Senaste nytt

Hotell i Amsterdam - barn räknas som vuxen?

intuition

Medlem
Jag tittar på hotell i Amsterdam och får lite udda sökresultat. Hotels.com ger mig träffar som sedan inte går att hitta på hotellets egen bokningssida. Fenomenet finns på tex Hilton och Melia. Och det är inte gränsfall, kan tex få från hotels att "vi har 8 rum kvar" medan melia.com säger fullt.

Jag söker för 2 vuxna och en 5-åring och jag börjar misstänka att hotels.com söker rum för 2 vuxna och förutsätter att barn i föräldrar säng är tillåtet. Medan hotellen själva tillämpar en strikt gräns (typ "max occupancy=2") för hur många som får bo på rummet, samtidigt som de inte har några rum som tillåter 3 personer.

Någon som vet om man i Nederländerna tillämpar en strikt max occupancy inklusive barn?

Dvs om man bokar via hotels.com så kommer man att hamna i problem när man väl checkar in?

Har ingen erfarenhet av just Amsterdam. Har aldrig upplevt problem i Europa med att inte 'officiellt' ha med barn i den åldern i bokningen. Så länge man är beredd att ha en femåring sovandes i samma säng, alt på soffa/golvet, så har det alltid funkat för oss. Väljer man ex 2vuxna och 2barn är min erfarenhet att sökmotorerna endast visar rum för 4+ personer. Vissa ställen kan det vara twin queen (vanligt rum och således inget problem), men andra ställen är det dyra sviter/villor osv. Har själv alltid bokat för 2 vuxna och löst det på plats. Vissa ställen börjar de knorra mht frukost och lounge (om sådan finnes) när barnen börjar bli äldre. Dock känns 5år rätt safe även där.

Det finns dock ställen där det varit väldigt strikt (ex Hongkong, Japan) där extra rum (alt större rum) behövs. Där får man krypa till korset.

Som sagt, låter det vara osagt om Amsterdam är annorlunda, då jag inte provat. Skulle bli förvånad om det inte funkar.

Tycker det är ganska vanligt att rum försvinner från sökningen om man lägger till barn oavsett ålder, om det är inlagt i systemet att rummet gäller för maximimalt två personer. När vi skulle resa med spädbarn första gången och sökte på 2 vuxna + 1 barn (0 år) upplevde jag ofta att förslaget blev två rum. I sådana fall har jag bokat för två personer och för säkerhets skull kontaktat hotellet i förväg och meddelat att vi har med oss ett litet barn som inte behöver egen säng. Det har alltid varit ok.

Last edited:
På Hilton kan du oftast köra följande. Gäller inte på alla hotell men enklast att ringa och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Har gjort det många gånger åt min frus bror som har 3 kids.

Kolla in resten av TC för hotellet direkt.

Children aged 12yrs or under stay free in room with parents or grandparents; Second room for children charged at 50% of first room. Half-price room for children may not apply on select promo rates.

Toppen