Senaste nytt

Hotels.com betala direkt vs på boendet (priser ändras under bokningsprocessen)

eddo

Medlem
Sitter och bokar de sista hotellen för årets nyårsresa. Allt bokat via hotels.com hittills men nu stöter jag på något som jag tror är ett nytt (irriterande) påfund. Allt jag bokat är avbokningsbart och ska betalas på hotellet. Ofta när man bokar det behöver man, på samma sida som där man väljer rum, lägga till det vilket medför en extra kostnad. Så har det varit så länge jag kan minnas och inget konstigt med det.

När jag gjort det ser det ut enligt nedan, där det klart och tydligt framgår att rummet är avbokningsbart fram till 5 januari och att betalning ska ske på hotellet, se bild.
1723051506559.png

Men, något som jag tror är nytt är att när jag nu väljer "Boka" får jag följande val, där de tydligen ska ha ännu mer betalt om jag inte vill betala direkt, se bild nedan. Är detta något nytt påhitt eller har jag bara haft tur som inte råkat ut för det tidigare? Detta är fallet med mer eller mindre varje hotell jag kollar på just nu, otroligt irriterande att inte se vad det faktiska priset blir förrän långt in i processen.

1723051591679.png

Något som inte alls har med detta att göra men som också får mig att fundera på att sluta boka via hotels är att deras mecenat-erbjudande är riktigt kasst. Kräver att man går via Mecenat-portalen, visar högre priser än direkt i appen för att sedan ge "rabatt" ned till likvärdiga priser som appen efter att man lagt in Mecenats rabattkod...

Last edited:
  • Haha
Reactions: Gus
Mejla deras kundservice och fråga varför, känns inte compliant med alla konsumentlagar vi har men kan säkert vara någon algoritm som beter sig lite eljest.

Hotels verkar vara ”all over the place” med sina priser i olika vyer när jag kollar. Vissa har samma pris i sista steget, andra skiljer sig åt.

Mejla deras kundservice och fråga varför, känns inte compliant med alla konsumentlagar vi har men kan säkert vara någon algoritm som beter sig lite eljest.
Håller med, riktigt fult enligt mig även om det inte är några enorma summor det handlar om. Får ta och göra det.
Hotels verkar vara ”all over the place” med sina priser i olika vyer när jag kollar. Vissa har samma pris i sista steget, andra skiljer sig åt.
Verkligen. Har inte upplevt detta innan senaste veckorna, men nå är det så här på majoriteten av hotellen jag kollat på.

• Gilla
Reactions: Gus
Själv gillar jag att betala direkt vid bokning, då kan man använda med AMEX deras valutapåslag. Glöm ej att jämföra pris i Hotels.com-appen, i webbläsare i inloggat läge via Refunder/ByBonus, samt via www.Hotelscombined.se
Då är vi olika, betalar mer eller mindre alltid på plats eftersom jag ändå alltid vill ha fullt avbokningsbara boenden och då brukar det inte heller vara någon prisskillnad. Mitt resemönster ser ut som så att ungefär hälften av resorna bokas med extremt kort varsel medan andra hälften bokas 6-12 mån innan, och då känns det onödigt att ligga ute med pengarna såpass länge. :)

En snabb jämförelse (som dock endast inkluderar ett boende) visar att man inte heller får så bra växelkurs vid betala direkt på hotels. Hade i detta fall blivit billigare att ta valutapåslag med Amex. Men å andra sidan vet man inte hur valutorna står vid ankomst.

Last edited:
En snabb jämförelse på ett boende visar att man inte heller får så bra växelkurs vid betala direkt på hotels. Hade i detta fall blivit billigare att ta valutapåslag med Amex. Men å andra sidan vet man inte hur valutorna står vid ankomst.
Jag kollade Conrad Bangkok 1-2 november för en person och på Thailändska sidan kostar det 5915 Baht och på svenska sidan 1757 SEK. I skrivande stund motsvarar 1757 SEK -> 5968 Baht hos www.xe.com, alltså ett valutapåslag på 0,9%. Sedan tror jag att Hotels.com inte uppdaterar sina kurser lika ofta som www.xe.com så jag tror det kan svänga i båda riktningarna under dagens lopp.

Conrad.jpg

Kan man välja att betala i lokal valuta? Eller menar du att hotels har bättre kurs än Amex och att du betalar i SEK?
Du kan ju använda https://th.hotels.com/ istället om du vill betala i lokal valuta. Jag vet inte om du blir automatiskt skickad till den svenska hemsidan i något skede, i så fall kanske du behöver använda VPN. Jag har uppfattningen att Hotels.com har lägre valutapåslag än AMEX, men jag kanske blir motbevisad här snart.

Last edited:
Toppen