Senaste nytt

Hur lång tid för refund på Lufthansa

Håkan Ö

Medlem
Skall till NZ och min kund betalar Premium Economy. Tänker ta mellanskillnaden till Business på min egen firma. Behöver dock ett kvitto på Premium Economy biljetten att fakturera kunden så tänkte köpa resan, sedan direkt avboka den. Sedan köper jag Business biljetten. Någon som vet hur länge LH brukar ta på sig för att betala ut refund?

Skall till NZ och min kund betalar Premium Economy. Tänker ta mellanskillnaden till Business på min egen firma. Behöver dock ett kvitto på Premium Economy biljetten att fakturera kunden så tänkte köpa resan, sedan direkt avboka den. Sedan köper jag Business biljetten. Någon som vet hur länge LH brukar ta på sig för att betala ut refund?
Kanske är en dum fråga, men kan du inte få fakturera kunden det aktuella priset för Premium economy utan att köpa biljetten? Så köper du business-biljetten direkt?
Bokföringsmässigt borde inte biljetten ha någon värde om den ändå inte flygs på.

Kanske är en dum fråga, men kan du inte få fakturera kunden det aktuella priset för Premium economy utan att köpa biljetten? Så köper du business-biljetten direkt?
Bokföringsmässigt borde inte biljetten ha någon värde om den ändå inte flygs på.
Om kunden vill ha kvitto?

Om kunden vill ha kvitto?
Jag tänkte i vägarna att bokföringstekniskt bör kvittot inte ha något värde eftersom det är en tjänst man aldrig utnyttjat. Men det kanske är den vägen man måste gå om företaget vill ha kvittot, men då kan de lika gärna bara boka resan själva och betala åt en.

Slut på off topic :)

Tack för svar. Låter betryggande, så får det bli.
Och ja, jag måste ha ett kvitto som underlag till kunden.

Fick ett mail från Lufthansa där de meddelar att hemresan från vår kommande resa till Singapore kommer att bli 2,5 sen gällande hemkomsten till ARN.
Som ett ett av de allternativ så vi kan nu välja att applicera på bokningen är bl.a ”Refound”. Det känns nu lockande då det ger mig friheten att boka om utanför LH. När man trycker på Refund knappen så får man upp följande text.

Bl.a. ”• The scheduled arrival time at your destination will be delayed by at least two hours.”

Lite osäker på kom detta också gäller hemresan?…

Request refund​

A full refund is only possible if one of the following cases applies:

• Your flight has been cancelled without replacement.
• The scheduled departure time at your departure point has been moved forward by more than one hour or is delayed by at least two hours.
• The scheduled arrival time at your destination will be delayed by at least two hours.
• Change of Carrier Code on your ticket.
• Change of arrival or departure airport within a city.

If you have already used part of your ticket, it will be refunded partially.

If these conditions do not apply to your ticket, the refund will be processed based on the conditions of your purchased fare. Depending on fare conditions, only taxes and fees may be refunded.

As soon as you confirm the refund request, the ticket is no longer valid and rebooking is no longer possible. All remaining flight segments will be cancelled.

Lite osäker på kom detta också gäller hemresan?
Med destination avses troligen Arlanda för hemresan och Singapore för utresan om det är det du menar? Om du redan påbörjat resan så bör LH kunna ge dig en summa att få tillbaka innan du väljer att avboka annars lär det vara full återbetalning som avses.

Med destination avses troligen Arlanda för hemresan och Singapore för utresan om det är det du menar? Om du redan påbörjat resan så bör LH kunna ge dig en summa att få tillbaka innan du väljer att avboka annars lär det vara full återbetalning som avses.
Resan var tänkt att påbörjas den 8 April, men nu ser jag möjligheten att få en ful refund och däremed kunna boka ett bättre bolag än LX/LH...

Toppen