Senaste nytt

Hotell i Amsterdam - Hur långt från centrum kan man bo?

TeeW

Medlem
Hej!

Kommer ta min fru till Amsterdam i april för att se tulpanfälten i Keukenhof.

Tänkte höra med er här om hur långt från "centrum" man kan bo samt hur det funkar med lokaltrafik eller är det Uber som gäller? Varierar en hel del i pris om man kan tänka sig bo närmare Schiphol tex. mot att bo mitt i stan.

Känner mig inte helt trygg heller med att boka något hotell som inte kommer från en kedja som Hilton eller Radisson om inte någon här kan rekomendera något.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Så länge det går spårvagn är det ganska långt man kan bo utanför. Trafiken är ganska tjock i rusningen, och åk inte taxi till flygplatsen på en helg (20 min kö pga alla storstadsturister). Att bo på flygplatsen (Hilton / Sharaton / Citizen M) kan vara ett alternativ, tåget funkar fint därifrån och är ju nära keukenhof relativt. Om du vill uppleva Holland och gå till Keukenhof skulle jag bo i en annan stad, säger jag som född och uppvuxen Amsterdammare, Haag är charmig, Leiden en trevlig universitetsstad, som exempel. Jag åker till Amsterdam för att min släkt bor där...

Edit: i meningen, bo hellre i en annan stad med identitet än ett hotell med Amsterdam i namnet (ofta indikation på att det inte är i Amsterdam) som ligger någonstans i ingenstans. Hur kul är det att bo i Kista om man vill gå till Stockholm eller Mölndal om man ska till Göteborg. Bo då hellre i Uppsala typ.

Spårbunden lokaltrafik funkar mycket bra tycker jag som halvfrekvent besökare, både pendeltåg och tunnelbana utöver tidgare nämnda spårvagn. Jag brukar undvika centrum för att det är dyrare och ofta även mer oljud som läcker in pga mer stök och äldre byggnader.

Har bott vid Dam Square en gång och det skulle jag personligen inte göra om. Som att bo på Drottninggatan i Stockholm. Men beror ju på va man föredrar. Var trevligare när man kom ut en bit! Inga problem heller då kollektivtrafiken funkade fint.

Har bott ett flertal gånger i närheten av Sloterdijk-stationen (som väl är att likställa med att bo i Sollentuna eller Kista som @airac jämförde med i Stockholmsfallet). Det ligger mitt mellan Schiphol och centrala Amsterdam och det går snabbt och enkelt att ta sig in till Amsterdam Centraal därifrån. Finns hotell från åtminstone Accor/IHG/Radisson.
I mitt fall så har jag bott där för att anledningen till Amsterdamvistelsen har varit ett event där i närheten, men det skulle absolut funka att bo där även om man vill vara mer inne i Amsterdam, åtminstone om man inte känner behov av att gå tillbaka till hotellet för en tupplur eller liknande mitt på dagen.

Hej!

Kommer ta min fru till Amsterdam i april för att se tulpanfälten i Keukenhof.

Tänkte höra med er här om hur långt från "centrum" man kan bo samt hur det funkar med lokaltrafik eller är det Uber som gäller? Varierar en hel del i pris om man kan tänka sig bo närmare Schiphol tex. mot att bo mitt i stan.

Känner mig inte helt trygg heller med att boka något hotell som inte kommer från en kedja som Hilton eller Radisson om inte någon här kan rekomendera något.

Tacksam för alla tips jag kan få.
Om du vill bo lite lugnt och hyfsat billigt men ändå bra och trevligt så ta en titt på DoubleTree by Hilton Amsterdam - NDSM Wharf, det går färjor var 20e minut över till central stationen, tar 13 minuter.

Finns ett bra steakhouse där också, Cannibale Royal du Nord, och en del annat kul.

Både Uber och Bolt funkar väldigt bra i Amsterdam.

Vi brukar bo i området kring Amsterdam Bijlmer ArenA station. Bott på både Hampton by Hilton Amsterdam och Jaz in the City där ute.

En kvart med tåg till Schiphol och typ 20 minuter med tunnelbanan in till stan. Hur smidigt som helst, billigare och lugnare än att bo inne i centrala delarna.

Vad det gäller lokaltrafiken kan man köpa kort för olika tidsperioder som man sen kan åka obegränsat på under den tiden. Exempelvis buss, spårvagn och tunnelbana. Funkar hur bra som helst till bra pris.

+1 på Jaz in the city om jag behöver bo billigare i Amsterdam. Annars är Canal Suites ett bra hotel med gångavstånd till mycket sevärt när jag har med mig familjen på resor.

First things first, rekommenderar att du undviker Uber/Bolt i Amsterdam. Det kostar bokstavligen skjortan att åka Uber/Bolt/taxi generellt och samtidigt så kan biltrafiken i de centrala delarna vara horribel vilket gör att det kan ta längre tid att åka från A till B med bil än med spårvagn/tunnelbana.

Hyr en cykel istället :)

Vad gäller boende - kolla om du hittar något vettigt i stadsdelarna Oud-West eller Oud-Zuid.

Har också bott på Jaz in the City vid flera jobbresor och är helt nöjd. Det tar kanske 10 minuter att gå till metrostationerna Strandvliet och Biljmer Arena och sen ytterligare 10-15 minuter in till Amsterdam CS. Värt att notera är att Biljmer också är en fjärrtågsstation så man behöver inte åka in till centrum för att byta. Tåg går därifrån till åtminstone Schiphol.

Toppen