Senaste nytt

Hur blir det med bagage?

mrestes

Medlem
Köpte för länge sedan en biljett från sas Stockholm - Chania - Copenhagen - Stockholm.

På flyget ner fick jag checka in 2 väskor eftersom jag var silver. Min silver inklusive grace period, gick Men nu på vägen hem ser det ut som om endast en väska ingår. Jag trodde säkert att om jag hade 2 väskor ut att jag skulle få 2 väskor hem när det är samma biljett. Vad gäller här?

Sedan står det att flyget Chania - Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa. Vi landar i Copenhagen 00.05 (efter tidsändring efter vi bokade). Flyget Copenhagen - Stockholm är självklart inte förrän morgonen ett antal timmar senare. Det var det även innan tidsändringen.

Kommer jag att kunna checka bagage hela vägen? Eller måste jag hämtar väskorna i Copenhagen och sedan checka in de igen på morgonen? Och om SAS tycker jag ska betala för väska nummer 2 kommer jag att behöva betala 2 gånger, 1 för varje leg om jag inte kan checka in hela vägen?

Hoppas någon/några experter kan ge råd eftersom jag undrar om jag ska köpa en extra väska i förskott då det lär vara mycket billigare än att köpa på flygplatsen i Chania och eventuellt en gång till i Copenhagen.
 
Köpte för länge sedan en biljett från sas Stockholm - Chania - Copenhagen - Stockholm.

På flyget ner fick jag checka in 2 väskor eftersom jag var silver. Min silver inklusive grace period, gick Men nu på vägen hem ser det ut som om endast en väska ingår. Jag trodde säkert att om jag hade 2 väskor ut att jag skulle få 2 väskor hem när det är samma biljett. Vad gäller här?

Sedan står det att flyget Chania - Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa. Vi landar i Copenhagen 00.05 (efter tidsändring efter vi bokade). Flyget Copenhagen - Stockholm är självklart inte förrän morgonen ett antal timmar senare. Det var det även innan tidsändringen.

Kommer jag att kunna checka bagage hela vägen? Eller måste jag hämtar väskorna i Copenhagen och sedan checka in de igen på morgonen? Och om SAS tycker jag ska betala för väska nummer 2 kommer jag att behöva betala 2 gånger, 1 för varje leg om jag inte kan checka in hela vägen?

Hoppas någon/några experter kan ge råd eftersom jag undrar om jag ska köpa en extra väska i förskott då det lär vara mycket billigare än att köpa på flygplatsen i Chania och eventuellt en gång till i Copenhagen.
Det är din medlemsnivå vid resans genomförande som avgör om du har silverförmåner eller ej. Således kan absolut en resa ge +1 väska på utresa men +0 väska vid hemresa utan att det är något fel.
 
Det är din medlemsnivå vid resans genomförande som avgör om du har silverförmåner eller ej. Således kan absolut en resa ge +1 väska på utresa men +0 väska vid hemresa utan att det är något fel.
Ok. Men när jag försöker lägga till en väska appen säger att det inte går? Hur gör jag då?
 
Det låter däremot konstigt, borde inte vara någon begränsning på att köpa till bagage. Någon skillnad om du försöker gå in i bokningen via hemsidan?
 
Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.

Edit, skrift hos SAS

Downgrading to a lower Tier level

  • If the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.
  • If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.
 
Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.

Edit, skrift hos SAS

Downgrading to a lower Tier level

  • If the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.
  • If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.
Pudlar och ber om ursäkt för felaktig information. Har missat att bagage förmånen "lever kvar". Tack!
 
Lättast är väl att kontakta sas istället för att vi gissar vad problemet är?
Du har rätt till samma bagagefömån på hemresan som på utresan. Jag skickar dig en länk i PM.

Edit, skrift hos SAS

Downgrading to a lower Tier level

  • If the member is downgraded to a lower tier level after the reservation is made but before the outbound travel. The baggage allowance for the tier level applicable on the day of departure applies.
  • If the member is downgraded after outbound is travelled but before inbound travel the baggage allowance the tier level applicable on the day for outbound travel applies.
Tack så mycket. Nu undrar jag om SAS kommer att påstå att jag endast har rätt till en eftersom det står att leg Chania -Copenhagen är utresa och endast Copenhagen -Stockholm är hemresa, troligen pga lång uppehållstid eftersom vi landar så sent i CPH.
Men jag har kvitto från original booking, före SAS ändrade flyget från Chania, och där står det att Chania - Copenhagen är hemresa
 
Last edited:
Lättast är väl att kontakta sas istället för att vi gissar vad problemet är?
Efter det riktiga bra svaret jag fick om bagage och Silver hoppas du kan förstå varför jag ställde original frågan här istället för hos SAS. Deras kundtjänst är inte direkt känd för konsekventa svar till lite udda frågor. Och jag frågade faktiskt om genomcheckning av bagage när jag pratade med kundtjänst om deras ändring av flygtiden hem för länge sedan. Svaret var "prata med personalen på flygplatsen i Chania".
Sedan kändes det lite lättare att gå in här lite då och då från hotellrummet med wifi, istället för att stå i telefonkö med skakig uppkoppling, under vår sista semester natt.
 
Last edited:
Efter det riktiga bra svaret jag fick om bagage och Silver hoppas du kan förstå varför jag ställde original frågan här istället för hos SAS. Deras kundtjänst är inte direkt känd för konsekventa svar till lite udda frågor. Och jag frågade faktiskt om genomcheckning av bagage när jag pratade med kundtjänst om deras ändring av flygtiden hem för länge sedan. Svaret var "prata med personalen på flygplatsen i Chania".
Sedan kändes det lite lättare att gå in här lite då och då från hotellrummet med wifi, istället för att stå i telefonkö med skakig uppkoppling, under vår sista semester natt.
Det är väldigt svårt för oss att veta varför du får felmeddelanden i sas app. Då är det bättre kontakta sas. Du behöver inte ringa kundtjänst för det utan du kan rapportera fel direkt i appen och då kommer det direkt till teamet som utvecklar och förvaltar appen, och du kan följa ärendet där. Min erfarenhet är att de har en bra app support och i slutändan är det bara dom som kan se varför du får fel i appen.
 
Toppen