Exempel: Hotel X där @011430121 bor xx antal nätter per år lägger in en notis i hans profil "gillar coca cola Light, ställ in 4 extra i minibaren" Vad jag tolkar det som så är det inte att bryta mot gdpr att spara sådan information så länge man kan, på förfrågan, lämna ut den informationen till @011430121 om han ber om det?
Det får man men man måste tala om att man gör det, lämna ut kopia på sparade datan vid efterfrågan, samt radera den på uppmaning.

Och det räcker inte med passivt godkännande av sparandet, det måste vara aktivt.

Uppenbarligen inte e-mail och sånt som man brukar få fylla i gång på gång i pappersform vid incheckning, vare sig man bokat via kedjans egna portal eller förmedlare :)

Okej, vet man hur ett aktivt godkännande fungerar?

Det får man men man måste tala om att man gör det, lämna ut kopia på sparade datan vid efterfrågan, samt radera den på uppmaning.

Och det räcker inte med passivt godkännande av sparandet, det måste vara aktivt.

Okej, vet man hur ett aktivt godkännande fungerar?
Det kan I princip se ut hur som helst men det måste finnas ett aktivt val. Det är alltså inte ok att säga "genom att boka så godkänner du att informationen sparas" i princip. Det måste vara ett separat beslut. (sedan kan man vägra att acceptera bokningen om inte kunden godkänner). Tex kan det vara en separat kryssruta, men den får då inte vara ikryssad I förväg utan kunden gör det skriva valet att kryssa i den.

Toppen